Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangler på ny bruktbil, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt meg ny bruktbil hos bilforhandler. I annonsen stod det at bilen blant annet hadde alarm, motorvarmer, klimaanlegg og defa varmepakke. Etter hvert finner jeg ut at bilen IKKE har alarm, ledning for motorvarmer følger IKKE med, og jeg er usikker på om det faktisk er klimaanlegg i den. På kontrollpanelet står det i så fall AC, som jeg går ut i fra er en forkortelse for Air Condition... Nå har jeg aldri hatt klimaanlegg i bilen før, så jeg vet egentlig ikke hva som er forskjellen da... Trodde også at med defa varmepakke ville det følge med kupévarmer, men det følger i så fall heller ikke med... Bilen ble for øvrig også levert med bare én nøkkel, er dette normalt?

Nå var ikke noe av dette direkte avgjørende for at jeg valgte denne bilen, men noe av det kan ha hatt en medvirkende årsak. Hva bør jeg gjøre? Kan jeg kreve å få dette fikset, eller evt få tilbakebetalt deler av kjøpesummen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

AC er ikke klima anlegg. Forskjellen på de to er at AC kun produserer kaldluft så lenge den er på. Klimaanlegg kjøler og varmer bilen etter en innstilt temperatur.

Om den mangler alt dette, er dette store mangler i forhold til hva du ble fortalt.

Skrevet

Om du har krav på noe kommer jo helt ann på bilens pris, annonse, kjøpsavtalen, km stand om den er "kjøpt som den er" etc.

Når det gjelder at det abre fulgte med bare en nøkkel så er ikke det i seg selv en mangel vil jeg mene. Jeg skriver bestandig nøkkelantallet som følger med bilen når jeg kjøper/selger biler slik at man har alt dette klart for seg før man henter bilen.

Hvis det er nyere bil så kan du jo også programmere nøkklene på nytt, det burde du ihvertfall gjøre hvis du kan. Du burde også skaffe en reservenøkkel i tilfelle du skulle ha bruk for det (kan fort bli mye dyrere å bare basere seg på en nøkkel).

Når det gjelder alarmen så vil jeg si at dette er en mangel, men igjen så beror dette på omstendighetene som nevnt ovenfor.

Om ikke ledning til Defa Warmupen fulgte med så kan du kjøpe en ny en til 3-400 kr tror jeg det koster. Bare kontakt et utsalg der de selger slike ting. Dette er ikke vansklig å få tak i.

Når det gjelder arcondition så blir vel det som nevnt også en tolking av avtalen. Jeg tviler på at du vil få vinne igjennom her da du kunne lett ha funnet ut det selv i ved prøvekjøring eller spurt selgeren hvis det var tvil om hvilken type klima anlegg du fikk med. Jeg antar at du fikk med manuelt klimaanlegg som nevnt ovenfor.

Skrevet

Takk for svar. I kjøpekontrakten står det jo kun navn på kjøper og selger, samt bilmodell, kjennemerke, kmstand og pris. Akkurat det med Air Condition / Klimaanlegg var kanskje noe jeg burde oppdaget da jeg prøvekjørte bilen, men det var ikke i mine tanker da. Når det gjelder alarm synes jeg det stiller seg litt annerledes. Det er det vel ikke meningen man skal teste alarmen under prøvekjøring? Dessuten fikk jeg utlevert bare en vanlig nøkkel ved prøvekjøring, og jeg antok at det fantes en egen fjernkontroll for alarmen som jeg ville få utlevert dersom jeg skulle kjøpe den.

Kan noen bekrefte / avkrefte at det skal følge med kupevarmer i defa varmepakke? Jeg har i alle fall forstått det slik i ettertid, men visste ikke det da jeg kjøpte bilen. Jeg ser jo at det er montert timer i bilen, men kupevarmer er det definitivt ikke der. Ei heller motorvarmerledning...

