Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fortinnsrett til stilling ved vikariater?


Rincewind76

Anbefalte innlegg

Ingen respons på denne under jobb-forumet, så jeg prøver her også...

 

 

Dersom man har hatt vikariater av lengre varighet hos en arbeidsgiver, finnes det regler som gir noen som helst form for fortrinnsrett til faste stillinger som måtte komme?

 

Noen forskjeller mellom stat/kommune og privat?

 

Og mer spesifikt, hvis man har vikariert for en person i f.eks. 1-3 år, og denne personen så sier opp sin stilling, har man da noen fortrinnsrett til denne stillingen (som man altså da har gått i over en lengre periode)?

 

Jeg klarer ikke å finne noen lover/regler som sier noe klart om slikt (utover dersom man har hatt lengre enn 4 års vikariat i staten). Jeg lurer også på om det finnes noen form for uskrevet praksis for at slik fortrinnsrett gis. Dvs. om en person har hatt et vikariat i 2 år og stillingen blir ledig, at man dersom personen klart har kompetanse og egnethet til stillingen krever mer til andre jobbsøkere for at de skal gå foran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen respons på denne under jobb-forumet, så jeg prøver her også...

 

 

Dersom man har hatt vikariater av lengre varighet hos en arbeidsgiver, finnes det regler som gir noen som helst form for fortrinnsrett til faste stillinger som måtte komme?

 

Noen forskjeller mellom stat/kommune og privat?

 

Og mer spesifikt, hvis man har vikariert for en person i f.eks. 1-3 år, og denne personen så sier opp sin stilling, har man da noen fortrinnsrett til denne stillingen (som man altså da har gått i over en lengre periode)?

 

Jeg klarer ikke å finne noen lover/regler som sier noe klart om slikt (utover dersom man har hatt lengre enn 4 års vikariat i staten). Jeg lurer også på om det finnes noen form for uskrevet praksis for at slik fortrinnsrett gis. Dvs. om en person har hatt et vikariat i 2 år og stillingen blir ledig, at man dersom personen klart har kompetanse og egnethet til stillingen krever mer til andre jobbsøkere for at de skal gå foran?

7137291[/snapback]

 

Etter hva jeg forstår av arbeidsmiljøloven har ikke arbeidstaker som har vært ansatt i vikariat fortrinnsrett jfr. aml § 14-2. Men her igjen vil det vel være naturlig å tro at arbeidsgiver må ta en vurdering på hva som er mest hensiktsmessig for dem, og ikke minst med tanke på blant annet kompetanse og egnethet hos vikaren som du selv nevner. Arbeidsgiver har i så måte adgang til å gi vikaren jobben dersom dette vurderes mest hensiktsmessig, men dog ikke om arbeidsplassen har en midlertidig ansatt da denne vil ha fortrinnsretten.

Lenke til kommentar
Ok, det var som forventet. Men hva er forskjellen mellom en vikar og en midlertidig ansatt?

7138770[/snapback]

 

En midlertidig ansatt kan jobbe i heltids- eller deltidsstillinger, men arbeidet er tidsbegrenset. Midlertidige tilsettinger er tillatt når arbeidets karakter tilsier det. ofte på den maten at det skiller seg ut fra det arbeidet som vanligvis utføres i virksomheten.

 

Som vikar jobber du i stedet for en annen person (ekte vikariat). Settes du over lengre tid til å vikariere for flere etterhvert som folk blir borte. kan det føre til at du må regnes for fast ansatt. Dette kan tilsi at dem har et permanent behov for folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...