Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettet ute i 3 dager


Anbefalte innlegg

Hei, har "litt" problemer med internett hjemme. Så jeg skriver dette mens jeg er på skolen. Under pc bordet har jeg en hvit boks som jeg antar er første "stoppested" for internetten når den kommer inn i huset. Den har to lys. Et oransjt, et grønt. Begge pleier å lyse, men for 3 dager siden sluttet det grønne lyset å lyse, og, internett fungerer ikke lenger. Jeg antar at siden dette er første "stoppested" ligger feilen utenfor, altså ikke hos meg. Telefonen er også ute for å nevne det. Ringte telenor, siden de leverer internett, men de henviste meg til Tele2 fordi de var ansvarlige for det eller no. Nå ringte jeg Tele2 da i går, og de skulle komme å fikse i neste uke. Det blir for lenge uten internett og telefon, så mitt spørsmål er: Ligger feilen hos meg eller hos dem? For hvis den ligger hos dem har jeg veldig lyst til å ta en telefon nå før helgen å tvinge dem til å fikse det hos seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere ISDN-telefon ?

I såfall er den hvite boksen du snakker om en NT1 boks, og den kan av og til ryke.

Alternativet til at de kommer er at de sender en i posten og at du bytter den selv.

Men det vil helt sikkert også ta bortimot en uke...

Men det bør være slik at de foretar en måling/feilsøking og utifra det kan de fastslå hva problemet er. Om det er utenfor veggen din må de helt sikkert dit (det kan f.eks. være at problemet ligger i sentralen) og gjøre et eller annet, da kommer de ikke før de har tid.

Har tele2 selv og de pleier å være ganske raske. :)

Lenke til kommentar
Er nok problemer med linjen. Ikke noe du kan fikse selv iallfall.

7161305[/snapback]

Så hvorfor skal dem da komme i neste uke til meg for å fikse det? Kan vel fikse det hos dem?

7161387[/snapback]

Det tenkte jeg ikke over..

Men prøvd å trekke ut strømmen til modemet en stund?

 

edit: Når det lystet slutter å lyse, hvis det er in-signalet, (står det ADSL elns ved siden av lyset?) så er det ikke kontakt mellom sentralen og modemet.

Enten har sentralen kuttet nettet ditt, ellers så er det en feil på linjen.

Hvorfor de skal komme til deg sjønner jeg fremdeles ikke..

Endret av Steina
Lenke til kommentar
Den har to lys. Et oransjt, et grønt. Begge pleier å lyse, men for 3 dager siden sluttet det grønne lyset å lyse, og, internett fungerer ikke lenger.

7161250[/snapback]

Hvis dette er ADSL-modemet vil det oransje lyset være synklyset mot sentralen. Det grønne skulle være for nettet videre mot router eller PC. Men er den "hvite boksen" noe annet vil lysene ha en annen betydning. Kan du sjekke om det står noen tekster på den "hvite boksen" slik at vi har mulighet for å identifisere den?

 

Vanlig oppkobling er (analgoge telefonlinje):

1) kabel inn i hus

2) splitter (liten hvit boks uten lys)

3a) Telefoner

3b) ADSl-modem (med lys)

4) router / accesspunkt / switch [hvis benyttet]

5) PC.

Lenke til kommentar
Hvis det er total krise kan du bestille ekspressretting av feil, dog så river det i pungen.

Det tar fort noen dager og få gjort slike rettinger der hvor kunden ikke ønsker og betale for ekstraservice.

7167532[/snapback]

Jeg skal liksom betale for at dem skal fikse en feil som ligger hos dem? :tease:

Lenke til kommentar
Hurra for Tele2, etter 5 dager har dem endelig kommet hjem til meg for å "fikse" det eller skal vi si overlevere muntlig beskjed om at det var en mellomsentral som hadde en feil.

7167518[/snapback]

..

Når det ikke lyser er det noe feil med linjen.

Når tele2 da sier de skal komme hjem til deg for å fikse det, så høres de ut som amatører.

7162578[/snapback]

 

Ja ikke sant. Jeg gleder meg til det kommer noen leverandører her i landet som faktisk bryr seg, og kan det de holder på med.

