Gå til innhold

server billig


Anbefalte innlegg

jeg skal nok skaffe meg en server pc som skal være lagrinsplass for alt for mange hder og annet skrap jeg har liggende

setter får krav til den untatt at den skal koste under 10 000 uten skjerm

være stillegående (skal sove i samme rom)

være stabil

hva foreslår dere ?

samma om det er Amd eller Intel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis den i hovedsak skal brukes til filserver som du skal kjøre ftp og dc og sånt på, klarer du deg fint med en duron/xp og et eller annet gammelt socket a-hovedkort. selv har jeg en duron 600mhz, et asus hk, 256mb sdram, et matrox skjermkort og to 120gb harddisker. alt står i stuen og bråker der.

 

ting forandrer seg litt når du skal bruke den som spill-server. da bør du gjerne ha en relativt kraftig (1+ ghz) maskin med en del ram. og siden du absolutt skal ha den på rommet, kjøp silent twin cpu-vifte og seagate barracuda harddisker (evt. noen andre harddisker på 5400rpm).

Lenke til kommentar

Av hovedkort kan du jo kjøpe Asus A7N266-VM eller den store sterke storebroren Asus A7N8X Deluxe/GD.

 

Begge har VGA, Lyd og LAN integrert. A7N8X har Dual LAN av alle ting. :smile:

 

Så kan du jo kjøpe en XP1800+ - XP2400+ (avhenging av hvor mye penger du vil bruke.)

 

Når det gjelder Ram så kan du vel kjøpe 512MB DDR PC2700/PC3200.

 

Og til slutt noen stille HD'er kjølet ned av en 12-19dB vifte og Silent Twin CPU kjøler (avhengig av CPU hastighet.)

 

Men på Dual siden så er det Asus A7M266-D, 2xMP1800+, 512MB DDR PC2100 Registered ECC, noen stille disker med 12-19dB vifte og 2 kjøleribber og 2 12dB vifter.

Skjermkort kan f.eks være Radeon 9000 eller Gf4 MX.

Og til slutt så trenger du et billig lydkort og et nettverks kort.

Lenke til kommentar

Har selv en AMD XP1600+, med 25Db vifte, .. bruker et rimelig ABIT hovedkort med SDram, med en 80Gb disk så er den veldig stille. Men etter å ha satt inn SCSI og RAID og 8 disker... så er det ikke så stille lenger.

 

men så lenge du holder deg til en 300W stillegående strømforskyning og minimalt med antall disker, så skal det nok ikke være noe problem. :smile:

Lenke til kommentar

selv med 5400rpm disker og noen stille seagate eller noe så bråker disker noe jevli...de lager en sånn høyfrekvent lyd du bare merker når du skal sove...

har selv en slik server du snakker om...den har 7 disker de har 7200rpm men det står i et annet rom og jeg kan høre den :smile: ble mye bedre etter at jeg satte toweret oppe på en pute...

altså få deg noen støy matter og sånn :smile:

Lenke til kommentar

Dersom du vil legge litt mer penger i å få en noe kraftigere og mer stillegående PC kan bentusIT (www.bentusit.no) skaffe deg følgende PC ferdig bygget for 8750,- ink. mva. Frakt kommer i tillegg.

 

 

- Noisecontrol NC2079 Fulltower støydempet med "magic vent"

- Enermax 350W whisper series strømforsyning

- Thermaltake Silent Viking CPU-kjøler

- Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200 RPM

- AMD XP 1900+

- 512 MB DDR RAM

- Gainward AGP GeForce4 MX440 64MB

- Abit KX7-333 Hovedkort

- Creative Soundblaster 4.1 Digital

- Sunsway 10/100 Nettverkskort

- A4tech tastaur og mus

- Samsung CD-brenner 40x/12x/40x (sort)

- Samsung floppy (sort)

Lenke til kommentar

driver å bygger filserver selv jeg, med mulighet til oppgradering av cpu..

 

i845PE kort med Gbit lan (backbonet mitt er s nart Gbit)

 

Celeron 1.7

512mb ram

3 stk 200GB disk til filer

1stk 60gb til system (jeg hadde ikke mindre disk)

 

har bare kassa foreløpig, men siden dette er en filserver, så bråker den ganske mye .. er en stor kasse i fra LianLI (12x 3.5" intern + 2x 3.5" extern + 6x 5.1/4" brønner)

 

hardwaren kommer, og regner med å ha den oppe rett over nyttår...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...