Gå til innhold

Min erfaring med Japan Photo, rep. og "Supersikri


Anbefalte innlegg

Hei og (veldig) tidlig god morgen til alle dere forumbrukere.

 

Jeg skal starte dagen med et mindre hyggelig innlegg om min erfaring med min lokale Japan Photo-butikk, reparasjoner og "Supersikring". Skal starte med en liten innledning og en "pre case".

 

 

Juli 2005 kjøpte jeg et Nikon D70 kit m/18-70 objektiv av min lokale Japan Photo-butikk her i Drammen. På kjøpet undertegnet jeg en såkalt "Supersikring" som skulle dekke nært sagt alle skader og nødvendig service på utstyret i fire år fremover unntatt tyveri. I mai i år måtte jeg sende mitt 18-70 objektiv inn til service pga en defekt i objektivet. Videre ønsket jeg og ta en sjekk/service på kameraet før den store bryllupssesongen startet. Valgte å sende inn objektivet først siden jeg bare hadde et kamerahus tilgjengelig og skulle i konfirmasjon førstkommende helg. Butikken tok i mot objektivet og mitt forsikringshefte "Supersikring" (en nødvendighet for kostnadsfri service/reparasjon) den 26. mai 2006. Kundebehandler lover meg en reparasjonstid på ca to til tre uker.

 

 

16. juni 2006, tre uker uten objektiv og forsikringshefte.

Var innom butikken for å høre hvordan det gikk med objektivet. Det var ikke ankommet og en hyggelig kundebehandler lovte at han personlig skulle ringe meg når objektivet var ankommet til butikk og klar for henting. Kundebehandler gir klar beskjed om at de har adressen og telefonnummeret mitt inne i systemet sitt.

 

21. juni 2006, fire uker uten objektiv og forsikringshefte.

Stikker innom butikken igjen og hører med kundebehandler. Objektivet er ikke ankommet, men kundebehandler skal sende en e-post til de ansvarlige for reparasjoner for status og at han skal kontakte meg.

 

1. juli 2006, fem uker uten objektiv og forsikringshefte.

Drar innom butikken igjen og etterlyser objektivet mitt. Kundebehandler lover meg på ny at han skal ta kontakt når han mottar objektivet.

 

3. juli 2006, seks uker uten objektiv og forsikringsbevis.

Sender en e-post til Japan Photo Drammen i håp om at saken får en snarlig løsning. Svaret i fra kundebehandler var at objektivet hadde en totalskade og at butikk og kunde var orientert om saken. Dette synes jeg var meget rart og spurte hvordan noen kunne påstå dette ettersom at jeg ikke hadde mottatt noen telefonsamtaler eller informasjon i fra butikken tidligere. Sender med et krav om et nytt objektiv siden jeg har flere viktige oppdrag i vente og påminner butikken om forbrukerkjøpsloven.

 

5. juli 2006, seks uker uten objektiv og forsikringsbevis.

Får svar på e-post om at nytt objektiv er ankommet butikken. Drar innom butikken og henter objektivet umiddelbart etter dette. Vel nede i butikken mottar jeg det nye objektivet, men ingen forsikringshefte. Jeg spør om det er medlagt, men får til svar at det sendes i posten så snart butikken har mottatt dette. Dette var greit for meg og faren for flere forsinkelser skulle være relativt lav. Dumsnill som jeg er kjøper jeg en Spyder2 Express til 999kr.

 

 

 

Dette var innledningen til den virkelige saken. Når man tror at man har opplevd noe "ille" og ikke tror noe kan bli værre så tar man ofte grundig feil. La meg få si dette med en gang til dere der ute med stikk motsatt formening om saken. Jeg er IKKE ute etter å sverte Japan Photo, deres ansatte, deres kunnskaper eller formeninger. Jeg vil heller ikke se på meg selv som en hykler. Denne tråden er kun ment som en erfaring jeg har fått. Av erfaring innenfor samme yrke så vet jeg at reparasjoner kan ta noe lengre tid, men kunden (jeg i dette tilfellet) "har alltid rett" og bør stå på sitt.