Lenke til kommentar
Ja ikke sant. Jeg gleder meg til det kommer noen leverandører her i landet som faktisk bryr seg, og kan det de holder på med.

7168927[/snapback]

 

Hva er det dere egentlig kritiserer?

At man ga beskjed om at man ville i forbindelse med feilsøking komme inn til kunde for og sjekke eventuelle feil i huset?

Kunne de ikke jobben sin? De fant da feilen, at de ikke på sekundet kunne fastslå nøyaktig hvor feilen lå uten at en montør så på problemet er vel igrunn ganske naturlig.

Lenke til kommentar

hmmm... Litt off-topic, men synes det er elendig kundeservice av telenor å henvise deg videre. Siden du er kunde til telenor er det egentlig telenor du skal forholde deg til, og alle avtaler telenor har rundt seg skal ikke du behøve å i det hele tatt tenke på. Skal heller ikke se bort fra at telenor kunne lagt litt press på tele2 også da, for å få fiksa det før.

 

Etter min mening skal en kunde kun ha en aktør å forholde seg til, så får den aktøren formidle videre til de det måtte gjelde, ikke be kunden gjøre det. Blir nesten som om du kjøper en soft-is på ett gatekjøkken som smaker drit, du klager og får beskjed om å henvende deg til hennig olsen siden de lager softisen. (ja, vet det var ett latterlig eksempel, men måtte ha det med)

Lenke til kommentar
hmmm... Litt off-topic, men synes det er elendig kundeservice av telenor å henvise deg videre. Siden du er kunde til telenor er det egentlig telenor du skal forholde deg til, og alle avtaler telenor har rundt seg skal ikke du behøve å i det hele tatt tenke på. Skal heller ikke se bort fra at telenor kunne lagt litt press på tele2 også da, for å få fiksa det før.

 

Etter min mening skal en kunde kun ha en aktør å forholde seg til, så får den aktøren formidle videre til de det måtte gjelde, ikke be kunden gjøre det. Blir nesten som om du kjøper en soft-is på ett gatekjøkken som smaker drit, du klager og får beskjed om å henvende deg til hennig olsen siden de lager softisen. (ja, vet det var ett latterlig eksempel, men måtte ha det med)

7168997[/snapback]

 

Hvis det er ett problem med linja og idsnlinja er levert av tele2 var det jo helt rett av telenor å henvise kunden dit... Telenor leverer i dette tilfelle adsl på en linje tele2 står ansvarlig for.

 

Hvis du kjøper deg en bil fra forhandler nr1 og bilstereo fra forhandler nr2, hvis bilen da går i stykker henvender du deg ikke til han du kjøpte stereoen fra for å få fikset bilen :)

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar
Hva er det dere egentlig kritiserer?

At man ga beskjed om at man ville i forbindelse med feilsøking komme inn til kunde for og sjekke eventuelle feil i huset?

Kunne de ikke jobben sin? De fant da feilen, at de ikke på sekundet kunne fastslå nøyaktig hvor feilen lå uten at en montør så på problemet er vel igrunn ganske naturlig.

7168983[/snapback]

Nå vet ikke jeg hvilken feil det er, men jeg skulle tro de hadde litt oversikt over statusen på sentralene sine, og ikke bare benytter "brannsloknings"-metoden, som er å vente til det blir feil, istedet for å vedlikeholde slik at det ikke BLIR feil.

Og når man betaler for internetten, så skal man slippe å vente én uke før noen kommer å ser på det.

 

Og er 100% enig med NevroMance;

Når man betaler til Telenor for at nettet skal være oppegående, så skal man slippe å ringe andre selskaper. Det er fortsatt Telenor sitt ansvar.

Telenor har heller ikke lov til å henvise deg til alle kommunene i fylket, for å finne ut hvor feilen ligger, f.eks.

 

@ Dr.Gonzo: Du har missforstått. Hvis du kjøper en prosessor fra Intel hos Komplett, også er det noe galt med den, da skal du klage til Komplett, ikke til Intel.

Det er Komplett som skal kontakte Intel, ikke du.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...