Gå til innhold

Spørsmål angående raid oppsett

Bordy

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisan!

Jeg har planer om å kjøpe 6x 250 gb's Samsung spinpoint S-ATA disker og deretter sette de opp i JBOD.

Skal bruke hardiskene på en filserver, så skal bare se filmer over nettverket til htpc så trenger vel ikke å sette opp noe raid lvl med tanke på ytelse og slikt?

Jeg syntes JBOD virket ganske kjekt til mitt bruk, ryker 1 disk forsvisser bare dataen på den disken, pluss at jeg kunne tenkt meg å ha så mye kapasitet som mulig. Lurer også på om det er muligheter for å koble opp flere disker etter jeg har tatt i bruk dette? Altså oppgradere partisjon.

Er det noen flere negative sider med JBOD?

Bør jeg heller satste på raid lvl til mitt bruk?

Er totalt opptil 8 klienter på hjemmenetverke mitt, men tviler på jeg vil merke noe når jeg ser på film? Blir jo relativt lite skriving på hardisken etter jeg har lasta opp på hardiskene. Er fortsatt litt usikker på hvilken 4-6P PCI s-ata(raid) kontroller jeg bør kjøpe, setter pris på anbefalinger.

Takk på forhånd :)

Endret av Bordy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har misforstått, hvis en av JBOD-diskene ryker mister du sansynligvis alt. Det kan være at enkelte ting på de andre diskene kan gjenskapes med mye arbeid, men du kan ikke gå ut fra det.

Skrevet

For å kjøre JBOD i hardware med 6 disker trengs en kontroller for 6 SATA-disker. En god del hovedkort har bare 4 per kontroller så da må du finne ut hva som har 6 porter på en kontroller. Da er du begrenset til maksimalt 6 disker uten å lage en ny partisjon

Det går også an å kjøre JBOD via programvare (Windows har dette innebygd) Da kan du bruke ulike kontrollere. Enkelte hovedkort har opp til 10 SATA porter og da kan du bruke alle disse til ett JBOD-oppsett. Ulempen med å kjøre JBOD i programvare er at du må ha en egen OS-partisjon. F.eks med oppsett av 6 disker a 250GB så kan du først lage en partisjon på f.eks 20GB til OS og deretter sette opp et JBOD-array på 230 + 5*250 = 1480 GB. Å kjøre JBOD i programvare eller hardware yter omtrent like bra.

Et annet alternativ jeg kan tipse deg om er å ikke bruke JBOD, men sette opp hver harddisk på normal måte og deretter bruke en funksjon i Windows til å montere en disk i en mappe. F.eks:

C: |- Mappe 1 (230GB)

|- Mappe 2 (250GB)

|- Mappe 3 (250GB)

|- Mappe 4 (250GB)

|- Mappe 5 (250GB)

|- Mappe 6 (250GB)

Skrevet (endret)
Heisan!

Jeg har planer om å kjøpe 6x 250 gb's Samsung spinpoint S-ATA disker og deretter sette de opp i JBOD.

Skal bruke hardiskene på en filserver, så skal bare se filmer over nettverket til htpc så trenger vel ikke å sette opp noe raid lvl med tanke på ytelse og slikt?

Jeg syntes JBOD virket ganske kjekt til mitt bruk, ryker 1 disk forsvisser bare dataen på den disken, pluss at jeg kunne tenkt meg å ha så mye kapasitet som mulig. Lurer også på om det er muligheter for å koble opp flere disker etter jeg har tatt i bruk dette? Altså oppgradere partisjon.

Er det noen flere negative sider med JBOD?

Bør jeg heller satste på raid lvl til mitt bruk?

Er totalt opptil 8 klienter på hjemmenetverke mitt, men tviler på jeg vil merke noe når jeg ser på film? Blir jo relativt lite skriving på hardisken etter jeg har lasta opp på hardiskene. Er fortsatt litt usikker på hvilken 4-6P PCI s-ata(raid) kontroller jeg bør kjøpe, setter pris på anbefalinger.