Skrevet
Takk for svar. I kjøpekontrakten står det jo kun navn på kjøper og selger, samt bilmodell, kjennemerke, kmstand og pris. Akkurat det med Air Condition / Klimaanlegg var kanskje noe jeg burde oppdaget da jeg prøvekjørte bilen, men det var ikke i mine tanker da. Når det gjelder alarm synes jeg det stiller seg litt annerledes. Det er det vel ikke meningen man skal teste alarmen under prøvekjøring? Dessuten fikk jeg utlevert bare en vanlig nøkkel ved prøvekjøring, og jeg antok at det fantes en egen fjernkontroll for alarmen som jeg ville få utlevert dersom jeg skulle kjøpe den.

Kan noen bekrefte / avkrefte at det skal følge med kupevarmer i defa varmepakke? Jeg har i alle fall forstått det slik i ettertid, men visste ikke det da jeg kjøpte bilen. Jeg ser jo at det er montert timer i bilen, men kupevarmer er det definitivt ikke der. Ei heller motorvarmerledning...

7231805[/snapback]

På ganske mange bilmodeller ligger alarmen da i komfortsystemet, så den aktiveres og deaktiveres når du åpner/lukker bilen med nøkkelen.

ang. A/C er det ganske mange som kaller air condition for klima annlegg, noe som det ble sagt ovenfor er ganske feil.

om selgeren bare har en nøkkel å levere ut med bilen så blir jo bilen levert bare med den, men da skal vel det stå i kontrakten eller blitt hvertfall nevnt. Selgere er onde dyr som skal tjene mest mulig penger og påkoste minst mulig.

Ang. varmepakken finnes det ganske mange forskjellige pakker... den aller nyste nå er jo den med sånn nøkkelring og "slim" vifte etc etc. Uansettså spørs det jo helt hvem pakke du har fått beskjed om at du skal få.

Så alt det du ikke har fått eller har blitt feilinformert om etc og du mener du selv er missfornøyd anbefaler jeg deg å klage på det sterkeste. Har du blitt fortalt at sånn og sånn er det er den blitt priset til det og og du skal jo ikke betale for ting du ikke får...

Håper dette var til hjelp :)

Skrevet

Det ALLER VIKTIGSTE du må se etter er om du har krysset av på i KONTRAKTEN om bilen selges som den er. Har du gjort det har du UTROLIG lite rettigheter. men kan alike vel ha noe :D

Om du ikke har krysset av på "selges som den er" da stiller tilng seg anderledes. få ta i annonsen ASAP og print den lagre den på PCen. Da har du MYE mer du skulle ha sagt.

Annonsen SKAL mache tilbudet men avhenger litt av hva som står i kontrakten. Kontreakten SKAL nevne alle mangler.

Om det foreligger noe mangler, nå vet ikke jeg hele saken om det virkelig er noen magler, men så har du krav på å få dette dekket av selger. Dersom det er en vesentlig mangel som er høyere enn bilens verdi kan du kreve kjøpet opphevet.

Du må gjerne jmf (se) Forbrukerkjøpsloven § 15 og § 16

Jmf for "Solgt som den er" i § 17

Viktig at du leser § 18 VIKTIG VIKTIG VIKTIG

Den sier om innen hvilken tid du må si i fra.

Håper dette hjelper deg litt på vei...

Du kan foresten lese om dette på lovdata.no søk etter forbrukerkjøpsloven

• 3 uker senere...
Skrevet

Mange takk for alle behjelpende svar. En liten oppdatering:

Hadde bilen på verksted i dag for å få rettet opp i manglene. Defa varmepakke ble ordnet, men alarm og klima-anlegg var visst mer problematisk. Jeg kunne nok krevd å få ettermontert alarm, men selger mente at det var så mye problemer med ettermonterte alarmer på bil, at han ønsket tydeligvis helst at jeg valgte å la være. Greit for meg bare jeg får en slags kompensasjon tenkte jeg, og så ble vi enige om det. Jeg spurte om han hadde noen forslag, men ikke på "strak arm", så vi skulle tenke på det begge to. Jeg ønsker imidlertid ikke å vente mange dagene før jeg tar kontakt igjen, slik at dette ikke går i den berømte "glemmeboka". Men da kunne jeg trengt deres hjelp... Hva kan jeg kreve i kompensasjon?

