Gå til innhold

Digitalt videokamera til tur/natur


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe et digitalt videokamera. Bruksområdet er utelukkende til turbruk. (Naturfilm o.l)

 

1. Først og fremst hvilken type skal jeg velge? Dvd? Mini-dvd? :no:

 

2. Med tanke på redigering... Følger disse programmene med kameraet, eller er dette noe man må skaffe selv? Er redigering komplisert? Behøver man en dvdbrenner? :blush:

 

3. De viktigste kriteriene er for meg:

- digital zoom

- bildekvalitet

- mikrofon som takler litt vind :ph34r:

- driftsikker og robust :whistle:

- batteritid

- Gode stilbilder

- (Bør tåle litt kulde) :tease:

- Prisområdet fra 0-4500,-

 

Spørsmålet mitt da er rett og slett... hva skal jeg velge? :yes:

 

 

På forhånd takk...

Og jeg beklager for min uvitenhet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skal du redigere, velg for all del mini-DV. DVD kan by på problemer med redigering og gir dårligere bildekvalitet.

 

2. Skal du redigere, må du kjøpe firewirekabel i tillegg (100-200 kroner) og må ha en firewireinngang på PC'en din. Har du ikke det, må også det kjøpes (200-300 kroner). Du kan fint bruke f.eks Windows sin innebygde Movie Maker, men får bedre resultat med et eget program, f.eks Adobe Premiere Elements.

 

3. Digital zoom: Hva i all verden skal du med det? :) Det er noe du ikke bør vektlegge på noen som helst måte. Hold deg til optisk zoom, og helst ikke mer enn 10-15x om du ønsker å vektlegge bildekvalitet, som er ditt neste punkt.

 

Mikrofon som takler litt vind: Da bør du kjøpe en ekstern og sette på "pels". Velg altså et kamera som har mikrofoninngang.

 

Gode stillbilder: Ikke forvent for mye, samme hvilket kamera du velger, da optikk, sensor og signalbehandling er optimalisert for video, ikke stillbilder.

 

Jeg ville lagt meg i øverste del av prisområdet, og gått for et Panasonic GS180. Et av de mest driftsikre kameraene på markedet, og det med best bildekvalitet i denne klassen i følge mine erfaringer. Vet at veldig mange både her på forumet, blant kundene der jeg jobber og blant testere, er enig med meg i akkurat det. Det er det billigste kameraet med 3CCD, og absolutt verdt en titt. 3CCD betyr at kameraet har ikke bare en, men tre bildesensorer som registrerer hver sin primærfarge (rød, grønn, blå). Dette sikrer bedre fargegjengivelse og skarpere bilder.

 

Sist, men ikke minst: Søk! Finnes mye stoff på forumet, og mye anbefalinger av blant annet Panasonic'en jeg nevner her.

Lenke til kommentar
Jeg ville lagt meg i øverste del av prisområdet, og gått for et Panasonic GS180. Et av de mest driftsikre kameraene på markedet, og det med best bildekvalitet i denne klassen i følge mine erfaringer. Vet at veldig mange både her på forumet, blant kundene der jeg jobber og blant testere, er enig med meg i akkurat det. Det er det billigste kameraet med 3CCD, og absolutt verdt en titt. 3CCD betyr at kameraet har ikke bare en, men tre bildesensorer som registrerer hver sin primærfarge (rød, grønn, blå). Dette sikrer bedre fargegjengivelse og skarpere bilder.

Da trenger han vel verken kjøpe FW-kabel eller bruke FW. I hvert fall NV-GS37 gir fullgodt resultat på DV-streamen over USB2.0, og det gjør vel de høyere modellene også... NV-GS27 derimot støtter ikke det.
Lenke til kommentar
Jeg har fulgt anbefalingene her og andre plasser...., og kjøpt GS180 som Afseth anbefaler her... og er MEGET fornøyd.

 

Angående mic, så anbefales RØDE VideoMic. Den skal være bra. Du får også kjøpt "pels" til denne.

7173767[/snapback]

Er det virkelig nødvendig å bruke penger på pels? Lurer selv på om en ullsokk gjør samme jobben (ved mindre det er ekstreme tilfeller av vind)

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har fulgt anbefalingene her og andre plasser...., og kjøpt GS180 som Afseth anbefaler her... og er MEGET fornøyd.

 

Angående mic, så anbefales RØDE VideoMic. Den skal være bra. Du får også kjøpt "pels" til denne.

7173767[/snapback]

 

Stemmer nok at RØDE VideoMic er bra. Kjøpte denne i en musikkforretning for i underkant av 1200,- kr. Men den passer ikke særlig bra til disse kameraene som har autmatisk justering av ludsignalet. Mic-en sender ut en veldig høy signalstyrke, og ved høy lyd som konsertopptak blir det bare forvrenging av lydopptaket. Koblet på en kabel med volume-justering på, og dette ble noe bedre, men det ble en del "pumping" i lyden. Ved stille partier tok den opp lyden av videohodet for så å justere seg kraftig ned igjen når musikken startet. Vurderer nå å kjøpe en separat lydopptager som Roland Edirol R-09 til kr. 3000,- Er det noen som har noen bedre forslag til lydopptak? Har selv et Panasonic NV-GS 300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...