Takk på forhånd  :)

7227786[/snapback]

Hvis du har tenkt å lagre så store mengder data ville jeg satset på raid5 uansett. Du vil få 1,25Tb lagringskapasitet, og du kan miste en disk uten å tape data. Hvis en disk ryker i JBOD, vil du miste alle data på den disken. Bare det vil jo være ergelig. Backup på slike datamengder er sansynligvis uaktuelt. Ytrelsesmessig spiller det liten rolle. Hva slags kontroller tenger du? PCI, PCI-e eller PCI-X?

Det blir kanskje også et spørsmål om pris? JBOD blir billigere å få til, ihvertfall 4 kanalers JBOD. Har du tenkt å bruke 6 disker, vil kontrolleren fort koste 3000,- og da ville jeg heller vurdert å bytte HK, til et som har tilstrekkelig s-ata innganger.

Raid 3 kan kanskje vurderes. Billigere kontroller,(ca 1500 for 5 disker) men raid 3 er lite egnet til mange samtidige forespørsler.

EDIT: Siemen1 har en god og RIMELIG løsning. Om HK ikke har tilstrekkelig s-atainnganger, så koster en kontroller for 4 ekstra HD bare noen få 100-lapper.

Endret av peiper
Skrevet

En annen ting jeg vil ta med er at 250GB ikke nødvendigvis er den mest økonomiske størrelsen selv om det ser sånn ut i prisguiden når man sorterer på kroner per GB. Faktorene som ikke kommer med i denne utregningen er:

- Hvor kraftig strømforsyning man trenger til å drive 6 disker vs. å drive færre.

- Økt strømregning ved økt antall disker.

- Hvor mange SATA-porter som er tilgjengelige på hovedkortet

- Hva det koster for et hovedkort med flere SATA-porter eller

- Hva det koster for en kontroller med flere SATA-porter

- Prisen på et kabinett som er stort nok til å romme mange disker osv.

- Evt. ekstrakostnader på grunn av behov for ekstra vifter

Hvis vi tar utgangspunkt i at samlet lagringsplass skal være minst 1,5TB JBOD og vurderer disker på 250, 320, 400, 500 og 750 GB så vil kostnadene bli omtrent slik: (priser i parantes er et estimat av ekstrakostnader for ekstra SATA-porter, vifter, PSU, større kabinett etc)

6*250GB = 1500GB: 6*544 kr = 3264kr (+ 500kr) = 3764kr (2,51kr/GB)

5*320GB = 1600GB: 5*791kr = 3955kr (+ 500kr) = 4455kr (2,78 kr/GB)

4*400GB = 1600GB: 4*1145kr = 4580kr (2,86 kr/GB)

3*500GB = 1500GB: 3*1495kr = 4485kr (2,99 kr/GB)

2*750GB = 1500GB: 2*3150kr = 6300kr (4,2 kr/GB)

Her er klart 750GB alt for dyrt, men de alle de andre synes jeg er interressante. Selv hadde jeg nok valgt enten 400 eller 500GB disker så det er flest mulig ledige porter til fremtidige oppgraderinger.

Skrevet
En annen ting jeg vil ta med er at 250GB ikke nødvendigvis er den mest økonomiske størrelsen selv om det ser sånn ut i prisguiden når man sorterer på kroner per GB. Faktorene som ikke kommer med i denne utregningen er:

- Hvor kraftig strømforsyning man trenger til å drive 6 disker vs. å drive færre.

- Hvor mange SATA-porter som er tilgjengelige på hovedkortet

- Hva det koster for et hovedkort med flere SATA-porter eller

- Hva det koster for en kontroller med flere SATA-porter

- Prisen på et kabinett som er stort nok til å romme mange disker osv.

