Gå til innhold

Er det farlig å resette BIOS mange ganger?


Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt nye hovedkort hadde noen vanskelige innstillinger i BIOS, og jeg måtte ta ut jumperen for å resette den mange ganger før jeg fant den riktige innstillingen. (Ved feil innstilling var skjermen svart)

 

Det gikk helt greit over 10 ganger. Og nå fungerer den upåklagelig med riktige innstillinger.

 

MEN: Hvor mange ganger tåler de slik resetting? Er hovedkortet halvveis utslitt nå? Det er jo FLASH-minne, og det har ikke allverdens appetitt på overskrivninger, har jeg hørt.

 

Og er en slik jumper-reset like ille som å kjøre en oppgradering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og er en slik jumper-reset like ille som å kjøre en oppgradering?

7133687[/snapback]

 

Såen generelt kan man si:

BIOS innstillinger lagres på en EEPROM-chip (en slags flash-minne).

Default innstillinger er 'hardbrennt' (flashet) i chippen - mens dine egne endringer/innstillinger blir lagret 'midlertidigt' og blir holdt i live (når du slår av data'en) vha et lite batteri på hovedkortet.

 

Når du resetter BIOS vha jumper - da avbryter du bare for strømmen til BIOS-chippen og dermed forsvinner dine egne innstillinger. Når du da booter neste gang vil PC'en bruke default innstillinger.

 

Du burde ku resette BIOS 'uendeligt' mange ganger.

Man kortslutter ikke batteriet med jumperen (som mange tror).

På 20 år har jeg aldrigt hørt om nogen, der har hattt problem med dette.

 

Det er først 'farligt' i de sekunder, hvor man 'flasher' BIOS (hardbrenner). F.eks hvis der plutselig kommer et strømavbryt i huset. ;)

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Det ligger en kondensator over batteriet. Når du tar ut jumperen så kobler du fra batteriet, men siden strømtrekket på CMOS er ekstremt lavt så vil det ta lang tid å lade ut kondensatoren.

Når du setter jumper på 2-3 så kortsluttes kondensatoren, da blir det null spenning på RAMen, og innholdet slettes.

Lenke til kommentar

Elektroniske kretser genererer vekselstrøm når de opererer, pga transistorer som hurtig kobler av og på. Denne vekselstrømmen må kontrolleres (kortsluttes), det er støy som kan lage problemer.

Kondensatorer leder vekselstrøm. Batteriet leder ikke vekselstrøm så veldig bra, og strømforsyningen skal ha lavest mulig impedans.

Det blir vanskelig å forklare dette bedre, man trenger grunnleggende kunnskap om elektronikk for å forstå det.

 

Hvor lenge jumperen må være av? Umulig å si, kommer an på hvor stor kapasiteten er, og flere ukjente faktorer.

 

CMOS data inneholder en sjekksum, slik at BIOS kan finne ut om data er gyldig eller ikke. Hvis spenningen faller nok til at bare ett enkelt bit forandres vil sjekksummen bli feil, BIOS vil da gi beskjed, og CMOS blir overskrevet med standard verdier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...