Gå til innhold

Butikk der selger kondensatorer (for HK)?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg søker hjelp til å finne en norsk nett-butikk her i Norge, der selger kondensatorer av ulike slags (capasitors for hovedkort).

Jeg har søkt på google.no - men finner bare en dansk butikk (med avdeling i Norge) - men delerne blir sendt fra DK (med et min. antall og tilhørende fraktpriser).

 

Problem 2:

Jeg har et Abit VP6 Dual P3 (se profil) som jeg ikke nænner å skille mig av med. :blush:

Det sliter med BadCaps syndromet og hos mig ser det ut som om, det bare er en enkelt kondensator der er gåen (bulket i topp - ikke lekasje).

Ved å nærstudere HK (kretsbanerne), ser det ut til, at det er den Caps som 'styrer' harddisk-kontrolerne som er dårlig - og har gitt utslag ved at kontrollerne forsvannt en efter en, over en periode på ca ett halvt år.

 

Kondensatoren som jeg vil prøve å skifte i første omgang er en 1500uF 6,3v og 10mm i diameter.

 

Mvh

Kimmer

(en gammel dansk i Norge)

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo prøve www.elfa.se

De har butikk i Sandakerveien 76 i Oslo.

7145086[/snapback]

 

Jo - har vist vert innen om den nett-butikken et par tre ganger (men bor desverre ikke i Oslo).

 

Jeg har IKKE en meter peiling på elektronikl

Er vel ca en milliard forskjellige kondensatorer i den butikk - men finner ikke akkuratt den jeg ska bruke (ved å søke i katalogen)!

 

Edit\ Jeg er i bunn og grunn på jakt efter een (1 stk) kondensator 1500uF 6,3v og er derfor ikke interesseret i å kjøpe 100 stk à 10,- kr (+frakt og oppkrav) fra en butikk i hverken Sverige eller Danmark.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Du kan fint handle en stk fra Elfa, det er bare priser som ofte står i 100 stk.

Elfa sender også pr. post.

Om lageret de sender fra er i Oslo eller sverige spiller vel neppe noen rolle...

7146015[/snapback]

 

Som jeg skrev i posten over - da finner jeg ikke den kondensator jeg ska bruke hos elfa!

Kanske du finner den der?

Lenke til kommentar
Jeg mente at han kan bruke kondensatorer som tåler høyere spenning.

Vet at 6,3 volt er max for hans kond.

(Jobber med slikt til daglig)

7146243[/snapback]

 

@ Jason - skal helst være hulmonteret til bruk for PC-hovedkort.

 

Jeg kan godt bruke en 10volts, men det anbefales ikke å gå høgere end 1500uF.

"1500uF 6.3v or preferably 10v Capacitors (Increasing rated voltage is OK, but DO NOT change the capacitance rating!!)"

 

Bilder og instruktion til bytning av kondensatorer på Abit VP6 her.

 

Edit\ Muligt den finns på Elfa - men jeg greier simpelthen ikke å skrive korrekt søkeord på en svensk hjemmeside. Jeg er dansk :blush:

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Eit alternativ er å ta turen innom nermaste elektronikkverksted og høyre om dei har ein passande kondensator liggande.

7146427[/snapback]

 

Muligt det handler om kommunikations-vanskeligheter - men på dansk heter det en kondensator - og utales som det staves. uF utales som 'mikro-farrad'

Jeg bor på Norges mest befolkede øy (Karmøy) og har vert (fysisk) innen om alle butikker, der har noget med El og elektronikk å gjøre (fra gulesider.no). Alle ekspedienter i butikkerne glor på meg, som om jeg er noget utenomjordisk og ryster bare på hodet.

Hun damen på Elkjøp (som vanligvis selger kaffetraktere og LadyShavere - sa til mig: "Et øyeblikk!" - og kom tilbake med en iransk utseende ekspedient (tolk !! ) :hmm:

Jepp! Sån er der jo så meget. Så jeg blir vel nødt for å kjøpe en slik kondensator i mitt hjemland. Surt!

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hvis du ser her, så kan du jo ta deg en ringerunde  :)

7146483[/snapback]

 

"Been there!" :hrm:

 

Dette er en desperat bøn om hjelp til å finne en kondensator på Nettet (norsk).

Jeg ville ikke lage en post uten jeg hadde forsøkt og finne den selv.

Jeg snakker flytende engelsk og dansk - men hjelper svert lite, når folk her ikke forstår nogen av delene. Ikke engang hvis jeg skriver ordene ' kondensator for en datamaskin' ned på papir. Sørgeligt!

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

@ *Tronaldo*

Har sendt 4 mail siste halve år til Abit support i NL - men aldrig fått svar derfra.

Jeg forestiller mig, at der er mange der har henvendt gennem tiderne ang dette BadCaps problem. Så dei supporterer nok ikke dette 'klassikker' HK lengere.

 

@ OldMan

Tenkte jo litt på det selv.

Har en del gamle P2 og P3 HK - men det anbefales ikke på dei siderne jeg linker til.

Jeg er ikke specielt flink med loddebolt heller :blush:

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Snip!

Hmm. Det virker veldig rart at folk ikke skulle vite hva en kondensator er, hvis du har vært innom en elektroreparatør eller lignende. Sikker på at du har vært helt heldig med kontaktene dine?

Ellers, så kan du jo se om det er en videregående skole i nærheten, som har elektrolinje. På den skolen jeg gikk på, brukte jeg å selge litt forskjellige elektriske komponenter til kompiser, der pengene gikk til skolen.

Lenke til kommentar
@ *Tronaldo*

Har sendt 4 mail siste halve år til Abit support i NL - men aldrig fått svar derfra.

 

@ OldMan

Tenkte jo litt på det selv.

Har en del gamle P2 og P3 HK - men det anbefales ikke på dei siderne jeg linker til.

Jeg er ikke specielt flink med loddebolt heller  :blush:

7146537[/snapback]

Hvis du alikevel skal ta av den gamle og sette på en ny klarer du glatt å ta en fra et annet hk og montere på det kortet ditt som er defekt.

 

Er ikke så vanskelig å bytte kondiser på hovedkort. Finn deg et gammelt hk utenfor en eller annen elbutikk og lodd av en kondensator fra det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...