- Evt. ekstrakostnader på grunn av behov for ekstra vifter

Hvis vi tar utgangspunkt i at samlet lagringsplass skal være minst 1,5TB JBOD og vurderer disker på 250, 320, 400, 500 og 750 GB så vil kostnadene bli omtrent slik: (priser i parantes er et estimat av ekstrakostnader for ekstra SATA-porter, vifter, PSU, større kabinett etc)

6*250GB = 1500GB: 6*544 kr = 3264kr (+ 500kr) = 3764kr (2,51kr/GB)

5*320GB = 1600GB: 5*791kr = 3955kr (+ 500kr) = 4455kr (2,78 kr/GB)

4*400GB = 1600GB: 4*1145kr = 4580kr (2,86 kr/GB)

3*500GB = 1500GB: 3*1495kr = 4485kr (2,99 kr/GB)

2*750GB = 1500GB: 2*3150kr = 6300kr (4,2 kr/GB)

Her er klart 750GB alt for dyrt, men de alle de andre synes jeg er interressante. Selv hadde jeg nok valgt enten 400 eller 500GB disker så det er flest mulig ledige porter til fremtidige oppgraderinger.

7229048[/snapback]

4 stk 400Gb disker virker som en god løsning. Hvis man da vil ha ytterligere diskplass kan det ikke være noen katastrofe å opprette 4x400Gb ekstra, på en annen kontroller. Det blir da to mapper å dele ut, men med såpass mye lagringsplass det er snakk om her bør vel det godtas?

Skrevet

7229048[/snapback]

Hvis vi snakker om to disker som går 24 timer 365 dager i året snakker vi om et beløp på maksimalt et par-tre hundrelapper, sannsynligvis mindre i og med at disken antakelig er idle en god del av tiden.

Skrevet

Pengu: Jeg så for meg bare noen kroner eller tikroninger i ekstra strøm. (Strømmen som brukes om vinteren går jo til oppvarming og må jo brukes uansett så det er kun om sommeren det koster ekstra.) 2 disker med 7W idle ganger 3 måneder = ca 10kWh)

Skrevet (endret)
Pengu: Jeg så for meg bare noen kroner eller tikroninger i ekstra strøm

7229773[/snapback]

Så hvorfor ta det med i det hele tatt når det er en helt uvesentlig faktor?

Endret av Pengu
Skrevet

Takker for mange gode svar :)

Hva om jeg kjøper 6x 250 gb's disker og 2x av denne 4 ports s-ata kontrolleren. Å kjører de 6 250 gb's diskene i software raid5? tenkte så å benytte meg av de 2 siste portene til 160 gb's disker jeg har liggende. Vil dette fungere greit? Har allerede 2 kontrollere på hovedkortet, vil vel fortsatt fungere hvis jeg kjøper den 4 portern + en 2 porter s-ata kontroller?

Skrevet

Det skal fungere fint ja. Men ikke ha de to 160GB-diskene i samme Raid5 som 250GB-diskene. Da vil kun 160GB utnyttes av 250GB-diskene.

Gjør f.eks slik:

D: Software Raid5 med 6*250GB = 1250GB tilgjengelig plass.

E: Software JBOD med 2*160GB = 320GB tilgjengelig plass.

Skrevet

Hva om jeg kjøper 6x 250 gb's disker og 2x av denne 4 ports s-ata kontrolleren. Å kjører de 6 250 gb's diskene i software raid5? tenkte så å benytte meg av de 2 siste portene til 160 gb's disker jeg har liggende. Vil dette fungere greit? Har allerede 2 kontrollere på hovedkortet, vil vel fortsatt fungere hvis jeg kjøper den 4 portern + en 2 porter s-ata kontroller?

7273126[/snapback]

Mye gode svar her.

Men, har du vurdert en stand-alone 4 disks NAS server?

En Infrant NV f.eks.? (www.infrant.com)

Den tar opptil 4x750GB disker.

Evnt.så finnes flere typer slike NAS'er. (buffalo har noen m.fler)

Jeg har en eldre modell av infrant (Readynas X6) med 4x400GB og jeg har ikke sett bakover siden jeg fikk denne.

