Gå til innhold

LØST: Lese Nikon D80 SD-minnekort i kortleser?


Anbefalte innlegg

Jeg har bare formatert kortet en gang siden det var nytt for noen dager siden, da formaterte jeg det i kameraet.

 

Når jeg setter minnekortet i PCens minnekortleser får jeg beskjed om at kortet ikke er formatert. Skal det være slik? Formaterer Nikon-kameraet til et filsystem som ikke støttes i Windows?

 

Overføring med USB-kabelen fungerer utmerket med det samme kortet...

 

Noen tips?

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ingen problemer med å lese CF-kortet fra min D70 i en kortleser. Jeg betviler sterkt at Nikon bruker noe annet filsystem enn FAT32 på minnekort.

7227390[/snapback]

 

Hei.

 

Jeg hadde akkurat samme problemet med et SanDisk Extreme III 2GB kort som jeg kjøpte sammen med D80. Problemet er nok at leseren din ikke støtter større kort enn 1 GB. Kjøpte meg en Hama 19-in-1 for 150 kroner på qxl og problemet var løst.

 

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å lese CF-kortet fra min D70 i en kortleser. Jeg betviler sterkt at Nikon bruker noe annet filsystem enn FAT32 på minnekort.

7227390[/snapback]

 

Hei.

 

Jeg hadde akkurat samme problemet med et SanDisk Extreme III 2GB kort som jeg kjøpte sammen med D80. Problemet er nok at leseren din ikke støtter større kort enn 1 GB. Kjøpte meg en Hama 19-in-1 for 150 kroner på qxl og problemet var løst.

 

Mvh

Helge

7227501[/snapback]

 

Får teste ut med en annen minnekortleser da ja... Spesielt at den integrerte ikke skulle støtte over 2GB, men er nok den mest sannsynlige årsaken ja.

Lenke til kommentar

jeg hadde samme problem med min(e) minnkortleser(e).

Problemet viste seg å være at kortet var av nyere fabrikat enn kortleseren, og denne rett og slett ikke kjente igjen kortet.

Kjøpte meg min 3. kortleser en stund senere (tok med kortet i sjappa og testet) og da var det ikke noe problem.

 

Har kun hatt dette problemet med SD kort, CF var det ikke noen problemer med.

 

(kameraet mitt støtter både CF og SD kort, og en periode før jeg fikk ny leser måtte jeg bruke kabelen til kameraet til å lese SD kortet, mens CF kortet gikk fint å lese i leseren)

Lenke til kommentar

Til info, så støtter den originale SD-standarden kun kort opp til 1GB. Skal du over det, så må du ha støtte for SDHC i leseren.

 

Det er egentlig ganske utrolig at en såpass ny standard som SD klarer å gå så grundig på trynet med begrenset adresserom.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Til info, så støtter den originale SD-standarden kun kort opp til 1GB. Skal du over det, så må du ha støtte for SDHC i leseren.

 

Det er egentlig ganske utrolig at en såpass ny standard som SD klarer å gå så grundig på trynet med begrenset adresserom.

7228453[/snapback]

 

Hm dette er vel ikke helt korrekt. SDHC er standarden for brikker større enn 2GB. Støtte for opp til 2 GB er en annen versjon (1.1?).

 

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
Mitt kort er 2GB. Det er ikke merket SDHC, men det er selvfølgelig en mulighet for at det er det likevel...

Det er nok ikke det, men kortleseren du har, er antakelig ikke SD1.1, bare SD1.0. Dermed støtter den bare minnekort på 1GB, ikke 2. Men kjøp for all del en minnekortleser som støtter SDHC, så slipper du samme leksen en gang til senere når du kjøper 4GB eller 8GB kort :o)
Lenke til kommentar
Men kjøp for all del en minnekortleser som støtter SDHC, så slipper du samme leksen en gang til senere når du kjøper 4GB eller 8GB kort :o)

 

Og hvor finner man slike?

 

Når det gjelder D80 og kort på 2GB og over vil jeg uansett anbefale å bruke USB kabelen som følger med kameraet. Dette er (mye) raskere enn de fleste kortlesere og man slipper å tenke på om kortleseren støtter korttypen etc.

Lenke til kommentar
Men kjøp for all del en minnekortleser som støtter SDHC, så slipper du samme leksen en gang til senere når du kjøper 4GB eller 8GB kort :o)

 

Og hvor finner man slike?

 

Når det gjelder D80 og kort på 2GB og over vil jeg uansett anbefale å bruke USB kabelen som følger med kameraet. Dette er (mye) raskere enn de fleste kortlesere og man slipper å tenke på om kortleseren støtter korttypen etc.

7229560[/snapback]

 

Sandisk bundler sine 4GB ultra II kort med SDHC leser nå. Denne er ikke kompatibel med eldre kort pga forskjellen i adressering (sektor-adressering vs. byte-adressering).

 

D80 er rask til å overføre men jeg får ikke på langt nær like god hastighet som fra kortleseren, enda denne er billig og enkel.

 

Det er flere argumenter enn hastighet for å bruke kortleser også:

- Bruker ikke opp kameraets batteri

- Ingen slitasje på gummilokket over tilkoblingskontaktene; luken over kortet føles som om den ikke vil bli slitt like fort som den relativt tynne gmmien som kontaktdekslet henger i

- Kameraet trenger ikke å legges utsatt til (mitt skrivebord er en risikosone)

 

Mvh

Helge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...