Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny regler for flybaggasje


^fmj

Anbefalte innlegg

Jeg siterer:

 

"Nytt securityregelverk

AVSEC (Aviation Security Committee) foreslår følgende endringer for EU kommisjonen:

 

Begrenset adgang til å ta med flytende vesker, maksimalt én desiliter per beholder.

 

Passasjerer kan ta med et antall beholdere som får plass i en gjennomsiktig og lukkbar plastpose med et volum på maksimalt en liter.

 

Passasjer skal kunne fremvise denne plastposen i sikkerhetskontrollen.

 

Endringer i maksimal størrelse for kabinbagasje til maksimalt 56 cm x 45 cm x 25 cm, men med mulighet for visse unntak for f.eks musikk instrumenter. Denne endringen vil imidlertid først bli gjennomført seks måneder etter at de overstående forslag er tatt inn i regelverket.

 

Reisende skal passere gjennom sikkerhetskontrollen uten yttertøy eller jakke.

Bærbar PC og store elektriske artikler skal tas ut av håndbagasjen ved sikkerhetskontrollen."

 

Hva syns hw-folket om de nye reglene?

 

Syns det er morsomt hvordan EU-holder på jeg og hvordan vi tilter etter. Hele opplegget når det kommer til væske, er helt bak mål. 1 liter væske, da snakker vi ikke bare vann, men alt som er flytende! Hvis man da skal ha med seg 1 liter, må dette være fylt i 10 forskjellige beholdere à 1 dl!? Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Dette skal være gjort på grunn av frykt for flytende sprengstoff. 1 dl flytende sprengstoff kan altså ikke gjøre så mye skade det da? Hvis 1 beholder på 1 dl skulle eksplodere, ville ikke de 9 andre som ligger i posen også eksplodere da?

 

I tilleggg er det mulig å ha med seg over 1 liter væske, hvis man har spesielle behov, knyttet til f. eks kosthold eller medisinske lidelser. Så kommer det noe morsomt, da må man være forberedt på å bli kommandert til å smake på det man har med seg eller påføre det på huden. Som om ikke sikkerhetskontrollene går sakte nok fra før.

 

Dette fører jo igjen til at flyselskapene får solgt mer drikkevarer og med de prisene som de opererer med kommer det nok til å bli en fin økning i inntektene. Er det tifeldig mon tro? Aldri så galt at det ikke er godt for noe, må skjønne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er helt latterlig. Jo flere forbud, reguleringer og tullete kontroller som begrenser livet til vanlige folk, jo mer vinner "terroristene" som disse tiltakene liksom skal virke mot.

 

I tillegg er det tydelig at EU har alt for mange byråkrater som ikke har annet å gjøre enn å finne på nye regler. Masseoppsigelser er på tide!

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar
enig, noe er sikkert bra, men en del er bare tull...

 

Jeg lurer på om den bagasjen du sjekker inn, og som skal stappes inn i flyet, om den blir sjekket?

 

kan da ikke være så vanskelig å ha en tidsinstilt bombe i en slik en?

7240125[/snapback]

 

All bagasje inkl. den du sjekker inn blir gjennomlyst og sjekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...