Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med nettverkskabel? Er den krysset?


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en nettverks kabel jeg kjopte nylig paa en butikk nedi byen. Problemet med kabelen er at den virker fint paa noen maskiner og ikke i det hele tatt paa andre.

 

Kan dette ha med at kabelen er krysset eller ikke. Jeg har aldri kjont forkjellen paa slike nettervekskabler.

 

Hvilke innstillinger bor jeg bruke for at det skal fungere.

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den funker på noen maskiner avhenger hvordan den ligger i forhold til andre enheter i nettverket. Kort sagt, om du skal koble fra maskin til ruter/switch/hub så skal den ikke være kryssa. På en annen side, skal du koble maskin mot maskin, da må du ha kryssa kabel. Hvis ikke dette er aktuelt, så har jeg ikke peiling :p .

Lenke til kommentar
Om den funker på noen maskiner avhenger hvordan den ligger i forhold til andre enheter i nettverket. Kort sagt, om du skal koble fra maskin til ruter/switch/hub så skal den ikke være kryssa. På en annen side, skal du koble maskin mot maskin, da må du ha kryssa kabel. Hvis ikke dette er aktuelt, så har jeg ikke peiling :p .

7174500[/snapback]

 

Jeg fant en midlertidig løsning på problemet. Nå har jeg nett på min maskin ihvertfall. Men problemet er at kabelen ikke funker på enkelte andre maskiner her i huset.

 

Når jeg plugger ut den vanlige kabelen fra en bærebar pc og plugger i denne så er det ikke noen reaksjon på at jeg har nettverkskontakt. Da må jo dette være et tegn på at kabelene ikke er like.

 

Kabelen går forøvrig fra maskin til ruter/switch/hub, ikke maskin til maskin.

 

Uansett jeg har løst det største prolemet som var å få internett på min egen maskin. Så jeg lar resten ligge til nøden virkelig blir stor. Takk for hjelpen :)

Endret av Gammelsko
Lenke til kommentar

Noen enheter er inteligente nok til å krysse kabelen selv vist dette trengs. Derfor vil det virke med en krysset kabel mot noen enheter, da enheten krysser tilbake selv.

 

Letteste måten å se om en kabel er krysset på er å se om kontaktene (RJ45) er ulike på hvær side. Er de like har du en "rett" kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...