Gå til innhold

Tips eller nettsider for lysstyring hjemme?


Anbefalte innlegg

Liten oppdatering for å vise hva jeg gjør:

 

Slik så det ut før:

 

17047.jpeg

bilde1

 

Slik ser det ut nå:

 

22219.jpeg

bilde2

 

Dette har jeg gjort:

 

På loftet (som er over rommet mitt) har jeg lagt en koblingsboks:

 

22221.jpeg

bilde3

 

Kabelrøret på venstre side (oppe og nede(bilde3)) er røret som gikk til kontakten på veggen her:

 

17049.jpeg

bilde4

 

Kablene i dette røret er urørt. De er bare ført inn i koblingsboksen og ut igjen. Dette er gjort fordi jeg har trukket ny kabel i kabelrøret fra bryteren til koblingsboksen på loftet:

 

22222.jpeg

bilde5

 

De to rørene øverst (til høyre (bilde3)) går gjennom to hull i taket:

 

22224.jpeg

bilde6

 

 

Der er lampene plassert nå.

 

I veggen der bryteren er (bilde4) har jeg laget nytt hull og satt inn en tabbeboks:

 

22225.jpeg

bilde7

 

 

Her skal jeg sette dimmer modul 2. Slik at jeg kan styre de to lysene uavhenig av hverandre (bilde8). Foreløpig har jeg bare en vanliglys bryter på det ene lyset siden jeg var uheldig å ødela den andre dimme-modulen(bilde9).

 

22226.jpeg

bilde8

 

22227.jpeg

bilde9

 

 

Dette er så langt jeg er kommet. Når det gjelder lysene som går på 12V er jeg ikke sikker på hva jeg gjør, om det ikke lar seg ordne dette med blikingen er det mulig jeg satser på å kjøpe en skinne som ikke trenger noen trafo, altså 230V lys.

 

Ja, vet jeg ikke har lov å holde på med dette selv. Føler meg dog fagkyndig nok til å gjøre disse koblingene, går VG1 Elektronikk og har holdt på med elektronikk en del år nå. Verktøy til å jobbe med dette har jeg også. Vi snakker ikke billige skrutrekkere fra rema, men orntlig utstyr. Blant annet utstyr som er godkjent for anlegg på opp til 1000V. Jeg anbefaler ikke andre til å gjøre disse koblingene uten tilstrekkelig med kunnskap. Da dette kan medføre brannfare eller at du selv eller andre blir skadet! Selv har avtale med en bekjent (som er elektriker) om å få dette godkjent når jeg er ferdig. Dette er ikke en kompis tjeneste, men en forsikring om at anlegget er forsvarlig og sikkert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...