Gå til innhold

Tips eller nettsider for lysstyring hjemme?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter og søker litt på nettet osv. for å finne et greit system til lysstyring.

Har 1 rom i huset jeg kunne ønsket å dimme og slå av og på lys ved hjelp av fjernkontroll.

 

Noen som vet om noen fine systemer for dette?

Evt. ett bedre forum jeg kan søke hjelp på?

 

Er kanskje noen som har erfaring med slikt her inne?

 

Det er ikke snakk om ett veldig avansert system, men det som gjør det litt komplisert er at det er ett 230v anlegg og ett 12v anlegg på 1 kurs! Er ikke sikker på om jeg kan dimme før trafoen på 12v anlegget?

 

Har litt erfaring med elektronikk (går elektro på VGS), og har utstyr til lodding osv. så om noen virkelig er inne på dette og kan hjelpe meg med hva jeg trenger og hva som må gjøres så kanskje jeg kan lage min egen kontroll boks?

 

Men bare jeg får en fungerende lysstyring som ikke blir alt for dyr så er det greit! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et forslag, men det må elektriker til for å installere det.

http://www.moeller.no/cgi-bin/me_xcomfort.exe/start

 

EDIT:

Med 12V anlegg mener du at du har en trafo i sikringsskapet som leverer 12V i separat kabel sammen med 230V elelr er det snakk om 12V belysning med trafo montert ute i anlegget?

Husk nå bare at på 230V anlegget er det lite du lovlig kan gjøre selv, og på 12V siden gjelder fortsatt brannforskriftene som er bakt inn i NEK400.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det du trenger er en dimmeaktuator, trådløs bryter og en fjernkontroll.

Eventuelt og bygge om lysbruteren du har til pulsbryter og bruke en binæringang.

7174085[/snapback]

For å kunne benytte seg av alternativ 2.

Har du en bryter til lyset fra før kan denne benyttes.

Og bare ha fjernkontroll på lyset viser seg og være uhensiktsmessig.

Fjernkontroller kan som kjent både rotes bort og forveksles med f.eks. mobiltelefonen og da er det kjekt og fremdeles kunne slå på lyset, samtidig med at det er greit og kunne slå på lyset når du kommer inn i rommet så du slipper og fomle etter fjernkontrollen i mørke.

 

Men du svarte ikke på om det var innfeltbelusning i taket.

Noen spotter kan like gjerne være møbelspotter fra Ikea montert i bokhylle med medfølgende kabler og kontakter som ligger oppå hylla som skal puttes i stikkontakten.

Er det sistnevnteså vil nemlig trådløssystem fra Clash Olson fungere.

Lenke til kommentar

Da burde det bli enkelt.

Class Olhson har utstyr til og plugge i stikkontakten for trådløs styring over fjernkontroll.'

Har ikke montert noe slikt selv med sett det i bruk.

Det er billigversjonen.

Møller Xcomfort har tilsvarende utstyr også men det koster en del mere

Til jengjeld går møllers system på en dedikert radiofrekvens mens alle andre systemer går på søppelbåndet.

Lenke til kommentar

Så det er noe slikt jeg trenger?

 

Altså, jeg kjøper 2 slike? En for 230v anlegget og 1 for 12v anlegget? + en fjernkontroll?

Eller 1 for begge? (Må se litt ann hva jeg trenger, hadde vært kjekt å kunne skru av bare den ene delen).

Forstod det slik det disse dimmer trådløst?

 

Men jeg dimmer altså da på 230v siden av 12ven.(?)

 

Kan jeg ha 1 dimmer på hele greia?

 

For om jeg finner ut at økonomien sier nei til ett slikt anlegg og jeg heller kjøper en dimmer som jeg bytter lysbrytere ut med, så dimmer jeg begge med en dimmer.

Lenke til kommentar

Glem 12V.

Se på 12V belysninga som en lampe med innebygget trafo så blir den mye enklere og forholde seg til.

Kan ikke garantere det men mest sansynlig kan du bruke en lampemodul ogå til og dimme 12V belysninga så ja du kan nok bruke dette.

To moduler og en fjernkontroll og du kommer billig fra det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har handlet på clas ohlson nå.

 

Kjøpte trådløs sett fra Waveman.

 

Har kjøpt 2 slike moduler + en fjernkontroll...

 

1 for å styre 230V lysene og 1 for å styre de som går på 12V.

 

Siden jeg pusser opp rommet nå har jeg ikke fått testet dimmeren på 230V lysene, siden de ikke er koblet opp.

 

Når jeg skal teste dette på 12V anlegget så blir det bare masse støy når jeg kobler trafoen inn i støbslet. Det skjer ingen ting, ikke lys eller noe. Når jeg skrur dimmeren til maks effekt står lyset og blinker som ett disco-lys. Jeg tror jeg vet hvor feilen ligger. Dimmeren gir ut 15V-200V(har målt dette med multimeter) mens trafoen gjør om 230V til 11,8V. Jeg har lett på nettet etter en trafo som kan funke, men finner bare 230V trafoer. Leter jeg etter feil? Har jeg kjøpt katta i sekken nå kanskje?

 

Dimmeren funker med en ordinær arbeidlampe på 250W. Den dimmer og slår seg av og på uten problem, både med fjernkontroll og manuelt. Så jeg er sikker på at det er trafoen som er feil.

 

Er ikke sikker på hva jeg skal lete etter heller, for om jeg finner en trafo fra 15V-230V på primær siden så vil den vel hele tiden gi ut 12V på sekunder siden. :ermm:

 

Noen som kan hjelpe meg til hva jeg bør lete etter/gjøre?

Lenke til kommentar

Virker som dimmeren ikke liker jernkjernetrafoen til lavvoltsbelysninga di.

Når dimmere ikke liker det så knurrer de og oppfører seg slik du beskriver.

 

EDIT:

Det var en heftig diskusjon her for en tid siden om det var mest vanlig med triack dimmere eller transistordimmere hvor konklusjonen var at triack dimmere var mest vanlige pågrunn av prisen.

I ditt tilfelle ser det ut som du sitter med en transistordimmer som ikke liker jernkjernetrafo.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kan sikkert stemme.

 

Ting løste seg nemlig (delvis) med en ny trafo. Bare synd jeg litt forhastet klarte å koble feil. For den nye trafoen hadde en ingang og en utgant på 230V siden, så jeg koblet en kabel på inngangen og en på utgangen, noe som resulterte i at jeg sprengte den ene dimmeren. Så nå må jeg kjøpe ny...

 

Uansett, fikk det som sagt delvis til å virke. Problemet er at av og til så begynner lysene å blinke dette løser seg ved å dimme opp/ned, men så skjer det samme etter en stund (ikke altid). Hva er grunnen til dette? Hvordan kan jeg løse dette? Har hørt at dette kan bli ett problem når man dimmer på 230V siden av en trafo...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...