Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dcc, ftp, DC-hub osv. uten fast ip-adresse.


Anbefalte innlegg

Hola..

 

Lurte på å melde meg på firstmile's lister, men..

 

Hvordan blir det med diverse tjenester som jeg liker å benytte meg av, f.eks (x)dcc, ftp, DC-hub osv når en ikke har fast ip'adresse..

 

Jeg har tenkt på en no-ip tjeneste til ftp og DC-hub'en, men hva med DCC på irc da ??

 

Hva er fordelen (om det finnes noen) og ulempene uten å ha en fast ip adresse.. ?

 

Det er (nesten) et must for meg å kunne dele alltså :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firstmile er ikke som NGT(lol @ NGT!!)!

Tror ikke Firstmile kommer til å stenge noen porter inn til deg, så du kan bruke de protokollene du skulle ønske! DCC bruker et veldig bredt spekter av porter uansett. Bare pass på å bruke always get hostname/ip, og server lookup. Default i mIRC iallefall.

Fast ip-adresse er for de som vil registrere sitt eget domain og lignende som krever at du har samme ip til enhver tid, bedrifter f.eks. eller "warez d00dz" som kjører faste ftp-/dc-servere.

 

[ Denne Melding var redigert av: Hurley på 2002-11-09 06:58 ]

Lenke til kommentar

lol @ NGT ?

 

Først og fremst - ingen ISP'er stenger porter. Det er bare snakk om å kunne konfigurere de adsl-modemene som blir sendt ut til sluttbruker. NGT modemene (cisco & netopdia) har et pre-konfigurert NAT som gjør at enkelte tjenester er blokkert. Dette kan enkelt forandres hvis ønskelig.

 

Hvordan Firstmile vil utføre dette vet jeg ikke. Du får sende dem en email og spørre. http://www.firstmile.no

Dette har da også med konfigurasjonen av routern de sender ut.

 

Når det kommer til statisk / dynamisk IP tror jeg ikke det vil være noe problem. Statisk IP brukes av tjenester som fungerer som servere på et eller annet vis. Hvis du ville ha f.eks en web-server på din pc er det en fordel at man har samme ip hele tiden. Dette finnes det nå løsninger på, det finnes tjenester på nettet som holder rede på IP'n din hele tiden slik at selv med dynamisk IP så kan man ha f.eks en webserver oppe.

 

Bare så det er klart. Dynamisk / statisk IP har ingenting med at noen sluttbrukere har problemer med å bruke MSN/Mirc/etc. Ikke protokoller heller.

 

 

 

 

 

_________________

<C:>Dos

<C:>Dosrun

 

<C:>Run Dos Run !!

------------------

How far can too far go?

 

[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-11-09 07:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 07:05, skrev aurstad:

"Skam deg Hurley!"


 

Ok...beklager hvis jeg såret deg på noen måte.

Har bare lest endel poster om folk med NGT som ikke klarer å koble seg på ICQ osv, og som ikke klarer "enkelt å forandre" dette. Det er hva jeg kaller L O L !

Kanskje du kan forklare meg hvordan en tjeneste blir blokkert i NAT? Hvis du kan fortelle meg at det ikke har noe med hvilken port en tjeneste bruker, så lærer du meg noe nytt. Ligger årsaken i at NGT ikke klarer å forandre konfigurasjonen?(I såfall LOL @ NGT igjen.) Om ikke, så er det jo NGT sin skyld at tjenestene(portene som jeg vil kalle det) er blokkert i router eller modem?

Firsmile er ikke en ISP, men det er NGT, da Firstmile i utgangspunktet ikke tilbyr tjenester som mail, news, eller hjemmeområde.(tjeneste=service.)

 

Send iallefall ikke send mail med slike spørsmål til Firstmile da de har nok å gjøre fra før. Alt dette kan du lese om på http://www.zyxel.no som produserer routerne og modemene, og http://www.firstmile.no (oppdateres snart).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-09 07:52, skrev Hurley:

Quote:


Den 2002-11-09 07:05, skrev aurstad:

"Skam deg Hurley!"