Når det gjelder klimaanlegget, var selger for så vidt enig at det var litt uheldig formulert siden det bare er AC i bilen. Men det ble forsøkt "bortforklart" med at vi ikke har noen norske ord for AirCondition, og dermed blir det noen ganger oversatt med klimaanlegg, selvom dette ikke medfører 100 % riktighet... Kommer kanskje ikke videre med den da...

Nå har jeg sentrallås på bilen, men den er ikke fjernstyrt. Kan det være et forslag å få det som kompensasjon? :hmm:

Skrevet

du kan jo alltid prøve, hadde jo vært kjekt :) Og det der med ac er no tull. all med litt sunn fornuft som jobber innenfor bilbransjen vet at et er forskjell mellom ac og klima. riv av han ørene og bank han flat! Godt han fikset motorvarmeren da :)

Skrevet

Jeg ville bedt om ettermontering av en alarm. Alarmen linkes opp mot sentrallåsen, dermed har du fjernstyrt sentrallås også. Alarm gjør ofte at du slipper eller får redusksjon av egenandelen på forsikringen ved tyveri/innbrudd.

Skrevet

Stod det alarm og du vil ha det. Krev det.

Ønsker du en annen kompensasjon, kan en eller to servicer være på plass, avhengige av hvilke. Problemet er at de da kanskje ikke gjør alt de burde på den service(ne).

Eller hva med noe annet utstyr som kan være nyttig ? Hengerfeste f.eks, om det ikke er på plass allerede.

Skrevet

Gode forslag her, hengerfeste var ikke dumt, det kunne jeg trengt... Men er det noen som har formening om hva det ville ha kostet å montere alarm på bilen? Sånn at jeg vet omtrent hva jeg kan kreve?

Og er det noen som har erfaring med ettermontert alarm? Er det sant at det er mye trøbbel med de? Hvis det stemmer at de kan gå av helt umotivert og trekker mye strøm fra batteriet, er det klart at jeg også ville vært skeptisk. Jeg ønsker egentlig ikke å dra selgerens motiv i tvil, men jeg vet jo ikke om han bare slengte ut en påstand i håp om at jeg skulle få en kompensasjon som var en billigere løsning for de... Samtidig ønsker jeg ikke å være urimelig heller. Jeg kunne fortsatt trenge gode råd fra dere gode hjelpere. ;)

Skrevet

Veldig mange bruker ettermonterte alarmer, noen få av disse får problemer når alarmen blir gammel, spesiellt i fuktige biler. En ny ettermontert alarm burde ikke by på noen som helst problemer.

Skrevet

Montering av alarm koster fra ca 3000 og oppover, avhengig av type alarm og biltype.

Hva slags bil er forresten dette snakk om?

En del biler har jo fjernstyring til sentrallås orginalt, mens andre har det ikke og da er ettermontert alarm en fin måte å slå to fluer i en smekk; man får gunstigere forsikring, og fjernstyring til sentrallåsen.

Forklaringen du fikk vedrørende klima tyder på en proff selger spør du meg, mangel på norsk ord, og dermed kalle det noe som koster vesentlig mye mer enn AC er syltynn. Men her syns jeg nok du må ta litt selvkritikk også for manglende undersøkelser før handelen. Og det er som han sier "ikke mulig" å rette opp i ettertid, bortsett fra i form av eventuell kompenasjon for villedende markedsføring.

At du bare har fått en nøkkel ser jeg ikke noe galt i (annet enn at jeg igjen ser at det har vært uklart for deg hva du faktisk kjøper ved kontraktskrivning). Men vil i alle fall råde deg til å skaffe deg en ny ekstra. Igjen avhengig av biltype kan det være en veldig kostbar og kronglete sak å skaffe etter at du har mistet den ene du har...

Lykke til med den nye bilen din, selv om det høres ut som en "god" selger du har truffet på, virker han jo samtidig innstilt på at du skal bli fornøyd, så da ender det nok bra ;)

Skrevet
Montering av alarm koster fra ca 3000 og oppover, avhengig av type alarm og biltype.

