Gå til innhold

TES: Oblivion er et møkkaspill!


Anbefalte innlegg

Fikk Oblivion for en uke siden, og som diger fans av hele Elders Scrolls serien så må jeg si at det er ett digert møkkaspill som gjør sitt beste for å ødelegge alt som har vært gøy med Elder Scrolls serien.

 

MEN.... Heldigvis er en del av moddene geniale, og løfter spillet opp til å bli ett av de beste spillene noensinne. Jeg kunne ikke bry meg mindre om det kommer ett par ekstra bugs, for de gjør så ekstremt mye for å forbedre spillet. Det er merkelig at Bethesda har puttet så mye kul programmering inn i spillet, uten å gidde å bruke det selv. Men takk Bethesda og alle moddere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, syntes spillet var genialt uten moddene :) Gleder meg til å prøve dem  :D

7155400[/snapback]

Har du spilt noen av de tidligere spillene i elderscrolls serien?

7155424[/snapback]

Nope.. Har ikke det. Men det har vell ingeting å si på om DETTE spillet var bra eller dårlig. (for min del) :cool:

Lenke til kommentar
Nope.. Har ikke det. Men det har vell ingeting å si på om DETTE spillet var bra eller dårlig. (for min del)  :cool:

7156068[/snapback]

Vel - man sier at man liker det man har, fordi man ikke har fått en smak av himmelen. Himmelen i dette tilfellet er, for eksempel, Morrowind. :) For all del, jeg liker Oblivion jeg også. Men det har aldri gitt meg noe i nærheten av samme magiske følelse av ærefrykt, av skrekkblandet fryd, som Morrowind gav meg.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Hehe, syntes spillet var genialt uten moddene :) Gleder meg til å prøve dem  :D

7155400[/snapback]

Oblivion kan være et svært forførende spill dersom man ikke har spillt Arena og Daggerfall skikkelig. Men akkurat som Morrowind så er det en nedgradering av spillsystemene, og i tillegg så har det noen designavgjørelser som stopper gleden for meg.

 

Den verste av de er NPC-levellingen, som er fatal. Elder Scrolls serien har alltid handlet om total frihet, men frihet med risk. I Arena, Daggerfall, og Morrowind kunne man utforske som man ville, men det var alltid farlig med mindre man hadde høy nok level. Og selvom gameplayet var enkelt, så var det å oppdage at man ikke hadde savet på lenge når man møtte en babydrage i Daggerfall noe av det gøyeste og mest intense jeg har spillt. Det å desperat løpe med en teit liten babydrage i nakken og vite at den kan drepe deg med ett eneste slag var definitivt adrenalinutløsende. I Oblivion kan man derimot være en pinglete karakter som har problemer med å drepe et par gobliner, men likevel møte en Ogre i skogen eller Daedra i Oblivionportene og drepe de med ett par piler.

 

Dessuten har alltid noe av moroa vært at til slutt så blir man så mye mektigere enn alle random-monstrene. Visst var Cliff-Racerene i Morrowind plagsomme, men etterhvert kunne man bare plukke dem vekk ved å tenke på å skyte en pil på dem. Eller bare ignorere dem fordi de ikke kunne skade deg. Likevel greide alle spillene å kaste utfordringer mot deg i questene. I Oblivion så er en pinglete ulv like farlig uansett. Visst, hvis man utnyttet alle powerplay-triksene kunne man lage en übermektig karakter som kunne drepe nesten alt lett som bare det, men det var veldig mye kjedelig arbeid involvert i slikt powerplay, og det var ett valg man selv kunne ta. Som oftest endte jeg opp med å spille en powerplaykarakter og en mer pinglete rollespill karakter, bare for å se forskjellige sider av spillet. Og det å løpe rundt i Morrowind og prøve å drepe absolutt alle karakterene var en veldig morsom belønning for utallige timer av powerplay.

 

Dessuten har Bethesda lagt inn AIen nødvendig for at disse pinglete monsterene skal være redd for deg, men de har bare valgt å ikke skru den på. Helt ufattelig designavgjørelse.

 

Dessuten er systemet mer ubalansert enn noensinne. Dette gjelder handel, magi, alkemy, enhantments, alt.

 

Så er det instant-travel systemet. Instant-travel er en god ting, og en sår mangel fra Morrowind, men så lenge man kan reise hvor man vil uten noen fare, og at hvis man velger å gå i stedet for instant travel så blir man møtt med fiender relativt sett like mektige som deg uansett, så gjør det at spillet blir langt mindre utforskningsorientert. Instant-travel til steder man har vært før, med sjanse for å møte fiender på veien, kombinert med ett transportsystem til de store byene samt teleporteringsmagi, hadde vært ekstremt mye bedre. Hovedspillene i Elder Scrolls serien har alltid handlet om utforsking. Oblivion tar mange skritt for å fraråde utforsking, og samtidig minske risken med det. Noe som er ekstremt synd når Oblivion er det første Elder Scrolls spllet der man kan se så godt som hele verden, noe som ALLE som har fulgt serien har lengtet desperat etter.

