Gå til innhold

"booste" en gammel barebone med ekstern psu


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har en gammel shuttle SN41G2(trur jeg det var) med 200w psu! :o

Sier seg selv at idag blir det litt i minste laget, hvertfall for meg som spiller en del. Sliter med ustabil maskin. Har bl.a geforce 6600GT og 2x512PC3200 ram og 250GB hdd. Hadde "tregere" ram og mindre harddisk før og da var den rimelig stabil. Nå har jeg lyst å oppgradere til et litt bedre agp grafikkort, og da MÅ jeg ha mer strøm. Sett litt på shuttle sin silentx 300w psu men koster 800 spenn! Og for "bare" 300w :s

 

Så jeg bare tenkte sånn i farta.. Hva med en helt vanlig atx psu og bare ha den utenfor boksen? Noen som har gjort lignende før? Noe spesielt man må tenke på, farer ved å gjøre dette? Vil ikke risikere brann, kortslutning etc. da den står på 24x7 og når jeg ikke er hjemme..

 

Jeg har maskinen stående "inni" skrivebordet. tatt ut 2 skuffer, laget hull i platen bak til ledninger. Kunne skrudd fast strømforsyningen i den treplaten så den slipper å ligge og slenge.

 

Noen tips? Erfaringer? Advarsler?

Alt mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En barebone psu på 200w er ikke det samme som en vanlig psu på 200w.

 

Hvilke andre komponenter har du i pcen?

7208700[/snapback]

 

hmm ikke? Mener da når jeg satte den sammen at strømkontaktene til hovedkort var samme som til vanlig atx hk(?)

 

AMD Athlon XP2500(barton)

2x512MB OCZ PC3200(dual channel)

250GB Western D.

POV Geforce 6600GT 128MB AGP

NEC DVD brenner

 

PCen begynte å trekke mer strøm etter jeg satte inn større hdd og ekstra 512MB ram. Såpass peiling har jeg at jeg trekker den konklusjonen hehe.. Alt av drivere osv oppdaterer jeg jevnlig. Når PCen henger seg så får jeg en ganske klar melding ved neste oppstart og: "Det nettdrevne Nvidia skjermkortet får ikke tilstrekkelig med strøm..osv" :(

 

Edit: kan legge til at jeg har finni ut at den henger seg lett når tempen blir høy(ikke farlig høy, og har slått av all form for autorestart i bios). Så jeg har en svær bordvifte rett på maskinen for å kjøle ned. Da synker temp 10 grader og den henger seg ikke.. Men da tenker jeg varme=mer strøm=henger seg hehe.. Eller tar jeg veldig feil nå? :hmm:

Endret av Clintern
Lenke til kommentar

Barebone psuene er bygget opp på en annen måte slik at 200w er ikke så lite som det høres ut.

 

Godt mulig pcen din får for lite strøm. Men pcen henger seg altså ikke når du har bordvifta stående mot den? Du sier også at det henger seg lett når tempen blir høy, hvor høy?

 

Mer varme vil vel ikke bety at pcen din bruker mer strøm.

Lenke til kommentar

Sant det.. Men det gir jo likevel en liten pekepinne. Om jeg kjøper en bra 500w "vanlig" strømforsyning så har jeg vanskelig for å tro at den skal være dårlige enn shuttle sin 200w.

Sjekket med sånn kalkulator på nett og mitt system trekker i overkant av 200w.

Hiver jeg inn et geforce 7800GS kort som er vel noe av det kraftigste apg kortet for tiden, og en harddisk til kanskje, så har jeg på følelsen at boksen vil bli rimelig ustabil.

 

Mulig jeg prøver. Blir ikke et bortkasta kjøp uansett, for jeg har planer om en "ordentlig" maskin igjen snart hehe..

Lenke til kommentar
Barebone psuene er bygget opp på en annen måte slik at 200w er ikke så lite som det høres ut.

 

Godt mulig pcen din får for lite strøm. Men pcen henger seg altså ikke når du har bordvifta stående mot den? Du sier også at det henger seg lett når tempen blir høy, hvor høy?

 

Mer varme vil vel ikke bety at pcen din bruker mer strøm.

7211756[/snapback]

 

Og hva er det liksom som gjør at Barebone psuen er så mye bedre enn normale psuer da?

Lenke til kommentar

Husk at alle PSUer mister effektivitets faktor ved forhøyet temperatur .

Kan være dette som skjer hos deg .

Å ha en "Normal" ATX PSU utenfor er ikke noe problem , bare sørg for

å lage en skikkelig strekkavlastning for kablingen utenifra til inn i kabinettet.

 

Beste løsningen vil kanskje være en slik 5" addon PSU .

Denne kan du kople HDD , DVD og avr. grafikk kort power til slik at

shuttle PSUen din kun forer hovedkort .

 

Blir jo enda mere varmt med enda en 5 tommers PSU i shuttle kabinettet da .

Lenke til kommentar

selv om du bare har en brønn, så er det jo mulig å investere i en extern dvdbrenner, men som nevnt tidligere i denne tråden, så ville jo temperaturen stige i kabinettet med kraftigere komponenter.

så en slik

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128896&mlevel=

og en slik

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128702

 

kommer jo på 850 kroner til sammen

 

den gode nyheten er jo at du vil kunne bruke disse delene i et annet system seinere, og en extern dvd brenner kan være kjekk å ha,

på den annen side kan du jo også kjøpe en silentX til 800

 

fordelen med begge disse løsningene er at de er mye enklere å transportere fra ett sted til ett annet enn å koble til en atx strømforsyning utenfor kabinettet..

Lenke til kommentar

Takk for bra tips ;)

 

Men.. Jeg tror ikke det går så altfor lang tid til jeg snekrer en ordentlig kasse og da er jo psu kjekt å ha. Så jeg velger nok en ekstern foreløpig. Drar ikke med meg pcen rundt omkring så at det ikke blir en mobil løsning er ikke så farlig :)

 

Med tanke på varme så er det jo bra at psu blir stående utenfor pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...