Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom IDE ATA/100 og 133?


aulvaer

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen mellom IDE ATA/100 og IDE ATA/133? Er tallet til slutt Mb/sek lesehastighet?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har et litt gammelt (2-3 år) eksternt kabinett til IDE-disker som jeg en gang hadde en 160 GB ATA/100 (tror jeg) disk i. Nå skal jeg ta kabinettet i bruk igjen, og tenkte å kjøpe en 250 GB disk. Vil det fungere å putte en ATA/133 i det kabinettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste forskjellen i praksis er vel egentlig prisen pga. opphavsretten til mekanismen i ATA133. Det var vel maxtor som hadde rettighetene, men nå som de er kjøpr opp vet jeg ikke helt.

 

En vanlig harddisk i dag vil ha en maksimal lesehastighet på noe over 60 MB/sek, og ligger dermed godt under i kapasitet både i forhold til ata100 og ata133. Så i praksis burde du ikke merke forskjell.

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen i praksis er vel egentlig prisen pga. opphavsretten til mekanismen i ATA133. Det var vel maxtor som hadde rettighetene, men nå som de er kjøpr opp vet jeg ikke helt.

 

En vanlig harddisk i dag vil ha en maksimal lesehastighet på noe over 60 MB/sek, og ligger dermed godt under i kapasitet både i forhold til ata100 og ata133. Så i praksis burde du ikke merke forskjell.

7145017[/snapback]

 

Så jeg kan bruke begge typer disker i det eksterne kabinettet mitt?

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen i praksis er vel egentlig prisen pga. opphavsretten til mekanismen i ATA133. Det var vel maxtor som hadde rettighetene, men nå som de er kjøpr opp vet jeg ikke helt.

 

En vanlig harddisk i dag vil ha en maksimal lesehastighet på noe over 60 MB/sek, og ligger dermed godt under i kapasitet både i forhold til ata100 og ata133. Så i praksis burde du ikke merke forskjell.

7145017[/snapback]

 

Så jeg kan bruke begge typer disker i det eksterne kabinettet mitt?

7145890[/snapback]

 

Ja, skulle ikke by nå noen problemer, da de er bakoverkompatible

 

Edit: Leif

Endret av Pettern800
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...