Gå til innhold

Programmere med JBuilder MobileSet..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Ønsker å prøve meg med å lage programvare for Mobiltelefoner..er dette det riktige verktøyet å bruke: Borland JBuilder MobileSet?

 

I så fall..hvor får jeg lastet det ned, såg på Borland sine sider men fant ikke noe spesifikt som JBuilder MobileSet..

7226448[/snapback]

 

Nå koster jo JBuilder penger sist jeg sjekket, mens Eclipse (www.eclipse.org) og NetBeans (www.netbeans.org) er gratis. Førstnevnte har ikke noe innebygget støtte for J2ME-utvikling, men det finnes en plugin for dette, som heter EclipseME (www.eclipseme.org)

 

Med NetBeans følger det med (tror jeg) støtte for J2ME-utvikling i pakka.

 

I tillegg til Eclipse eller NetBeans bør man jo også ha et eller annet SDK, avhengig av hvilken mobiltelefon man har. Både Nokia og SonyEricsson har ganske bra SDK'er som passer sammen med løsningene nevnt ovenfor. Det samme gjelder sikkert for andre produsenter også. Kort fortalt inneholder disse SDK'ene diverse verktøy, samt emulatorer for diverse telefonmodeller.

 

Selve programmeringen av enhetene foregår som sagt i J2ME, som er mobilvarianten av Sun's Java. Dette er en temmelig nedstrippet variant av Java, som i mine øyne er grei nok til sitt bruk. Enkelte ganger kan man nok savne en del av det fancy som finnes i J2SE men etterhvert så klarer man å få til det utroligste.

 

Hilsen Werner

Lenke til kommentar

Borland JBuilder Enterprise koster penger, mens JBuilder Foundation er gratis. Det skulle ikke være noe problemer å programmere mobile enheter på den sålenge man har J2ME.

 

SDK fra mobilprodusenten er ikke et must, men lar deg enkelt programmere funksjonalitet på enheten som er produsentspesifikt. Med bare J2ME kan du være sikker på at programmet ditt fungerer på alle Java enheter. Bruker du en produsent sin spesifikke SDK vil programmet bare virke på den produsentens enheter da SDKen er laget opp mot bruk av disse.

Lenke til kommentar
Borland JBuilder Enterprise koster penger, mens JBuilder Foundation er gratis. Det skulle ikke være noe problemer å programmere mobile enheter på den sålenge man har J2ME.

 

SDK fra mobilprodusenten er ikke et must, men lar deg enkelt programmere funksjonalitet på enheten som er produsentspesifikt. Med bare J2ME kan du være sikker på at programmet ditt fungerer på alle Java enheter. Bruker du en produsent sin spesifikke SDK vil programmet bare virke på den produsentens enheter da SDKen er laget opp mot bruk av disse.

7245009[/snapback]

 

Har fått tak i JBuilder Foundation..nå gjenstår det å installere å prøve ut :)

Takker for tipsene! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...