Hva slags bil er forresten dette snakk om?

7364570[/snapback]

Det er snakk om en Kia Clarus. Snakket med noen som jobber med å montere alarm, og han sa (som du også sier) at det er avhengig av type alarm og biltype, men at det normalt koster fra 4-5000 opp til 7-8000...

ettermontert alarm en fin måte å slå to fluer i en smekk; man får gunstigere forsikring, og fjernstyring til sentrallåsen.

7364570[/snapback]

Vil man automatisk få fjernstyring til sentrallåsen ved ettermontering av alarm? Slik jeg forstod på han jeg nå snakket med, var ikke dette nødvendigvis løsningen hvis man ikke har fjernstyrt sentrallås fra før... Eller har jeg misforstått?

Forklaringen du fikk vedrørende klima tyder på en proff selger spør du meg, mangel på norsk ord, og dermed kalle det noe som koster vesentlig mye mer enn AC er syltynn. Men her syns jeg nok du må ta litt selvkritikk også for manglende undersøkelser før handelen. Og det er som han sier "ikke mulig" å rette opp i ettertid, bortsett fra i form av eventuell kompenasjon for villedende markedsføring.

7364570[/snapback]

De fleste jeg har snakket med etterpå mener også at denne uttalelsen til selgeren ikke holder mål, men jeg tror ikke jeg skal henge meg opp i akkurat dette lenger da jeg nok burde ha skjønt dette før handelen. Men villedende markedsføring er det jo i aller høyeste grad da, det ble jo gitt inntrykk av at bilen var mye bedre utstyrt enn det den egentlig var... men, men.

At du bare har fått en nøkkel ser jeg ikke noe galt i (annet enn at jeg igjen ser at det har vært uklart for deg hva du faktisk kjøper ved kontraktskrivning). Men vil i alle fall råde deg til å skaffe deg en ny ekstra. Igjen avhengig av biltype kan det være en veldig kostbar og kronglete sak å skaffe etter at du har mistet den ene du har...

7364570[/snapback]

Neida, jeg skal ikke klage på at jeg har fått bare en nøkkel, men jeg skal nok skaffe meg en ekstra nøkkel ja. :)

Lykke til med den nye bilen din, selv om det høres ut som en "god" selger du har truffet på, virker han jo samtidig innstilt på at du skal bli fornøyd, så da ender det nok bra ;)

7364570[/snapback]

Satser på det ja. ;)

Veldig mange bruker ettermonterte alarmer, noen få av disse får problemer når alarmen blir gammel, spesiellt i fuktige biler. En ny ettermontert alarm burde ikke by på noen som helst problemer.

7351431[/snapback]

Han jeg snakket med som hadde montert bilalarmer i mange år, mente heller ikke at det burde være noe problem med en ny ettermontert alarm. Eneste problemet han så var at dersom du kjøper en bruktbil med alarm, er det ikke bestandig at et såkalt sikkerhetskort følger med til ny eier, og da ville du få problemer om du f.eks. mister fjernkontrollen i bakken og går i stykker. Men ved ettermontering av nytt utstyr, er jo ikke dette noen problemstilling lenger.

Lurer på om jeg rett og slett skal kreve å få alarm likevel jeg. Dersom det virkelig er slik at jeg også vil få fjernkontrolt sentrallås, er det jo slett ikke så dumt... :hmm:

Skrevet

Det som ble kalt air condition før , blir faktisk kalt manuelt klimaanlegg idag. Klimaanlegg som regulerer seg selv på tempratur kalles automatisk klimaanlegg.

Skrevet

Om bilen har sentrallås fra før burde det ikke by på nevneverdig problem å koble denne til en alarm. Enten rent elektrisk, eller bare montere en DEFA sentrallåsdriver i førerdøra som styres av alarmen. Når alarmen aktiveres låser DEFA-driveren førerdøra og den originale sentrallåsen sørger for resten av dørene. Visa versa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...