Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltilsynet i Telemark og "chiptuning"


Freespeed

Anbefalte innlegg

Så har biltilsynet i Telemark funnet ut at de kan hanke inn noen ekstra kroner ved å "finne" biler som er trimma..... ikke noe nytt i seg selv kankskje, men nå går de løs på "chiptuning"..... Vel det de trur er chiptuning - og hva de skal se etter, er bare enkle powerbokser som ødelegger motoren uansett, så sånn sett så vil de jo spare bileierene for noen bekymringer...... Biltilsynet sier de vil få tak i manualer om hva de skal se etter.... he he ja den var steike god.

 

Om en bileier er fornuftig, så har han flashet ny software i bilens hjerne istedet for å bruke powerboks, så da har ikke biltilsynet mulighet til å finne chippinga likevel -om ikke de tar alle biler i Norges land inn til rullende landeveistesting. Ute på veien har de ingen mulighet til å finne en reflashet bil - sorry :!:

 

Her er artikkelen :

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...=73260937250126

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så har biltilsynet i Telemark funnet ut at de kan hanke inn noen ekstra kroner ved å "finne" biler som er trimma.....  ikke noe nytt i seg selv kankskje, men nå går de løs på "chiptuning".....  Vel det de trur er chiptuning - og hva de skal se etter, er bare enkle powerbokser som ødelegger motoren uansett, så sånn sett så vil de jo spare bileierene for noen bekymringer......  Biltilsynet sier de vil få tak i manualer om hva de skal se etter....  he he  ja den var steike god. 

 

Om en bileier er fornuftig, så har han flashet ny software i bilens hjerne istedet for å bruke powerboks, så da har ikke biltilsynet mulighet til å finne chippinga likevel -om ikke de tar alle biler i Norges land inn til rullende landeveistesting. Ute på veien har de ingen mulighet til å finne en reflashet bil - sorry  :!:

 

Her er artikkelen :

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...=73260937250126

7146182[/snapback]

 

Å blande dine egene meninger inn med uttalelser fra biltilsynet bør du holde deg for god til, en hver person med litt kritisk sans gjennomskuer ditt forsøk på å snikreklamere for Optican som du jobber for, og så var det rettningslinjene da.

 

Retningslinjer

 

"#7: Bedrifter og deres ansatte har ikke adgang til å reklamere for seg selv eller sine tjenester i forumet. Kontakt ledelsen på de(t) aktuelle nettsted for reklamering. Forsøk på "snikreklame" kan medføre utestengelse. Grove tilfeller vil bli fakturert etter de til enhver tid gjeldende satser. Vi oppfordrer derimot firmaer til å registrere en offisiell bruker på forumet som de kan bruke for å f. eks svare på tiltale, kundeservice eller informering. Det skal derimot gå tydelig frem av brukeren og innleggene at det er et firma som svarer, ikke en vanlig kunde. Dette kan tydeliggjøres gjennom f. eks brukernavn, avatar og signatur. Ethvert forsøk på reklamering, som f. eks opprettelse av en ny tråd for å informere om at dere setter ned prisene, er ikke tillatt. Dersom du er ansatt av et firma, og diskuterer på forumet angående saker som f. eks varer dere selv fører, firmaet du er ansatt i eller konkurrenter av dere, skal det informeres tydlig om at du faktisk er ansatt av nevnte firma. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i. "

Lenke til kommentar

 

Å blande dine egene meninger inn med uttalelser fra biltilsynet bør du holde deg for god til, en hver person med litt kritisk sans gjennomskuer ditt forsøk på å snikreklamere for Optican som du jobber for, og så var det rettningslinjene da.

 

 

 

 

Sorry, men har ikke nevnt hvem jeg jobber for i det hele tatt her jeg dah !! Det er mange som flasher software - og artikkelen vil fremme arbeide for dem alle - ikke bare oss - det var det du som reklamerte for oss nå.....

 

Avisartikkelen i seg selv er viktig for alle som vil chippe bilen sin - så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Å blande dine egene meninger inn med uttalelser fra biltilsynet bør du holde deg for god til, en hver person med litt kritisk sans gjennomskuer ditt forsøk på å  snikreklamere for Optican som du jobber for, og så var det rettningslinjene da.

7146301[/snapback]

 

 

Hvor er reklamen ?

 

 

 

ontopic:

 

Jeg har ikke greie på chiptuning, men liker ikke at biltilsynet prøver å straffe meg for å gjøre bilen min mer miljøvennlig!

