Gå til innhold

Noen som jobber/jobbet offshore?


toth

Anbefalte innlegg

(jeg vet det finnes en liknende tråd, men mitt spm er ganske annerledes da jeg ikke har utdannelse)

 

Jeg er en kar på 22 år som vurderer å "bytte beite". I den

forbindelse er jeg

ute etter litt informasjon ang. stillinger offshore.

Som mange andre, hører jeg ryktene om at det finnes veldig mange forskjellige

stillinger på plattformer og rigger, og at det er stort behov for bemanning.

 

Min utdannelse og erfaring ligger stort sett innen salg og markedsføring, da av

selvstendig type(som handelsreisende). Altså ikke veldig relevant for ingeniørstillinger.

Jeg er glad i å reise, og vet jo at det er turnus-arbeid i offshore-bransjen, noe som vil gi meg gode muligheter til å utforske verden litt mens jeg ennå er ung og fri. Som følge av dette vil ikke stillingsbeskrivelse bety mye, da jeg som sagt heller ikke har erfaring.

 

Kjernen av mitt spørsmål:

Stemmer det, som man hører, at om man innehar kun grunnleggende sikkerhetskurs for offshore arbeid, foreligger det likevel meget gode muligheter for å bli ansatt i en offshore-stilling?

 

Om det er en "greasemonkey"-jobb spiller ingen rolle. Spyle tanker, merke rør, hva som helst i utg.pkt..

 

Håper på svar, og gjerne lenker/annet med evt. videre info om hvordan man

"kommer inn i systemet".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg Grunnleggende beredskap- og sikkerhetskurs, VHF-sertifikat, Riggerkurs, Stroppe/Anhuker/Signalgivings-sertifikat, og selvsagt godkjent legeattest. Fagbrev som service-elektroniker.

Jeg har vært i kontakt med en del av de store firmaene, og jeg har iallefall ikke fått noe napp ang. offshore jobb.

Kjenner også en boresjef som jobber hos Statoil som har hjulpet meg med referanse og mail'er til de som ansetter folk, dog uten hjelp.

 

Det jeg har fått vite i ettertid, er at det er veldig lurt å ha bore- og brønnekurs. Da får man lettere jobb offshore (På rigg iallefall).

Også hørt noe om at det skal bli strengere regler etter nyttår, vet dog ikke om dette er korrekt, eller hva det evt. inneholder/innebærer.

 

Så min erfaring tilsier at det ikke er så lett å komme ut på en rigg, men det kan jo bare være jeg som har hatt uflaks :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Det er vanskelig å få jobb i olja som elektriker, det er ikke behov for mange folk innen det offshore, de pleier heller å leie inn en elektriker hvis det trengs. Så jeg ville ikke satset på elektro.

 

Men det er behov for folk med Bore- og vedlikeholdsoperatør, hydrauliske rør......

Og mest behov med folk som har gåt den lange veien, altså på universitet.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å få jobb i olja som elektriker, det er ikke behov for mange folk innen det offshore, de pleier heller å  leie inn en elektriker hvis det trengs. Så jeg ville ikke satset på elektro.

 

Men det er behov for folk med Bore- og vedlikeholdsoperatør, hydrauliske rør......

Og mest behov med folk som har gåt den lange veien, altså på universitet.

7776795[/snapback]

 

Vet at dem søker endel elektrikere til høsten av. Blir spennede å se om jeg kommer inn på intervju hos dem da. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er vanskelig å få jobb i olja som elektriker, det er ikke behov for mange folk innen det offshore, de pleier heller å  leie inn en elektriker hvis det trengs. Så jeg ville ikke satset på elektro.

 

Men det er behov for folk med Bore- og vedlikeholdsoperatør, hydrauliske rør......

Og mest behov med folk som har gåt den lange veien, altså på universitet.

