Gå til innhold

Hvem "eier" bildet


Anbefalte innlegg

Håper noen åndsverksrettskløppere kan hjelpe meg: Om jeg har tatt et fotografi med en annens kamera, og dette bildet blir brukt til å illustrere en artikkel i en avis (kredidert "privat foto"), har jeg da en "immateriell" (eller hva det nå heter) opphavsrett til dette bildet, og dermed rett på honorar?

 

Jeg forutsetter - og tror - at eieren av kameraet husker at jeg tok bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de som sier at fotografen eier bilderettighetene har rett i det.

 

Men om man tenker seg hva som ville blitt resultatet av ett slikt krav etter at ett bilde har blitt trykt syns jeg er litt interessant. Ville den som solgte bildet blitt straffet for å ha solgt noe han/hun ikke eier? Hva med etterbehandling av bilder. Tømming, lagring o.l., er det noe eieren av kameraet kunne krevd betaling for (jeg regner med at det ikke er fotografen som har gjort dette siden kameraeieren har kunnet sende inn ett bilde)?

 

Står jeg som eier av ett kamera fritt til å slette bilder andre har tatt med mitt kamera? Selv mener jeg at jeg kan gjøre det uten å spørre fotografen på forhånd. Jeg kan tømme kameraet eller overføre bildene til dataen, og slette det jeg ikke vil ha uavhengig om det er jeg som har trykt inn utløserknappen. Eller må jeg først spørre om tillatelse fra fotografen?

Lenke til kommentar

Men hva skjer om du setter PCen eller noe annet en person til å ta bildet da? Det bør vel da logisk være den som gjør slik at bildet blir tatt.

 

Hva skal man gjøre da om eieren av et kamera har slettet et bildet, bli sur på eieren? Det er vel ikke så mye mer som er mulig å gjøre.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men likevel til ettertanke....(Dette var diskutert før den digitale tidsalder)

 

En mann setter opp et stilleben, og setter et kamera på stativ. Sørger for en profesjonell lyssetting, og foretar lysmåling. Stiller inn kameraet med både lukkertid og blender. Likeså korrekt avstand.

Han forlater studioet.....

 

En annen mann kommer inn, og trykker på utløserknappen på kameraet, uten noengang å vite noe om kamerainnstillinger eller fotografering generelt. Han forlater deretter studioet....

Hvem er fotografen ?

Lenke til kommentar

Å slette et bilde er vel ikke det samme som å bruke et bilde?

 

Vanligvis er det vel slik at dersom en avis e.l. trykker et fotografi uten tillatelse, så har fotografen krav på både etterbetaling og erstatning. Det var i alle fall det som hendte med en bekjent av meg.

Lenke til kommentar
Litt off topic, men likevel til ettertanke....(Dette var diskutert før den digitale tidsalder)

 

En mann setter opp et stilleben, og setter et kamera på stativ. Sørger for en profesjonell lyssetting, og foretar lysmåling. Stiller inn kameraet med både lukkertid og blender. Likeså korrekt avstand.

Han forlater studioet.....

 

En annen mann kommer inn, og trykker på utløserknappen på kameraet, uten noengang å vite noe om kamerainnstillinger eller fotografering generelt. Han forlater deretter studioet....

Hvem er fotografen ?

7145441[/snapback]

Hvis jeg kjører et biløp med din perfekt justerte racer bil, hvem er vinneren?

 

Som vi sier her opp til flere ganger, kommer det an på det bak kamera som avgjør om bildet blir bra eller ei. En uerfaren kan være like heldig med et blinkskudd som en gammel rev.

 

I mine øyne, ved bruk av selvutløser/bruke pc til å ta bildet, bilr det vedkommende som setter opp dette, eier av bildet.

Lenke til kommentar
...En annen mann kommer inn, og trykker på utløserknappen på kameraet, uten noengang å vite noe om kamerainnstillinger eller fotografering generelt. Han forlater deretter studioet....

Hvem er fotografen ?

Den som trykket på knappen er fotografen og eieren av bildet, men vil ikke ha rettighetene til det som er avbildet. Dermed kan den som tok bildet ikke bruke bildet til annet enn privat bruk. Den som komponerte bildet eier rettighetene til komposisjonen. Rettighetene til komposisjonen oppstod når den ble skapt, ikke når bildet ble tatt.

 

De aller fleste spørsmål av denne typen fører til at loven må tolkes og da kan man bare få et endelig svar ved en rettsak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...