 

 

Jeg var sjeleglad for å ha fått tilbake objektivet siden sommer betyr svært mye jobbing i butikk og fotografiske oppdrag. Planene mine om å få sendt inn kamerahuset for av autofokus, justering av speilvinkel og rens av kamerahus og bildebrikke gikk rett i vasken i påvente av de personlige lovnadene i fra Japan Photo Drammens kundebehandlere om at de skulle sende forsikringsbeviset til meg så snart de hadde mottatt det. Dagene, ukene og til slutt måneder gikk før jeg hadde fått nok av denne saken.

 

 

8. september 2006, 15 uker uten forsikringsbevis.

Drar innom butikken og etterlyser forsikringsbeviset mitt. Kundebehandler sier at han ikke vet noe mer om saken enn at det er "sendt for lenge siden". Kundebehandler sjekket på datasystemet og spurte meg om adresse, telefonnummer etc. Svaret i fra han var at adressen var feil. Jeg bodde i Porsgrunn i følge han og jeg presiserte at jeg bodde i Drammen - det har blitt notert tidligere av samme kundebehandler på en egen lapp. Presiserte adressen igjen til kundebehandler og han skulle sjekke saken. Hører ingenting i fra dem.

 

21. september 2006, 17 uker uten forsikringsbevis.

Uten å ha hørt noe i fra butikken så stikker jeg innom 21. september 2006. Kundebehandler kan opplyse at forsikringsbeviset skal være på vei og at jeg bare må vente. Jeg presiserer at jeg har et ønske om å få sendt kameraet mitt på service og lurer på hvordan jeg kan få gjort dette uten forsikringsbevis. Ba også om kontaktinformasjon til de ansvarlige for dette forsikringsveviset. Fikk intet svar.

 

17. oktober 2006, 21 uker uten forsikringsbevis.

Stikker innom for tredje gang og etterlyser forsikringsbeviset mitt. Presiserer at jeg ønsker en løsning på denne saken før jeg går. Kundebehandler ser oppgitt på meg og forteller at han har prøvd flere ganger og få ordnet dette. Jeg påpeker at jeg ikke har noe i mot kundebehandleren, butikken eller måten ting skjer på, men at jeg måtte få ordnet opp i dette på en ordentlig måte ved å ta kontakt med noen høyere opp i systemet til Japan Photo. Dette var siste gang jeg var innom Japan Photo Drammen i denne anledning.

 

 

 

Er nå inne i 22. uke uten forsikringsbevis og venter ennå på at det skal dumpe ned i posten slik at jeg kan få sendt inn kamerahuset for service. Har nå skrevet et brev til høyere hold i Japan Photo og venter på svar i fra dem. Dumsnill som jeg er.

 

Har ikke lyst til å si mine ytterst personlige meninger om denne saken her på forumet, det er ingen tjent med. Jeg vil i allefall advare dere som har slike forsikringsbevis om å ta kopi av det før du sender det videre til reparasjon hos Japan Photo.

 

 

Ha en strålende (og kanskje noe mindre frustrerende) dag folkens!

 

/R

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler veldig med deg her. Jeg har også litt dårlig erfaring med japan photo når det kommer til både service og bildelevering. Blideleveringen er helt på trynet til tider, selv om den er billig. Men denne historien er om reprasjon på min Canon 300D

 

Jeg trengte service på min Canon 300D som jeg kjøpte på Japan Photo, jeg fikk tilbud om "japan photo forsikring" som skulle dekke alt mulig rart..

 

Men i allefall, Canon'en min tok bilder med merklige farger og speilet låste seg titt og ofte. Kameraet mitt var på den tiden ca 3 måneder gammelt.

 

Da jeg omsider fikk kamraet mitt tilbake, etter ca 7 uker, jeg ble lovet 2,insisterte butikken på at siden jeg ikke hadde supersikring (eller hva de nå kalte det) at jeg måtte betale for reprasjonen.

 

Jeg så på hva som hadde blitt reparert og presiserte at dette var en åpenbar garantisak, både CMOS og lukkermekanismen hadde måtte byttes pga funksjons svikt. Jeg sa at jeg skulle sjekke opp med verkstedet selv, da ble vedkomende bak disken litt spak og tilbø seg å sjekke for meg. Men tilliten min var da på bånn så det ville jeg gjøre selv.