Okei - nå roer du deg tre hakk. Jeg har aldri sagt noe slikt! At du redigerer quotes for å få det til å se ut at jeg rakker ned på din person er virkelig lavmål!

Quote:


Ok...beklager hvis jeg såret deg på noen måte.


 

For all del - hvis du tror jeg lar meg "såre" av slikt tror du feil. Jeg liker derimot ikke at du med vilje feil-siterer meg.

Quote:


Har bare lest endel poster om folk med NGT som ikke klarer å koble seg på ICQ osv, og som ikke klarer "enkelt å forandre" dette. Det er hva jeg kaller L O L !


 

Javel, men det er fortsatt ikke NGT sin feil.

 

Quote:


Kanskje du kan forklare meg hvordan en tjeneste blir blokkert i NAT? Hvis du kan fortelle meg at det ikke har noe med hvilken port en tjeneste bruker, så lærer du meg noe nytt.


 

Rent teknisk blir ikke en port blokkert i NAT - den bare ikke formidler ikke data videre på denne porten. Dette vil for bruker oppfattes som om NAT stenger denne porten. Jeg har aldri påstått at NAT ikke har noe med porter og gjøre.

 

Quote:


Ligger årsaken i at NGT ikke klarer å forandre konfigurasjonen?(I såfall LOL @ NGT igjen.)


Selvsagt ikke. De sender ut modemene med denne konfigurasjonen pga de finner den mest fornuftig tydeligvis. Ikke alle er enige i dette. Men som sagt så ligger det flere MEGET gode instruksjoner på nett hvordan man skal gjøre dette. Jeg er sikker på at tilogmed du ville klart dette.

 

Quote:


Om ikke, så er det jo NGT sin skyld at tjenestene(portene som jeg vil kalle det) er blokkert i router eller modem?


 

Som sagt - de sender ut modemene med denne konfigurasjonen sikkert pga en god grunn.

 

Quote:


Firsmile er ikke en ISP, men det er NGT, da Firstmile i utgangspunktet ikke tilbyr tjenester som mail, news, eller hjemmeområde.(tjeneste=service.)


 

Foreløpig er dette riktig ja.

 

Quote:


Send iallefall ikke send mail med slike spørsmål til Firstmile da de har nok å gjøre fra før.


 

Hvis ikke Firstmile har tid til å svare på mail - tror du da de leser hver eneste post på dette forumet? (Ja jeg vet de har svart flere ganger i en tråd opprettet akkurat om Firstmile)

 

Alt dette kan du lese om på http://www.zyxel.no som produserer routerne og modemene, og http://www.firstmile.no (oppdateres snart).

 

 

_________________

<C:>Dos

<C:>Dosrun

 

<C:>Run Dos Run !!

------------------

How far can too far go?

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-11-09 08:42 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-11-09 08:43 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-11-09 08:43 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-11-09 07:52, skrev Hurley:

 

Har bare lest endel poster om folk med NGT som ikke klarer å koble seg på ICQ osv, og som ikke klarer "enkelt å forandre" dette. Det er hva jeg kaller L O L !

Kanskje du kan forklare meg hvordan en tjeneste blir blokkert i NAT? Hvis du kan fortelle meg at det ikke har noe med hvilken port en tjeneste bruker, så lærer du meg noe nytt. Ligger årsaken i at NGT ikke klarer å forandre konfigurasjonen?

 

Dette problemet ligger i måten NAT fungerer på, det er et sant helevete og få endel tjenester som forventer og ha direktekontakt med nettet til og fungere igjenom NAT-routere og som regel vil man måtte åpne og videresende porter til den maskinen man vil bruke på lokalnettet, ønsker man og bruke flere maskiner mot en del tjenester er man ute og kjører igjen. Universal Plug and Play er en ny standard som skal kunne løse endel av disse problemene, win XP og MSN messenger skal støtte UPNP men det er ytterst få routere på markedet som har dette systemet men det kommer nok for fullt i løpet av året. Vil tro endel eldre routere vil kunne støtte UPNP med firmware oppdateringer.

 

[ Denne Melding var redigert av: agvg på 2002-11-09 10:54 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...