(sett fra mitt synspunkt)

Lenke til kommentar
Sorry, men har ikke nevnt hvem jeg jobber for i det hele tatt her jeg dah !!  Det er mange som flasher software - og artikkelen vil fremme arbeide for dem alle - ikke bare oss - det var det du som reklamerte for oss nå.....

 

Avisartikkelen i seg selv er viktig for alle som vil chippe bilen sin - så enkelt er det.

7146346[/snapback]

 

Akkurat det tviler jeg sterkt på tatt i betrakning at tidligere tråder du har engasjert deg i. Jeg tviler også på at du hadde blitt å nevnt konkurentene dine i flash markede om noen hadde spurt mer inngående om flashing.

 

Optican hadde uansett blitt nevnt i tråden om den hadde fått gått "uforstyrret", eller tar jeg feil? ;)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Haha. Mangt myndighetene vil ha penger for. Det dem ikke vet har dem ikke vondt av.

 

Kanskje jeg virker kynisk og dum, og med mangel på respekt for det norske lovsystem. Slipper biler ut så mye mer co2 (og eller andre ting) ved chipping da? - nei faktisk så vil den gå ned. Så en skulle jo egentlig ha fått betalt for og chippe bilen sin (når man tenker på det nye forsalget om co2 avgift på nye biler)

 

motoreffekten økes. Ved en effektøkning fra 135 til 180 hestekrefter, vil ekstraavgiften overstige 20.000 kroner.

 

Hvorfor skulle staten ta ekstra penger, fordi du har noen hester mer? greit nok at forsikringselskapet skulle ha vist om det, (vist du skulle vert utsatt for en ulukke etc). Men jeg ser ikke helt vitsen med at myndighetene skal ha peng for det. Er vel slik vist bilen din er 95mod, og lavere, så slipper du og betale for det, når du trimmer bilen din?

 

Så lenge bilen ikke har noen slitasjer på det, og jobben er forsvarlig gjort i henhold til fabrikanten sine bestemelser, så ser jeg ingen grunn til at staten skal ha penger for det.

 

Når det skal sies, så er avgiftsystemet på omreg, kjøp av nybil og import avgift i Norge helt på tryne. Fryyyyyyder meg av og lese at staten "taper" penger på det.

 

 

 

 

:mad:

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar
Så har biltilsynet i Telemark funnet ut at de kan hanke inn noen ekstra kroner ved å "finne" biler som er trimma..... 

7146182[/snapback]

Neste gang du skal håne noen, så prøv vertfall å hån rett folk.

Om Biltilsynet finner noen som er trimma, så tjener de bestefall 550 kroner fordi bilen må inn på ny kontroll for å få godkjent effekten. Skriver i bestefall, siden en del sikkert vil sette inn igjen original chip, og dermed slipper kontrollen.

 

De som håver inn penger her (som er referert til i artikkelen), er Tollvesenet.

 

Men for all del, er enig i at det er litt optimistisk at dem tror dem skal klare å bli kvitt problemet med å gå til innkjøp av bruksanvisninger på hvordan forskjellige biler er chiptrimma.. :)

Lenke til kommentar
Så har biltilsynet i Telemark funnet ut at de kan hanke inn noen ekstra kroner ved å "finne" biler som er trimma..... 

7146182[/snapback]

Neste gang du skal håne noen, så prøv vertfall å hån rett folk.

Om Biltilsynet finner noen som er trimma, så tjener de bestefall 550 kroner fordi bilen må inn på ny kontroll for å få godkjent effekten. Skriver i bestefall, siden en del sikkert vil sette inn igjen original chip, og dermed slipper kontrollen.

 

De som håver inn penger her (som er referert til i artikkelen), er Tollvesenet.

 

7148567[/snapback]

 

 

Tror du glemmer at Biltilsynet og Tollvesenet sender pengene videre til samme kasse - statskassen!

Lenke til kommentar
Så var det hestekrefteavgifta da.

Tror ikek biltilsynet får tatt noen av de som omprogramerer styringa på bilen sin, bare det med diverse ekstrabokser og dingsebomser.

Gøy med gamle forgasserbiler man kan gjøre noe selv med.

7149035[/snapback]

 

Der sa du noe, nå burde vi egentlig få ha så mye hk vi vil, bare vi ikker endrer co2 utslippet(som jeg regner med går ned når du chipper en bil...i de fleste tilfeller tror jeg)

Lenke til kommentar
Så har biltilsynet i Telemark funnet ut at de kan hanke inn noen ekstra kroner ved å "finne" biler som er trimma..... 

7146182[/snapback]

Neste gang du skal håne noen, så prøv vertfall å hån rett folk.

