Gå til innhold

Nikon d50 eller Canon EOS 350 D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville tatt steget opp på et D70s mens de fortsatt er i salg. D50 er dog også et veldig godt kamera, men du burde ihvertfall vurdere å kjøpe bare kamerahuset og gå for 18-70mm objektivet til Nikon istedet (det som følger med D70s). Jeg er selv eier av D70s og er veldig fornøyd med Nikon, men det er naturligvis bare min personlige preferanse. Prøv å holde i kameraene før du bestemmer deg, i dag er det såpass liten forskjell på speilreflekskameraer (ihvertfall for amatøren) at du nesten kan basere deg på hvordan kameraet ligger i hånden!

Lenke til kommentar

placeringsmæssigt er det nok

nikon D50

canon 350D/400D

nikon d70-80

canon 20/30D

Nikon D200

 

De har sjovt nok lagt dem sådan midt mellem hinanden. Men føl på kameraerne og kig på spesifikationerne.

 

Er det meget til vandring m.m. er de ok det ikke vejer for meget (350D) er to kommandohjul vigtigt er D70 nok noget - går du efter billeder ved høj iso er canon nok et godt valg.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
(men det er selvfølgelig helt subjektivt)

7174442[/snapback]

Nei. Det er elementær fysikk. ;) Det kreves mer kraft for å sette et legeme med større masse i bevegelse, derfor er et tyngre kamera lettere å holde stabilt - forutsatt at den øvrige ergonomien er god.

 

Jeg er ellers uenig i at det ikke er stor forskjell på 350D og D70. D70 plasserer seg fint mellom 350D og 20D, slik Kigulu beskriver. D80 er riktignok noen hakk vassere igjen, og er vel egentlig bedre enn, eller like god som 30D i alle andre henseende enn seriebildehastighet, og muligens ergonomi(?).

 

Høy-iso ytelse 30D vs D80 kan man diskutere til man blir blå, siden Nikon og Canon har helt ulike filosofier. Jeg kan til og med finne frem en test hvor D70s slår 30D. :p

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nå har det seg faktisk slik at det ikke er så voldsomme forskjeller på vekten... Derfor vil det være mer subjektivt litt ettersom om man liker kameraer som veier mindre og gjerne er litt mindre enn andre modeller, og dette går selvfølgelig mye på ergonomien som du sier. Til slutt vil jeg bare si at etter at man har valgt merke så skal det ganske mye til for at man bytter. Slik er det ihvertfall for meg og mange andre. Jeg er en Nikon person og hadde ikke kjøpt et Canon om du neste hadde kasta det etter meg (med mindre jeg kan selge det videre med profitt da vel og merke :p), det er også nettopp derfor det er vanskelig å finne objektive upartiske tester av kameraer og da spesielt speilrefleks...

 

EDIT: Bare for å klare opp, når jeg skrev "ikke så stor forskjell" så var det med utgangspunkt i kommentaren om ISO følsomhet og korn ikke om forskjellen på de øvrige kamerafunksjonene.

 

Etter mine egne preferanser ville jeg plassert kameraene slik;

Nikon D50 - Canon 350D/400D

Nikon D70/D70s - Canon 20D/400D

Nikon D80 - Canon 30D

Nikon D200 - tja, er ikke veldig inne i Canon sine halvprofesjonelle kameraer...

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar
Etter mine egne preferanser ville jeg plassert kameraene slik;

Nikon D50  -  Canon 350D/400D

Nikon D70/D70s  -  Canon 20D/400D

Nikon D80  -  Canon 30D

Nikon D200  -  tja, er ikke veldig inne i Canon sine halvprofesjonelle kameraer...

De har egentlig ingen modell over 30D som konkurrerer direkte med D200, nestemann ut på stigen er 5D, som er fullformat, og ikke direkte sammenliknbar, verken på pris eller spesifikasjoner. Neste crop-kamera er vel 1.3x crop-kameraet 1D MarkII n, som tross alt er en god divisjon over D200, både i pris og ytelse...
Lenke til kommentar

Jeg personlig vil anbefalle Nikon. Er selvsagt farget av personlige preferanser her. Men litt mer objektivt så får man veldig veldig mye kamera for pengene i D50 og D70s om dagen, da prisene presses ned for å ikke konkurrere med det nye D80.

 

Generellt så er Nikon vs Canon diskusjonen litt som Mercedes vs BMW. Alle er enig i at begge deler er meget gode biler, men folk er vanligvis veldig enten eller. Det er personlige preferanser som skiller.

Lenke til kommentar

Nå er jeg overhode ingen ekspert på området, siden jeg kjøpte mitt første dSLR i vinter i år, men jeg har likevel en anbefaling å komme med (selvom dette kanskje allerede har blitt nevnt, det kan ikke nevnes ofte nok): ta deg en tur i fotobutikken og "prøvehold" de respektive kameraene!

 

Jeg hadde nøyaktig det samme dilemmaet som deg når jeg skulle kjøpe dSLR i sin tid, det stod primært mellom Canon EOS 350D og Nikon D50, siden begge disse kameraene lå omtrent i samme sjikte med tanke på pris og spesifikasjoner. Jeg kjente allerede flere som hadde gått for 350D, og samtlige var fornøyd med sine kjøp.

