Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lappen i utlandet, 6 maander med ''Permit''?


jensemil

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sitter her i Usa, og er 17 aar. Skal prove aa ta lappen her, aa faa den i Norge naar jeg blir 18: Faar godt.

Men, saa har jeg alltid trodd at man maa ha lappen i 6 maander her, faar man faar den i Norge.

 

Men i dag horte jeg at man bare maate ha "permitt''en i 6 maander. Aa det kan jeg rekke.

 

Noen som kan bekrefte, eller avbekfrefte?

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mange stater i USA er det regler som tilsier at du må ha en "permit" (dette er tillatelse til å øvelseskjøre) før du kan ta lappen et halvt år etter permiten dersom du er over 16 år. Hvis du er over 18 kan du ta den når du vil (dette gjelder i de fleste stater så vidt jeg vet). Husk at hver stat har forskjellige regler (hvor er du forresten?) og du burde sette deg inn i disse. Noen stater har også regler slik at de som ikke har amerikansk statsborgerskap ikke skal få tatt billappen.

 

For å få lappen godkjent i Norge må du ha oppholdt deg i USA i mer enn 6 mnd., og når du kommer tilbake hit må du ta kontakt med Statens Vegvesen for å få en midlertidig førertillatelse, før du innen et år er gått må ha tatt norsk oppkjøring på vanlig måte.

 

Husk at du ikke går på noe særlig kjøreopplæring i USA og at du ikke lærer noe i nærheten av det du vil lære på en vanlig kjøreskole her i Norge. Derfor bør man vurdere kjøretimer selv om man kommer tilbake hit med amerikansk førerkort, det vil i hvert fall oss andre trafikanter sette pris på ;). Lykke til!

Lenke til kommentar

Har du muligheten så ta den i statene. Noen Amerikanere jeg fortalte til hvor dyrt det var å ta lappen fikk sjokk når de hørte hvor dyrt det var.

 

I noen stater er det ihvertfall slik at man tar en teori prøve for deretter å ha en oppkjøring. Oppkjøringen kan skje i egen bil, og det er det samme om den er manuell eller automatisk gira.

 

Men som sagt sjekk dette opp nærmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...