Jeg fikk lirka ut informasjon om hvem som hadde reparert kameraet mitt og referansenummeret til verkstedet. Jeg kontaktet dem og spurte dem ut om saken. og ba dem samtidig sende meg en reparasjonsraport. Noe jeg fikk sendt på fax etter få minutter. De var veldig så hjelpsomme. Vedkommende jeg pratet med sa at han hadde vært bortil det der før at flere butikker i nevnte kjede, (men ikke utelukkende den kjeden) gjore dette,men at i mitt tilfelle var det fantes det ingen tvil om at det var en garanti sak.

 

Med raporten i hånd og en kopi av forbrukerloven i baklomma bar det tilbake til butikken og sa jeg skulle hente kameraet mitt, det var en annan konsulent der da, uten at jeg nevnte noe om at jeg hadde vært der tidligere, jeg ville teste han og han strøyk så det sang etter. Han var hjelpsom som bare tusan og villig tastet inn ett firesifret beløp på kassa og lurte på om jeg ville betale kontant eller med kort for reprasjonen. Jeg sa at jeg hadde ingen intensjoner om å betale en krone da dette var en garanti sak. Jeg la opp raporten fra verkstedet som bevis på dette. Han ble da noe mer freidig å sa at så lenge jeg ikke hadde Japan Photos forsikring på kameraet måtte jeg pent betale for reprasjonen.. Da kom turen til forbruker loven og han stivnet helt. Jeg siterte fra denne kapitlene som har med garanti å gjøre.. Og for å gjøre en lang historie kort. Etter ett par telefoner så løste saken seg på mirakuløst vis.. Jeg fikk kameraet tilbake med reprasjon utført på garanti.. og han fikk en kopi av forbrukerloven med instruksjon om å lese den grundig.

 

Det er nok ikke stor fare for at mitt neste kamerakjøp kommer til å bli på Japan Photo. Jeg fikk aldri tilbud om noe lånekamera når reprasjoen tok så lang tid. Ei heller noe beklagelse fra butikken. De prøvde å lure meg til å betale MYE for noe jeg har lovfestet rettighet til. Det er noe jeg ikke tilgir så enkelt.

Endret av Scanor
Lenke til kommentar

Vil anbefale alle som tegner slike "suderduper" forsikringer på elektriske varer om å ikke gjøre dette. Dette er noe de tjener grovt på. (følgende er et eksempel jeg kjenner til)I de FLESTE tilfeller hos Elkjøp så dekker produsentene dette og Elkjøp forsikrer deg om at du kunne kastet varen din om du ikke hadde hatt denne forsikringen. Dette er selvfølgelig helt feil. Dette er noe Elkjøp tjener penger på og selgerene har god provisjon på disse forsikringene. De er skolert i å dytte dette på deg.

 

En verdiforsikring på kamera og reiseforsikring bør dekke eventuelle skader/tap utover garanti. Anbefaler dette i mye større grad.

 

Japan Photo har endel å svare på synes jeg.

Endret av Flums
Lenke til kommentar
Så du har aldri bilen din på verksted for service Froggyler? Selvom det ikke direkte feiler bilen din noe. Joda, nytt hus er på vei så fort pengene har nådd et visst beløp. Lettere sagt enn gjort.

7154112[/snapback]

 

En bil er knapt nok forbrukerelektronikk. :)

 

Uansett, jeg har et inntrykk av at såkalte forsikringer som forhandlerne selger, er en måte å ta betalt for rettigheter vi allerede har.

 

Og så er det jo det vanlige forsikrings-syndromet da: Alt er greit så lenge du betaler inn. I det du får behov for å ta noe ut, oppdager du at forsikringen ALDRI dekker det du fikk inntrykk av. Sånn har jo forsikringsselskapene drevet i 100 år, og jeg går ut fra elektronikkforhandlerne bruker samme metode når de tilbyr sine "forsikringer".

 

Man skal aldri behøve å ha noen forsikring for å kunne reklamere på en vare som er defekt pga produksjonsfeil.