 

Det som til slutt skulle vise seg å gjøre seg helt(!) utslagsgivende, var kameraenes ergonomi og fysiske utforming. Etter å ha hatt begge kameraene i hånda, var det ingen tvil overhode! D50 passet MYE bedre i mine hender (som jeg vil anse som "mellomstore") og føltes mye mer robust og bedre sammensatt. 350D ble litt for lite og uergonoomisk, og virket litt mer "plastikk-aktig" sammenlignet med sin konkurrent (syntes ihvertfall jeg!). D50'en passet så og si perfekt i hånda og fingrene la seg ganske naturlig rundt grepet. 350D derimot ble litt for lite for mine hender, grepet fylte ikke på langt nær ut innsiden av neven min og jeg følte at jeg holdt kameraet litt "krampe-aktig"...måtte liksom klemme fingrene rundt det på en måte som føltes unaturlig og slitsomt. Med D50'en falt liksom alle biter på plass med en gang, og alle knapper og hjul var innen naturlig rekkevidde for fingrene. Jeg har også funnet ut at jeg liker at kameraet har en viss tyngde, det føles mye bedre under fotografering (synes jeg).

 

Jeg skal heller ikke legge skjul på at en annen medvirkende årsak til mitt valg, var at jeg ikke hadde lyst til å gå den veien som "alle andre" så ut til å gjøre akkurat på den tiden...syntes derfor det var litt mer fristende å velge noe annet enn "hurven". Personlig synes jeg også Nikon-kameraene generellt har et penere og (tilsynelatende) mer solid design enn Canon...ihvertfall i denne prisklassen.

 

Til slutt må jeg innrømme at D50'en nå har måttet vike til fordel for en D70s (kit m/18-70mm)...fristelsen ble for stor under et besøk hos B&H Photovideo i New York tidligere i høst. Min kjære samboer har nå overtatt D50'en og er strålende fornøyd med det.

 

EN GANG NIKON - ALLTID NIKON! :thumbup:

 

Lykke til med valget! Du blir sikkert fornøyd uansett, tenker jeg...

 

Nikon-frelst hilsen

Øystein

Lenke til kommentar
Etter mine egne preferanser ville jeg plassert kameraene slik;

Nikon D50  -  Canon 350D/400D

Nikon D70/D70s  -  Canon 20D/400D

Nikon D80  -  Canon 30D

Nikon D200  -  tja, er ikke veldig inne i Canon sine halvprofesjonelle kameraer...

De har egentlig ingen modell over 30D som konkurrerer direkte med D200, nestemann ut på stigen er 5D, som er fullformat, og ikke direkte sammenliknbar, verken på pris eller spesifikasjoner. Neste crop-kamera er vel 1.3x crop-kameraet 1D MarkII n, som tross alt er en god divisjon over D200, både i pris og ytelse...

7180504[/snapback]

 

Det er denne modellen som må komme innen 3-4 måneder. Mange avanserte amatører/halvproffer, som det helst er snakk om i denne klassen, synest 1dIIN for det første er alt for kostbar og rett og slett for stor/tung til å kunne være det naturlige steget etter 20d/30d. 5d er forsåvidt et godt alternativ, men også der vil mange argumentre med at 23000 er for mye å chashe ut for en 30d med større brikke. Så som sagt, innen februar neste år bør Canon ha lagt et 10-12 Mpx 1.6/1.3 crop kamera med byggkvalitet og hastighet som tilfredstiller de kravstore - og med et prislapp på rundt 15.000.

Lenke til kommentar
Det er denne modellen som må komme innen 3-4 måneder. Mange avanserte amatører/halvproffer, som det helst er snakk om i denne klassen, synest 1dIIN for det første er alt for kostbar og rett og slett for stor/tung til å kunne være det naturlige steget etter 20d/30d. 5d er forsåvidt et godt alternativ, men også der vil mange argumentre med at 23000 er for mye å chashe ut for en 30d med større brikke. Så som sagt, innen februar neste år bør Canon ha lagt et 10-12 Mpx 1.6/1.3 crop kamera med byggkvalitet og hastighet som tilfredstiller de kravstore - og med et prislapp på rundt 15.000.

Jepp, det er vel ikke vanskelig å se hva hopen ønsker seg - en Nikon D200 med EF-fatning og Canon-logoer :-D
Lenke til kommentar
Det er denne modellen som må komme innen 3-4 måneder. Mange avanserte amatører/halvproffer, som det helst er snakk om i denne klassen, synest 1dIIN for det første er alt for kostbar og rett og slett for stor/tung til å kunne være det naturlige steget etter 20d/30d. 5d er forsåvidt et godt alternativ, men også der vil mange argumentre med at 23000 er for mye å chashe ut for en 30d med større brikke. Så som sagt, innen februar neste år bør Canon ha lagt et 10-12 Mpx 1.6/1.3 crop kamera med byggkvalitet og hastighet som tilfredstiller de kravstore - og med et prislapp på rundt 15.000.

Jepp, det er vel ikke vanskelig å se hva hopen ønsker seg - en Nikon D200 med EF-fatning og Canon-logoer :-D

7188299[/snapback]

 

 

Hehe... eksakt. For min del kan de godt beholde Nikon logoen og fatningen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...