Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Opel Calibra?


>Jonas<

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Opel Calibra 8v !

Den er så å si rustfri ettersom det har blitt byttet hjulbuer bak på den før.

Det er helt grei motor på den enda om det kunne godt litt bedre så klart .

Men om du skal kjøpe en så bøær du se etter rust i hjulbuene bak og under baksete under bilen, der er det et skøt som kan ruste litt..

Også vil jeg ikke annbefaled eg å kjøpe 4#4 på calibra/vectra for fordelingskassa har en tendens til å ryke. Om du skal ha 4#4 bør du forsterke den hos Martin Schanke men det koster rundt 20000 har jeg hørt...

Lenke til kommentar
Kremt, prøvd å kjørt en calibra noen gang.. altså de er en drøm å kjøre...

7348315[/snapback]

Trenger ikke akkurat tenke lenge for å finne biler som er bedre å kjøre :roll:

7362941[/snapback]

Hva med en liten begrunnelse? Og hvilke lignende biler er bedre å kjøre? Vurderer egentlig Galant og 626 93- eller 94-modell som hovedkandidater til bilkjøpet..

Lenke til kommentar
Ferrari, porsche og mange andre superbiler, er ikke det serieproduserte biler? å da er man jo fort opp i over 100 forskjellige modeller som er bedre.

7175840[/snapback]

 

Dennis før du blir for rappkjefta så ta en titt på wikipedia om drag-coefficiency. link

Se om dine ferrarier, porscher og andre superbiler har bedre aerodynamikk enn calibraen.

*hrr hrr* :tease:

7201868[/snapback]

 

Takk for hjelpen. Ikke alle som VIL skjønne det der.

7337824[/snapback]

 

Må huske på at det er ikke bare om hvor strømlinje formet den er, en bra bil med gode kjøreegenskaper som superbiler er formet slik at luften går åver bilen slik at den blir sugd ned til bakken i fart.

7341081[/snapback]

 

Nå må du ikke spore av. Dennis og gjengen hans snakket om aerodynamikk, jeg ville bare frem til at karosseriet til calibraen er mer aerodynamisk enn sportsbiler som ferrari og porsche. Selv liker jeg ikke calibra, og har aldri påstått at calibra har gode kjøreegenskaper. Marktrykk er vel det du tenker på..?

Lenke til kommentar

Samme her. Like ikke Calibra jeg heller. Det går ikke ann å få dem pene(med untak av et kit fra rieger tuning med breddere) uansett hva du gjør. Forferdelig lyd er det i dem også når du "drar på litt". Iallefall med 8v og 16v uten turbo(aldri hørt turbomodellen dra på).

 

Men som du sier, det var aerodynamikk det var snakk om ja, ikke marktrykk. Det skjønner jo alle at calibra ikke har best marktrykk.

Lenke til kommentar

har hørt at 4x4 modellene har svak fordelingskasse og at 16v toppene har lett for å sprekke ?

 

Calibra har sinnsykt bra veigrep =) samt at de ser utrolig stilig ut.

 

 

men ringte å skjekka på forsikring på meg ang en 92 opel calibra 8v 115hk

 

full kasko skulle de ha 55 000,- i året ! på meg jeg har aldri hatt bil, og er 18 nå.

Lenke til kommentar
full kasko skulle de ha  55 000,-  i året !  på meg jeg har aldri hatt bil, og er 18 nå.

7385496[/snapback]

Det er jo nesten 100 % sjanse for at du kommer til å bulke med denne da, de fleste gjør det med disse bilene, derav kommer en lite fin skadestatistikk.

Kasko på en Calibra er bortkastet, ansvar er mer enn nok.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hehe.. her er det mange som tror og ikke vet helt ser jeg..

 

Calibraen ruster ikke mer enn andre biler på den tia, grunnen til at det oppdages mye rust på en calibra er at de ofte blir skrudd helt frahverandre for og style og styre med sånt og da oppdages det.

 

Men hvor ofte gjøres det på en gammal sierra eller noe? Nei..

 

Calibraen er en ganske bra bil i mine øyne da jeg og har mye erfaring med disse og har hatt flere av de.

 

Du har 2.0 8v, 115hk, som er en meget stabil motor.. går så lenge den har olje og bensin..

Du har 2.0 16v, 150hk, og 136hk (ecotech) av disse ville jeg valgt c20xe (150hk) da det er en meget god motor det og.

Du har, 2.0 16v turbo på 204hk, dette er en 4x4.

Problemet med 4x4 systemet er at mange ungdommer som har eid det og tror at de kan spinne sikler osv og at systemet skal tåle det, men det er ingen 4x4 system konstruert for.

Det tekniske problemet med 4x4 systemer er simringer i fordelings kassa, og trykkreg, som ikke holder helt mål når ting begynner og bli gamle..

Mange 4x4 calibraer har forsterka 4x4 systemet og da er det igjen ikke noe problem..

Du har og 2.5 v6 174hk, sykt dreimoment men ganske dyr, er og en vanvittig bra motor.

 

Det som er litt spesielt med calibra er aerodynamic'en.

Er en av de bilene som er bygget som har best aerodynamic, altså minst luftmotstand.

Som igjen vil føre til at bilen går veldig bra..

 

Den er meget god og kjøre, både sportslig og til vanlig bruk..

Sitter veldig godt og stabilt og lavt i bilen, noe jeg liker meget godt i såfall..

 

Ellers så finnes det masse styling og slikt til disse bilene.. Vil anbefale deg og finne en calibra i god stand og slå til, du vil ikke andre..

 

Det med girkassa er ganske feil, girkassene til calibraene er meget slitesterke, men mange har nok forbinda den med fordelings kassa som er noe annet (kun på 4x4)

 

Hilsen Calibra eier med erfaring!

post-53848-1174833303_thumb.jpg

post-53848-1174833325_thumb.jpg

post-53848-1174833401_thumb.jpg

Endret av x-team
Lenke til kommentar

Når Calibraen kom så var 2.0 8v en av de første som passerte topphastighet over 200km/t, husker ikke hvor mye men..

 

For de som er glad i og bygge stereo så er og calibra meget bra og bruke..

 

Iceaudio, Gundersenautoparts, som er store innen stereo i norge bruker calibra til stereo bygging.

 

Morel.no bygger stereo i en calibra nå, har med cupe'en og gjøre.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er veldig forsjellig om det er plager eller ikke, da jeg ikke har vært noe plaget i det hele og det store..

 

Har hatt 2 calibraer og den jeg har nå er den jeg har hatt lengst og er vel 1.5år nå har ikke vært noe som helst tull med den.

 

Jobber selv på opel og vi alle der har en forkjærlighet til bilen :)

 

Men en annen ting er og at forhandlere i norge i dag er meget dårlig til og følge opp og gjøre det som skal på service på en calibra, fordi at det ble så og si ikke solgt noen ny i norge..

Så service hefter og slike ting er bare på tysk osv..

 

Vi har ingen papirer her på hva som skal gjøres ved de forsjellige service'ene men ikke har vi hatt mange calibraer på service heller..

Endret av x-team
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...