 

Stig

Lenke til kommentar

PerB, du kan vel skjønne at en liten skrivefeil sniker seg inn? Oktober skal det være. :)

 

Froggy, som jeg tidligere skrev så er det ikke bare rens av bildebrikke, men også justering av speilvinkel og justering av autofokus. Dette er noe værre enn å bare rense bildebrikken - noe jeg har gjort flere ganger manuelt selv. Jeg går dermed ut i fra at du ikke skifter hverken girkasse eller registerreim selv?

Lenke til kommentar

Både justering av speilvinkel og autofokus må vel dekkes av reklamasjonsretten forutsatt at det ikke er støtskadet? I så fall kan du sende det inn uten forsikringspapirene.

 

Denne type forsikring virker som et forsøk på ansvarsfraskrivelse fra selgers side.

 

Forsikringer som skal gi utbetaling ved småskader er ofte uforholdsmessig dyre da det går mye bort til salg, administrasjon og saksbehandling i forhold til erstatninger. Forsikring bør være forbeholdt hendelser som har større økonomisk betydning, f.eks sykdom, uførhet og død samt forsikring av bil og bolig.

Endret av Fotoboy
Lenke til kommentar
PerB, du kan vel skjønne at en liten skrivefeil sniker seg inn? Oktober skal det være. :)

 

Froggy, som jeg tidligere skrev så er det ikke bare rens av bildebrikke, men også justering av speilvinkel og justering av autofokus. Dette er noe værre enn å bare rense bildebrikken - noe jeg har gjort flere ganger manuelt selv. Jeg går dermed ut i fra at du ikke skifter hverken girkasse eller registerreim selv?

7154582[/snapback]

 

Gjør det selv:

 

http://www.leongoodman.com/d70focus.html

Lenke til kommentar

For mange vil Supersikring ha noe for seg. For hvis man stort sett har et kamera i et halvt år før det detter i vannet eller lignende, så vil man stort sett kunne tjene på dette. Men for den jevne forbruker vil det statistisk sett være et tapsprosjekt. Det er jo en grunn til at mange butikker har denne "forsikringen", og det er jo fordi de tjener masse penger på det. Og det er jo greit, så lenge man har valget.

 

Men i det øyeblikket man ikke får de garanti og reklamasjonsrettighetene man har krav på når man sier nei takk til denne forsikringen, så er det regelrett svindel. Kan være at ekspeditørene er feilinformert fra ledelsen, men det er like ille det, så lenge personer uten kjennskap til forbrukerkjøpsloven tror at ekspeditøren har rett og må betale for noe som i utgangspunktet skulle vært gratis for dem.

 

Supersikring (eller et nei takk til den) setter på ingen måte garanti og reklamasjonsrettigheter til side... det er noe både vi forbrukere og de ansatte i disse butikkene må være klokkeklare på... også mot kundene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil anbefale alle som tegner slike "suderduper" forsikringer på elektriske varer om å ikke gjøre dette. Dette er noe de tjener grovt på. (følgende er et eksempel jeg kjenner til)I de FLESTE tilfeller hos Elkjøp så dekker produsentene dette og Elkjøp forsikrer deg om at du kunne kastet varen din om du ikke hadde hatt denne forsikringen. Dette er selvfølgelig helt feil. Dette er noe Elkjøp tjener penger på og selgerene har god provisjon på disse forsikringene. De er skolert i å dytte dette på deg.

 

En verdiforsikring på kamera og reiseforsikring bør dekke eventuelle skader/tap utover garanti. Anbefaler dette i mye større grad.

 

Japan Photo har endel å svare på synes jeg.

7154377[/snapback]

TULLBALL!

 

Jeg, som elkjøpselger har absolutt INGEN provisjon på å selge deg en forsikring! Pisspreik fra ende til annen!

 

Det andre ang at vi lyver og sier "du kunne kastet varen" osv er og fullstendig idioti - vet du hvor mange varer elkjøp behandler for reparasjon som dekkes av garanti/reklamasjonsrett i forhold til forsikringsskader? Makan...Selv mange varer som har forsikring sender vi FØRST inn som reklamasjonssak, og om vi så får vite at det feks er fuktskade på produktet - så hjelper vi kunde med å ordne en forsikringsskademelding.

