Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

GK elektroteknikk eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Jeg må også ta opp elektroteknikk på nytt igjen og har eksamen på tirsdag. Jeg har rett og slett øvd meg veldig på regning av serie og pararell-koblinger, tre-fase o.s.v. som det viktigste. Anbefaler å kjøpe en formelbok til elektro hvis du ikke allerede har den, vi får som du sikkert vet lov til å bruke den på eksamen sammen med et ark vi får utdelt.

 

Lykke til alle som skal ta eksamen opp igjen, og håper noen gidder å hjelpe meg når vi får vite hva emnene vi skal ha på eksamen skal være.

 

Btw: Har vi rett til å få hjelp av en lærer på forberedelsedagen selv om vi har stryket på eksamen tidligere?

Lenke til kommentar

Ok, siden det ser ut til at det er en god del som skal ta opp igjenn eksamen i elektroteknikk, fåreslåer jeg at vi alle hjelper hverandre.

Jeg legger til den eksamen vi strøk på ifjor, så vi kan gå igjennom den ilag, og dermed kan vi se hvordan man regner ut riktig.

 

 

OPPGAVE 1

I garasjeanlegget skal det monteres 6 stikkontakter for motorvarmere. Hver stikkontakt

belastes med inntil 1000 W. Avstanden fra hovedtavla til garasjeanlegget er 80 m.

(Maksimalt tillatt spenningstap: 4 %)

a) Lag løsningsforslag med koblingsskjema, kabeltverrsnitt og utstyrsliste.

b) Hvilke sikkerhetstiltak mener du det er nødvendig å gjennomføre i forkant av et

slikt arbeid?

Utenfor vaskeriet blir det ofte isete og glatt vinterstid. Styret i borettslaget har derfor

besluttet å legge varmekabler i området. Det skal legges to varmekabler da det er ønskelig

å regulere varmen med en reguleringsvender. Arealet er 20 m2, og det bør beregnes 150

W/m2.

c) Velg varmekabler fra vedlegg 2, og velg en løsning på hvordan varmen skal

reguleres.

d) Hvilke effekter vil du få på hvert trinn?

e) Gjør nødvendige forandringer i vedlegg 1.

Styret er interessert i hva det vil koste å bruke varmekablene gjennom en vintersesong.

Gjennomsnittlig pris pr. kWh = 55 øre, gjennomsnittlig nettleie inklusiv fastavgift pr. kWh =

75 øre.

f) Lag en oversikt over hvor mye dette vil koste.

g) Drøft denne formen for bruk av energi.

OPPGAVE 2

I vaskeriet skal dere reparere en del i en tørketrommel. Det viser seg at det er oppstått feil

i en spenningsdeler. Ved kontrollmåling måler dere følgende:

UAB = 7,2 V, UBC = 0 V, UCD = 16,8 V.

a) Hvordan vil du gå fram for å finne feilen?

b) Vis på vedlegg 3 hvordan du kan måle strøm, spenning og resistans ved feilsøking.

c) Beregn forventede måleresultater, før og etter at feilen er utbedret.

Lenke til kommentar
Da kan vi bare starte å skrive da:D

Tror dette er en måte som man lærer bra av, for da ser man hvordan man løser slike oppgaver.

Og det er garranter oppgaver som dette vi blir å få.

 

Takk for hjelpa på forrhånd til alle som vil hjelpe.

7369019[/snapback]

 

Er fra 1994-2006 så er det vel lite om dette.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Ok, har fått ut forberedelsen nå, var meget skeptisk når jeg først så det, det var jo helt annerledes enn i fjor, med tenke på at det var masse forskjellige mål.

 

Men da min genialte lærer fra ifjor gikk igjennom det meg meg å en anna, skjønte jeg nesten alt.

Jeg lærte faktisk mere på 6 timer enn jeg gjorde i hele fjor.

Men hvis dere husker oppgave 1a fra eksamen i vår, så burde dere lære dere det. for det kommer nesten garrantert en slik oppgave i morra.

Å hvis dere gjør den riktig vil dere gankse sikkert stå.

 

Lykke til i morra folkens, skal stikke hjem å skrive 4 sider notater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...