7776795[/snapback]

 

du har nok noe rett i det vil jeg tro.

jeg er ferdig i førstegangstjenesten min om 2 mnd'er og er på utkikk etter fast offshore jobb, som elektriker da vel å merke. Men det eneste jeg finner er prosjekt jobbing, og 4 ledige stillinger per dags dato oppe i hammerfest hos et bemannings selskap som leier ut elektriker til operatørene.

 

men slik jeg ser min situasjon nå, så har jeg hvertfall ikke problem å få meg jobb onshore, og litt offshore, men det er ikke noe jeg ønsker. Jeg ringte å snakket litt rundt med folk og dem var veldig interessert i å høre hva jeg ønsket osv, men dem fleste driver som sagt med onshore/offshore. Hvis du ønsker deg jobb som dette er det ingen problem hvertfall for en elektriker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heisann mitt navn er vidar jeg er daglig leder for en side som heter www.offshore1.no

Gå inn her og finn all informasjon du trenger for å komme deg ut på plattform/rig.

Ja det stemmer at alle må ha sikkerhetskurs for å jobbe på plattform, men det er ikke alle som trenger fagbrev lenger. Men det varierer hvilket selskap du skal jobbe for.

Hvis dere har noen spærsmål, så er jeg og treffe på msn nesten 24 timer i døgnet.

[email protected]

 

 

Med hilsen

 

Vidar Ottersen

Daglig leder

www.offshore1.nopost-157422-1206914893.gif

Endret av Vidott
Lenke til kommentar

Ja, det er alltids dem som vil ta den "kjappe" veien til pengene ved å gå offshore som ufaglært. Det som er trist med stillingene de får er at de er ensformige og betaler ikke så greit.

 

Jeg har gått den "Lange" veien og tatt siv. ing. Jeg sendte ut 4 søknader totalt, alle på offshorestillinger. Ble innkalt på intervju på samtlige og fikk tilbud fra samtlige. Alle stillingene vil ca betale det dobbelte(og mer etterhvert) av det en "vanlig" offshore stilling vil.

 

Så folkens, vil dere offshore? Begynn å studer, ta de 3-5 åra på skole og dere kan velge hvilken jobb dere vil :D

Lenke til kommentar
Så folkens, vil dere offshore? Begynn å studer, ta de 3-5 åra på skole og dere kan velge hvilken jobb dere vil :D

 

Den settningen hadde jeg tatt med en klype salt.

 

Han har jo forsåvidt rett i det med utdannelse. Man må jo også tenke seg at det er ikke alle som er like flinke på skole, og har lyst på en høyskoleutdanning.

 

Det er ikke bare boreledere, vedlikeholdsansvarlige og plattforsjefer med siv. ing. utdannelser som jobber offshore.

 

Noen må jo lage maten til de som er her ute, noen må fremdeles vaske gulvene, noen må være anhukere og signalmenn for kranføreren. Noen må til og med ta i mot personellet som kommer med helikopteret. Du trenger ikke siv. ing. eller ing. høyskolen for å dekke disse stillingene.

 

Er du skoleflink og har gjort deg noen mål tidlig i livet om at det jeg skal bli når jeg blir stor er sivilingeniør eller lege eller hva det skal være. Så sier markedet i dag at du garantert får deg en jobb, og flere å velge mellom. Noen får seg til og med jobb før de er ferdige med utdannelsen til sivilingeniør eller ingeniør nettopp fordi arbeidsmarkedet skriker etter denne personell med denne type kompetanse.

 

Du trenger ikke sitte 5 år på skolen for å få deg jobb offshore. Det holder med at du er kokk, mekaniker, elektriker, hjelpearbeider etc. Så det blir litt feil å gi intrykk for at den enste og riktige veien offshore er via 5 år på skolebenken.

 

Jobber selv offshore, og har vært på de fleste installasjoner og rigger. Så jeg har møtt en god del forskjellige mennekser som jobber offshore...

 

Det er jo bra at lønnen er god i din stilling turbz.

 

Jeg er glad at mitt fokus er å trives på jobben, uten at jeg må tenke på om lønnen dobler seg om et år eller to. Den går bare en vei uansett.

Endret av Triazine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...