 

Sorry, men du har virkelig virkelig ikke peiling - eller så har du hørt noe fra noen som har jobbet i elkjøp for lenge siden, eller pratet med en som har feilinformert deg.

 

Det jeg har skrevet er iallefall den korrekte informasjonen.

 

Og du mener at produsenten dekker det elkjøpforsikringen dekker? Forsikringsvilkårene sier jo klart og tydelig at den ikke dekker ting som dekkes av reklamasjonsretten.

 

Og reklamasjonsretten dekker kun dersom produktet går i stykker av deg selv. Får du en produsent til å dekke reparasjon etter at du selv har mistet kameraet ditt i bakken så er du endten j*vla heldig, eller flink til å lyve/svindle.

Lenke til kommentar
TULLBALL!

 

Jeg, som elkjøpselger har absolutt INGEN provisjon på å selge deg en forsikring! Pisspreik fra ende til annen!

Jeg syns svaret ditt her i beste fall er misvisende. Du vet like godt som meg at det er stor fokus på å selge forsikringer, som kjedene har en meget god fortjeneste på. Selgerne i kjedene har ganske riktig ikke provisjon i vanlig forstand, men de har bonusordninger, som i praksis fungerer på samme måte. Alt handler om brutto, brutto, brutto, og forsikring gir, i motsetning til det meste annet i en kjedebutikk, mye i bruttofortjeneste.

 

Resten av innlegget ditt har jeg ingen problemer med, men individuelle selgere sier nesten hva som helst for å få solgt en forsikring.

 

Min erfaring med slik forsikring - datteren min tok rotta på mitt første digitale kompaktkamera - var veldig positiv. Null problemer med å få nytt kamera. Jeg tegnet selv forsikring på flere av produktene jeg kjøpte på Elkjøp, bla. alle 3 digitalkameraene (inkludert D70'n), da jeg jobbet der. Det negative fokuset på disse forsikringene er litt feil syns jeg, men det virker jo som om ru-barma har støtt på et par amatørselgere på JP. De finnes overalt, i litt for stort monn.

Lenke til kommentar

At man har en kollektiv bonusordning som trer ikraft dersom hele avdelingen oppnår budsjett er en helt annen sak enn at jeg skal tjene kroner direkte for hver forsikring jeg selger.

 

Det første forutsetter at jeg har fokus på annet enn salg..som å holde butikken ryddig og attraktiv, mens på det siste kan jeg drite i resten og bare være ekkel turboselger.

 

Og du er enig i at forsikring er et godt produkt - til den prisen den selges til. Hva er da galt i å tjene penger på produktet? Butikken tjener jo penger på pcer og..og alt annet vi selger generelt egentlig.

 

At individer i alle kjeder i alle butikker i alle bransjer er uærlige, det er jeg helt enig med deg i.

Lenke til kommentar
At man har en kollektiv bonusordning som trer ikraft dersom hele avdelingen oppnår budsjett er en helt annen sak enn at jeg skal tjene kroner direkte for hver forsikring jeg selger.

7224703[/snapback]

 

Etter en liten oppfriskning i bonusordningen, så må jeg moderere meg litt. Selv om forsikring gir kjedene svært god fortjeneste, så gir det ganske riktig relativt lite tilbake til selgerne, sammenlignet med det å velge/selge riktig produkt ellers. Det er fortsatt incentiver for selgeren til å selge forsikring (ekstra goodwill hos ledelsen), men den direkte økonomiske gevinsten er begrenset.

 

Det er ellers ingen som har påstått at det er galt å tjene penger, men vi er begge enige om at det fins selgere som er villige til å gjøre det på uærlig vis, også innenfor Elkjøp systemet. Kjeden hadde vært tjent, i det lange løp, med å luke ut disse, men gjør det ikke fordi de måned for måned legger på bordet stor inntjening (derav begrepet "turboselger", eller "superselger" som min tidligere avdelingsleder kalte det...).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...