 

Så er det snakkesystemet. Det at karakterene snakker fungerer egentlig ypperlig. Det at man ikke lenger kan spørre en hvilken som helst karakter om retningen til nærmeste guild eller butikk, gjør at det ikke lenger er noe poeng i å snakke med karakterer med mindre man leter etter quests. Noe som er synd siden det er gøyere å snakke med karakterer enn noensinne før. En kombinasjon mellom et talesystem for noen spørsmål, og tekst for mer generalle spørsmål, hadde vært genialt. Dette er det eneste jeg ikke har funnet en mod for ennå, men det finnes sikkert.

 

I tillegg er det utallige småting som bare ikke stemmer. Fler enn jeg kan nevne. Og jeg spilte bare den umoddete versjonen i 10-20 timer før jeg merket at hele systemet var ødelagt.

 

Men... Det er mye som Oblivion gjør rett også:

 

Som sagt er det fantastiks å se hele verdene.

 

Snikesystemet er mye bedre, og dag\natt er tilbake for butikker, noe som gjør at det er ett poeng å være tyv igjen(Morrowind var håpløst for tyver).

 

Unike innbyggere(I mosetning til Daggerfalls generiske) som faktisk følger AI er helt fantastisk også.

 

Mekanikken bak slossingen er også mye bedre enn noensinne. Mer intense kamper.

 

Og det å lage karakteren i Oblivion er også mye bedre. Det første vi gjorde når jeg fikk det var å lage en healer ved navn Michael Jackson, og ja, han så ut som et tro kopi(Med andre ord: Som et monster).

 

Det er også en del andre ting som er tøft. Men det meste er ikke ordentlig utnyttet, og som sagt, grunnsystemet fungerer ikke lenger.

 

Heldigvis så finnes det mods som utnytter potensialet mye mye bedre, og får systemet til å fungere igjen.

 

Det å lage et så brukervennlig editor-system er det mest geniale Bethesda har gjort noensinne.

Lenke til kommentar
Hehe, syntes spillet var genialt uten moddene :) Gleder meg til å prøve dem  :D

7155400[/snapback]

Har du spilt noen av de tidligere spillene i elderscrolls serien?

7155424[/snapback]

Nope.. Har ikke det. Men det har vell ingeting å si på om DETTE spillet var bra eller dårlig. (for min del) :cool:

7156068[/snapback]

Som sagt, det spiller faktisk ekstremt mye rolle i dette tilfellet. Oblivion kan være forførende så lenge man ikke kan systemet, og hvis man kan systemet så ser man at det ikke fungerer i Oblivion.

 

Det å stoppe å spille den offisielle versjonen såpass fort som jeg gjorde, og gå over til å velge ut de moddene som passer meg, er det beste jeg har gjort, fordi for hver nye ting jeg oppdaget i Oblivion, etter den første forelskelsen i den nye grafikken, AIen, og comebacket til snikingen, så begynte jeg å mislike spillet mer og mer for hver eneste nye ting jeg fant ut. Det å gå inn i den første Oblivionporten som level 2 og drepe en haug med Dremoraer er noe av det tristeste jeg har gjort, siden det kræsjer med hele mytologien i Elder Scrolls. Og i tillegg gjør det gameplayet kjedligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Hvis det ikke hadde vært et Elder Scrolls spill, hadde det ikke vært fullt så skuffende tror jeg.

Oblivion er et n00berpgspill for fpsdudes etter min mening.

 

Morrowind med Oblivion fysikk, grafikk og alt det der, hadde nok blitt tidenes beste spill.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke hadde vært et Elder Scrolls spill, hadde det ikke vært fullt så skuffende tror jeg.

Oblivion er et n00berpgspill for fpsdudes etter min mening.

 

Morrowind med Oblivion fysikk, grafikk og alt det der, hadde nok blitt tidenes beste spill.

7169746[/snapback]

Daggerfall med Oblivion fysikk, grafikk, og en del ting fra Oscuros Oblivion Overhaul og andre mods, det hadde hvert mitt ultitmate spill.

Lenke til kommentar

Instant travel i Morrowind = Silkstrider eller båt.

 

Mye bedre det enn å tryke på kartet.

Level systemet i Oblivion samt våpen-utvalget var ekstremt dårlig :/

 

Vil nok si Morrowind hadde alt et spill kunne forvente da det kom ut i den sjangeren.

 

Det eneste som jeg vil gi Oblivion en medalje for, må være at spillet har det beste sloss-systemet jeg noen gang har vært borte i.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Man må jo ikke bruke Fast-travel da, og det finnes modder som etterligner reisesystemet fra Morrowind. Den bruker jeg, men jeg synes det er like greit å klikke på kartet. Spilloplevelsen min blir ikke bedre av at jeg må gå mye eller at jeg absolutt må finne en transport til neste by.

 

Jeg har heller ikke spilt Oblivion uten OOO, og der er det ikke level-scaling så den biten har jeg heldigvis ikke prøvd.

Eller ser jeg enig i at kampsystemet er bra, man merker at man får høyere ferdigheter.

Det beste med oblivion er hvor modbart spillet er, et stort pluss!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...