Perfekt!

Har 3 brukere på den og alle kan aksessere filene uten at jeg må ha en PC-server stående på.

Sjekk den ut. Koster litt, men du vil ikke bli skuffet.

Jeg har flere kompiser som også har slike og vi er alle samstemte på at dette er en flott sak.

Jeg kjører også 2xraid-0 i min primær PC, men er hele tiden skeptisk til om en av diskene skulle ryke. Slik at jeg ha backup av det jeg ikke vil miste.

PÅ NAS'n er det Raid-5 slik at sikkerheten er i boks.

For noen uker siden begynte disk 2 å feile. Anskaffet bare ny disk og swappet. NAS'n gjenoppbygde den disken.... trenger jeg å si mer... hehe...

Skrevet
Det skal fungere fint ja. Men ikke ha de to 160GB-diskene i samme Raid5 som 250GB-diskene. Da vil kun 160GB utnyttes av 250GB-diskene.

Gjør f.eks slik:

D: Software Raid5 med 6*250GB = 1250GB tilgjengelig plass.

E: Software JBOD med 2*160GB = 320GB tilgjengelig plass.

7274095[/snapback]

Ja, det som er plan :)

Med tanke på pris på kontrolleren jeg har linket tidligere, lurte jeg på om du tror dette korte vil holde? Fant ingen erfaringer om dette er ett godt kort på nette.

7273126[/snapback]

Mye gode svar her.

Men, har du vurdert en stand-alone 4 disks NAS server?

En Infrant NV f.eks.? (www.infrant.com)

Den tar opptil 4x750GB disker.

Evnt.så finnes flere typer slike NAS'er. (buffalo har noen m.fler)

Jeg har en eldre modell av infrant (Readynas X6) med 4x400GB og jeg har ikke sett bakover siden jeg fikk denne.

Perfekt!

Har 3 brukere på den og alle kan aksessere filene uten at jeg må ha en PC-server stående på.

Sjekk den ut. Koster litt, men du vil ikke bli skuffet.

Jeg har flere kompiser som også har slike og vi er alle samstemte på at dette er en flott sak.

Jeg kjører også 2xraid-0 i min primær PC, men er hele tiden skeptisk til om en av diskene skulle ryke. Slik at jeg ha backup av det jeg ikke vil miste.

PÅ NAS'n er det Raid-5 slik at sikkerheten er i boks.

For noen uker siden begynte disk 2 å feile. Anskaffet bare ny disk og swappet. NAS'n gjenoppbygde den disken.... trenger jeg å si mer... hehe...

7274268[/snapback]

Dette hadde vært en utmerket løsning, men med tanke på økonomien og hvor mye jeg er villig til å invistere i dette, er løsningen med s-ata pci kontrolleren perfekt for mine behov. Planen min er å laste ned dvd ripps, med 5.1 lyd og ultimat bilde. Og deretter benytte meg av HTPC'en som er koblet opp mot en projektor.

Takker igjen for alle gode løsninger :)

Skrevet
Trenger jeg noe 3-parts programmvare for å sette dette opp i sw raid5? Kjører windows 2003 server.

7277048[/snapback]

Nei. Det skal være innebyggede muligehter for software Raid5 i Windows 2003 også. Man setter det opp via disk management. Først aktiverer man diskene (høyreklikk og aktiver, uten å partisjonere og formatere). Under aktiveringen er det viktig at du velger "dynamic disk". Dette gjør at du får mulighet til å sette opp software Raid. Deretter velger du opprett nytt volum og velger "avansert" eller noe i den duren. Jeg husker ikke nøyaktig hvor og får ikke sjekket det på denne maskina siden jeg ikke har slått på funksjonen "dynamiske disker" her. Man skal i hvertfall velge alle diskene man vil ha i Raid5, trykke "legg til" og følge instruksjonene videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...