Gå til innhold

Noen spm angående 4ram brikker i et 939 hk


Crispin

Anbefalte innlegg

Har nok blitt svart på før, men jeg sitter her med 512x2ram og har prøvd med 4x512ram i maskinen, da kjørte ramen ikke på 200mhz. Husker ikke helt hvor langt ned rammen gikk men tror det var rundt 133, kan det stemme? Har hørt at når du bruker 4ram brikker får du ikke hastigheten til pc3200ram men noe rundt pc2700?

 

I forbindelse med dette har jeg noen spm:

Finnes det noen hk til 939 som faktisk klarer 4x512 pc3200 ram uten at farten synker? Eller kommer det kanskje mer an på rammen en hk?

 

Hvor stor forskjell vil jeg merke på 2gb med pc2700ram i forhold til 2gb med pc3200? Vurderer faktisk bare å kjøpe 2x512 og heller ha 2gb og litt treigere ram en og kun ha 1gb. Jeg merker at maskinen sliter med litt tyngre spill, feks lukking av spill, loading.

 

Ramprisen er såpass høy nå at jeg har nok ikke råd til å kjøpe 2x1024 brikker :(

 

Hovedkort jeg har nå er et Asus a8v Deluxe.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er RAM-ens hastigheter som bestemmer. Dvs hvis du skal kjøre 4 brikker, vil hastigheten automatisk bli klokket til den tregeste RAM-brikken.

 

Oppgradering fra 512MB til 1GB gir merkbar forskjell. Fra 1GB til 2GB har jeg ikke sett noen særlig endring på. LITT mindre disk-aktivitet når jeg behandler større bilder i Photoshop f.eks.

 

Forskjellen på 3200 og 2700 er liten. Du vil sannsynligvis ikke merke noen forskjell.

Lenke til kommentar

Det er riktig som Caze sier, at hastighet bestemmes av de dårligste brikkene.

 

Men det er også slik at på mange hk, deriblandt ditt A8V Deluxe, at hvis du feks setter inn 4 stk PC3200 brikker, vil hk automatisk sette ned farten fra 400Mhz til 333Mhz (eller PC2700 om du vil)

Dette er noe hk gjør for å sørge for at det skal være stabilt. A64 939 er ikke spesielt velegnet for 4 minnebrikker, og hk setter også automatisk opp minnets tilgangstid fra 1T til 2T ved 4 brikker. Dette siste taper du ca 5-12% minneytelse på, avhengig av hva som måles.

 

Løsningen på ditt problem er å manuelt i bios sette opp minnefarten til 200Mhz (DDR400). Dette vil i mange tilfeller gå greit, men det er ikke uten grunn at hk produsentene legger inn denne automatiske hastighetsbegrensingen, så blir det ustabilt må du sette farten ned igjen. :thumbdown:

 

Har selv nokså blandede erfaringer med 4x512MB på A64. Jeg har brukt 2x Corsair 3200 C2, sammen med 2x Corsair 4400 C25 på noen oppsett her. På Asus A8N Deluxe fikk jeg disse til å kjøre greit på rundt 230Mhz (DDR460) som er bortimot like mye som de dårligste av mine par klarer alene.

Men når jeg nylig prøvde samme kombinasjonen på mitt DFI Expert ville det knapt kjøre stabilt på 200Mhz.

Så her finnes det ikke noe "riktig" svar, du må prøve deg frem på akkurat ditt oppsett, dine minnebrikker, cpu og bios.

 

Til slutt må jeg si meg litt ening med Caze vedrørende minnemengden også, syns forskjellen mellom 1 og 2GB er bitte litt oppskrytt. Men det er klart at enkelte nyere spill og andre applikasjoner vil kunne dra nytte av det. Min spillmaskin har også minimal minnebruk i utgangspunktet fordi det er ren spillmaskin, uten Antivirus ol. Har man 350MB i bruk før spillet startes, vil man jo nå grensen raskere.

 

Det samme kan man vel si om forskjellen mellom DDR400 og DDR333, eller 1T vs 2T. Forskjellen er i høyeste grad målbar, men at jeg egentlig merker så fryktelig mye forskjell i spill, er nok mest fordi jeg vil at det skal merkes... ;)

Lenke til kommentar
Crispin Postet i dag, 19:27

  Ja har lest mange steder at 2gb hjelper mye når du går inn og ut av spill, og loading time i spill. jeg driver mye med spill så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre.

 

Men svaret på dette med 1GB vs 2GB har du vel kanskje til en viss grad selv, ut fra opplevelsen da du prøvde med 4 brikker?

Hvis det ikke ga deg ønsket effekt har jeg liten tro på at det kun skyltes minnehastigheten.

 

Selv driver jeg mest med simulator-spill, der minnebruken ikke overstiger ca 800MB, og merker dermed overhodet ingen forskjell med 2GB.

Men som watercool:) helt korrekt påpeker kommer det veldig an på spillene, og som jeg nevnte minnebruken i utgangspunktet. Generelt er det vel fler og fler av de nye spillene som kommer, som trives best med mer enn 1GB innstallert.

 

Du har ikke mulighet for å teste med 4 brikker igjen, og endre DDR fart i bios som jeg forklarte i forige innlegg før du kjøper noe da?

Hvis det fungerer er det jo bare 1T/2T som blir forskjellen mellom det eller 2x 1GB brikker, og det tror jeg ikke du vil klare å merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...