Gå til innhold

Steking av krumkaker


efikkan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det snart jul (igjen), så jeg vil bruke krumkakejernet jeg har fått. Men mitt store spørsmål er hvordan skal jeg få opp den stekte kaka fra jernet? Jernet er nok teflonbelagt, så jeg vil ikke bruke for eksempel en gaffel eller en kniv, siden det kan skrape opp jernet. Det er vel litt for varmt til å ta med fingrene også?

 

Så jeg lurer på hvordan jeg skal få kaka opp og rundt den klypa som skal holde den til den er kald.

 

Til opplysning er krumkakejernet og klypen helt nye. Formen på jernet er som et vaffeljern, bare at det er til krumkaker.

 

Så er det noen som har erfaring med krumkaker? (om det er noen anbefalte oppskrifter så sleng de på) Jeg takker for alle svar.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fint å høre at du ivaretar gode tradisjoner!

 

Jeg tror jeg har sett mamma ta de opp fra plata med nevnte klype. selv om den er av metall. Bare kontakten ødelegger ikke teflonbelegget, så lenge du ikke legger noe kraft bak. bare å være forsiktig mao.

7226139[/snapback]

Så du mener at hun fester klypa i den ene delen av kaka og så bare ruller rundt? En slik er vel ikke helt enkel å bruke til å ta opp selve kaka, da har jeg mer tro på stekespade. Men om du kan utdype så er det fint.
Lenke til kommentar
fint å høre at du ivaretar gode tradisjoner!

 

Jeg tror jeg har sett mamma ta de opp fra plata med nevnte klype. selv om den er av metall. Bare kontakten ødelegger ikke teflonbelegget, så lenge du ikke legger noe kraft bak. bare å være forsiktig mao.

7226139[/snapback]

Så du mener at hun fester klypa i den ene delen av kaka og så bare ruller rundt? En slik er vel ikke helt enkel å bruke til å ta opp selve kaka, da har jeg mer tro på stekespade. Men om du kan utdype så er det fint.

7226194[/snapback]

 

jo jeg mener oppriktig å huske det. åpne klypa og lur inn metalldelen under kanten av kaka, lukk klypa og rull forsiktig. har du snakka med mora di evt tanta e.l? :thumbup:

Lenke til kommentar
fint å høre at du ivaretar gode tradisjoner!

 

Jeg tror jeg har sett mamma ta de opp fra plata med nevnte klype. selv om den er av metall. Bare kontakten ødelegger ikke teflonbelegget, så lenge du ikke legger noe kraft bak. bare å være forsiktig mao.

7226139[/snapback]

Så du mener at hun fester klypa i den ene delen av kaka og så bare ruller rundt? En slik er vel ikke helt enkel å bruke til å ta opp selve kaka, da har jeg mer tro på stekespade. Men om du kan utdype så er det fint.

7226194[/snapback]

 

jo jeg mener oppriktig å huske det. åpne klypa og lur inn metalldelen under kanten av kaka, lukk klypa og rull forsiktig. har du snakka med mora di evt tanta e.l? :thumbup:

7226276[/snapback]

Jeg for vel forsøke det en dag. Men det er fritt frem for alle å komme med forslag og utdypinger.

 

Min mor har ikke gjort slikt, min farmor gjør det på "gamlemåten", så jeg skal forsøke å få kontakt med en tante som kan det. :!:

Lenke til kommentar

jeg ble faktisk litt usikker ettersom jeg ble gående og tenke på dette utover natta.

 

Det står beskrevet i litteraturen at krumkakene må krummes straks de tas ut av jernet. Dette står beskrevet her, her, her og her (der fikk du noen oppskrifter i samme slengen)

 

Imidlertid forstår jeg på deg, at problemstillingen i hovedsak dreier seg om bruken av krumkaketang med stålarm på teflonbelegg. Proper mode of conduct for dette er lite beskrevet i litteraturen, og da er siste skanse godt gammelt bondevett. Jeg tror du kommer langt med å være litt forsiktig, og ømt snike stålarmen under kaka uten å skrape.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en slags lefsebakepinneting som er laget av tre. Er omtrent som en bit av et kosteskaft som er gjort helt flat i enden. Den funker utmerket. Ellers anbefaler jeg en gaffel. Funker helt utmerket på et teflonjern om du bare er forsiktig. Er bare å hekte i ene kanten og lempe den ut av jernet. Det viktigste er bare å være kjapp så du får krummet den før den stivner. Det tar ikke mange sekunder før den begynner å stivne.

Lenke til kommentar

Teflon er noe herk.

 

Burde funke fint å gjøre det med klypa.

 

Om du er redd for å skade jernet er det vel bare å bruke noe flatt som er av et materiale som ikke vil skade teflonen. Om du bare får vippet ene enden litt opp er det jo heller ingenting i veien for å bare ta den av med nevene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...