Gå til innhold

Hva er poenget med Dual Core ?


Priest32

Anbefalte innlegg

Hei..

Etter å ha lest gjennom denne :Dual Core

 

Så må jeg spørre.. Hvorfor anbefales det stadig å kjøpe AM2 og 775 med dual core ? dette er fremtiden osv osv..

 

Etter det jeg leser, så er det flere spill som fryser i dual-mode..

Men betyr dette at en C2D eller AM2 X2 maskin er bortkastet til spillbruk ?

Eller vil CPU automatisk kun bruke EN kjerne, under spilling... Slik at problemer uteblir...

 

 

Eller har jeg misforstått noe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med tokjerneprosessorer er som jeg har forstått det bedre multitasking. Du kan gjøre tyngre oppgaver (utpakking av filer, komprimering av video, virusscan, kompilering...) på PCen din samtidig som du fortsetter med andre ting mye lettere. Du kan for eksempel spille World of Warcraft samtidig som du laster ned ting i bakgrunnen uten problemer. I tillegg vil du vel få noe bedre ytelse i spill som støtter det. Håper jeg har forstått posten din riktig...

Lenke til kommentar

har per dags dato siden 3 mars da jeg fikk pc'n min, aldrig hatt problemer med noen spill og dual core.. som frysing, lagging osv

 

her er de jeg har prøvd:

 

CS 1.6

CSS

HL2

Quake 4

Condemned

Oblivion

F.E.A.R

LFS

GTR 2

Richard Burns Rally

Evolution GT

GTA SA

Splinter Cell: Chaos Theory

Far Cry

Endret av Nish
Lenke til kommentar

Som nevnt, multitasking; å kunne kjøre flere programmer samtidig uten å måtte vente på en kjerne til å gjøre seg ferdig med program 1 sin forespørsel og så gå over til program 2 sin forespørsel. Med to kjerner kan man kjøre to programmer samtidig ved at en kjerne har hvert sitt program. Eller så kan man dra god nytte av to kjerner når man bruker veldig ressurskrevende programmer, 3d-rendring, komprimering, encoding osv.

Lenke til kommentar

Akkurat Dual core vet jeg ikke helt. Med Core 2 duo, eller enklere sagt: Tokjerneprossesor!

 

Anbelar virkelig ikke å kjøpe en enkjerne, det komme du til å angre på. Finnes mange tokj. til rimlig pris. Spillene kommer til å kreve/anbefale det, ihvertfall de nye som kommer.

Lenke til kommentar

Jeg har tankt å kjøpe En Intel Core 2 Duo E6600..

 

Men etter å ha lest dette:

 

3.3 Spill som ikke støtter dualcore

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay ( x2 4800+, 3800+)

WarCraft 3 ( x2 3800+) -dette hakker bittebittelitt på mitt system ved bruk av dualcore

Half-Life + alle modr: CS, DOD osv ( x2 3800+)

Battlefield Vietnam ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Battlefield 1942 ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Need For speed: Underground ( x2 3800+ )

Need for speed: Underground 2 ( x2 3800+ )

 

Jeg driver sjelden med multitasking. Ikke bevisst ihvertfall..

Spiller heller aldri Warcraft eller andre tilsvarende strategi eller rollespill.

FPS spill derimot.. Det er min greie..

 

Synes det hørtes rart ut at Half Life og CS ikke skulle gå an å spille på en dual....

Lenke til kommentar

At spill ikke støtter tokjerne-CPU'er tolker jeg kun som at de ikke utnytter begge kjernene. Dette er naturlig da tokjerne-CPU'er er nyere teknologi enn de nevnte spillene. Det bør likevel ikke være noe som helst problem å kjøre disse spillene med en tokjerne-CPU. Jeg ser likevel at noen spill tydeligvis fryser ved bruk av en spesifikk AMD CPU. Jeg tenker at dette heller kan skyldes andre ting. Jeg vet at folk som benytter Intel Core 2 Duo-plattformen glatt kjører for eksempel Half-Life 2. Personlig har jeg ingen betenkligheter med å kjøpe tokjerne-CPU.