Om Biltilsynet finner noen som er trimma, så tjener de bestefall 550 kroner fordi bilen må inn på ny kontroll for å få godkjent effekten. Skriver i bestefall, siden en del sikkert vil sette inn igjen original chip, og dermed slipper kontrollen.

 

De som håver inn penger her (som er referert til i artikkelen), er Tollvesenet.

 

7148567[/snapback]

 

 

Tror du glemmer at Biltilsynet og Tollvesenet sender pengene videre til samme kasse - statskassen!

7148916[/snapback]

Forsåvidt sant nok, men det er fremdeles ikke Biltilsynet som håver dem inn. Samma som å si at man bli arrestert av ambulansen. De får jo lønn av samma kassa. Statskassa. :)

Lenke til kommentar
Så var det hestekrefteavgifta da.

Tror ikek biltilsynet får tatt noen av de som omprogramerer styringa på bilen sin, bare det med diverse ekstrabokser og dingsebomser.

Gøy med gamle forgasserbiler man kan gjøre noe selv med.

7149035[/snapback]

 

Der sa du noe, nå burde vi egentlig få ha så mye hk vi vil, bare vi ikker endrer co2 utslippet(som jeg regner med går ned når du chipper en bil...i de fleste tilfeller tror jeg)

7150864[/snapback]

Det hadde vært litt kjekt :)

Lenke til kommentar

Pengegriske idioter...

 

Jaja, grunnen til at det er slik kan man skylde endel av våre "kjære" brukbilselgere som importerte range rovere og annet som egentlig hadde 4,2 V8, men byttet til 2,5 diesel ved regging, for så å bytte tilbake igjen senere. Klart det blir mye avgifts unndragelser av slikt, og her er det altså noen som klemte til litt vel hardt som har ødelagt for alle andre. Man kan jo gjøre tilsvarende med mange turbobiler uten å bytte særlig mange komponenter, og det er jo det de er ute etter; Å forhindre at nye biler regges som 90 hk når motoren ved å chippe om kan få 150 eller noe.

 

Men løsningen dersom man vil ha en kvass bil er jo egentlig såre enkel; anskaff deg et bra eksemplar av en bil registrert før 1995, og den er da ikke omfattet av HK avgiften. DVS, du kan fritt øke effekten uten at det får avgiftysmessige konsekvenser. På den annen side må man muligens oppjustere bremser eller lignende, men slik har det jo alltid vært. Moderat økning går vel greit på mange modeller.

 

Min -87 modell av hemmelig fabrikat, er godkjent med effektøkning fra 160 hk til 320hk uten NOEN oppgradering av noen komponent. Må fortsatt tilfredstille samme avgass, støy osv krav som før selvsagt da. Fikk papir av importøren på det. Så da er det bare å gasse! :D

Lenke til kommentar

Før 1995..?

Reglene tilsier at bilen skal ha vært registrert 10 år på norske skilter, ergo er det dags dato minus 10 år som er grensa, ikke før 1995, ikke før 1996, osv. :)

Har du en Audi A4 registrert første gang 27/10-1996 kan du møte opp på Biltilsynet kl 8 imorra med S4-motor og papirer og få det godkjent uten å blande inn Tollvesenet. :)

Lenke til kommentar
Før 1995..?

Reglene tilsier at bilen skal ha vært registrert 10 år på norske skilter, ergo er det dags dato minus 10 år som er grensa, ikke før 1995, ikke før 1996, osv. :)

Har du en Audi A4 registrert første gang 27/10-1996 kan du møte opp på Biltilsynet kl 8 imorra med S4-motor og papirer og få det godkjent uten å blande inn Tollvesenet. :)

7160298[/snapback]

 

 

Hmm, okey sier du det ja! Ja men det er jo gode nyheter! Men det jeg sa har nå stemt helt fra 1995 frem til ifjor da, så det var jo ikke helt feil...hehe

 

Men er du helt sikker på at dt er en slik rullende ordning da? Høres nesten for bra ut til å være sant spør du meg men... Bra om det er slik, for det betyr jo at vi slipper å holde på med bare rustvrak tislutt.

Lenke til kommentar
Men er du helt sikker på at dt er en slik rullende ordning da? Høres nesten for bra ut til å være sant spør du meg men... Bra om det er slik, for det betyr jo at vi slipper å holde på med bare rustvrak tislutt.

7160397[/snapback]

Om ikke, så har jeg registrert et par hundre biler gratis, som staten egentlig skulle hatt penger for (sommerjobb i skranken hos BT).. :mrgreen:

Så ja, jeg er sikker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...