Lenke til kommentar
har per dags dato siden 3 mars da jeg fikk pc'n min, aldrig hatt problemer med noen spill og dual core.. som frysing, lagging osv: her er de jeg har prøvd:

 

CS 1.6

CSS

HL2

Quake 4

Condemned

Oblivion

F.E.A.R

LFS

GTR 2

Richard Burns Rally

Evolution GT

GTA SA

Splinter Cell: Chaos Theory

Far Cry

7114629[/snapback]

Vil føye til 2 som ogå funker greift for meg

BF2

BF2142

 

Men det jeg liker best med dual core er alt flyter helt fint hele tiden. Selv om det starter en virusskan og downloader når jeg spiller så merker jeg ikke forskjell i ytelse.

 

Har X2dual4600+ 2 Gb med ram, M2N32sli og er veldig fornøyd med PC'en.

Lenke til kommentar

må bare tillføye en ting, hvis du får problemer i ett eller annet spill eller prog. er det jo bare å sette den andre kjernen til å gjøre noe annet da. Et annet tips ang. adm dualcore, installer driverne til x2 som ligger på amd sine hjemmesider.

 

Har enkeltkjerne opteron i dag, fornøyd med den, men den skal snart byttes ut med en dobbeltkjerne cpu...

 

amdme

Lenke til kommentar

problemet med hakking i noen spill fikser du med dualcore optimizer fra AMD.

AMD Dual-Core Optimizer - The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized.

AMD Dualcore optimizer

Endret av <Iversen>
Lenke til kommentar
Jeg har tankt å kjøpe En Intel Core 2 Duo E6600..

 

Men etter å ha lest dette:

 

3.3 Spill som ikke støtter dualcore

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay ( x2 4800+, 3800+)

WarCraft 3 ( x2 3800+) -dette hakker bittebittelitt på mitt system ved bruk av dualcore

Half-Life + alle modr: CS, DOD osv ( x2 3800+)

Battlefield Vietnam ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Battlefield 1942 ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Need For speed: Underground ( x2 3800+ )

Need for speed: Underground 2 ( x2 3800+ )

 

Jeg driver sjelden med multitasking. Ikke bevisst ihvertfall..

Spiller heller aldri Warcraft eller andre tilsvarende strategi eller rollespill.

FPS spill derimot.. Det er min greie.. 

 

Synes det hørtes rart ut at Half Life og CS ikke skulle gå an å spille på en dual....

7115941[/snapback]

 

+ Gta san andreas..alt går dobbelt så fort nesten har jeg hørt. Men det er bare å stille inn før du skal spille, at den kun skal bruke en kjerne, så skal det funke fint.

Lenke til kommentar
3.3 Spill som ikke støtter dualcore

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay ( x2 4800+, 3800+)

WarCraft 3 ( x2 3800+) -dette hakker bittebittelitt på mitt system ved bruk av dualcore

Half-Life + alle modr: CS, DOD osv ( x2 3800+)

Battlefield Vietnam ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Battlefield 1942 ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Need For speed: Underground ( x2 3800+ )

Need for speed: Underground 2 ( x2 3800+ )

7115941[/snapback]

 

Se signaturen min fo mitt system..

 

Half-Life, CS 1.6, CS:CZ går glatt.

Battlefield 1942 og Vietnam går også helt problemfritt.

De andre har jeg aldri prøvd, men jeg ser ingen grunn til at de også skulle gå?

Lenke til kommentar

Men en ting jeg hater med å kjøpe noe ''nytt'' så er det gammelt neste månede:P

 

det gjelder forsåvidt alt av teknologi da:P men det er jo teknologiensk sirkel da:)

 

feks telefon blir fort gammel, grafikk\cpu blir litt saktere gamle osv listen er lang:/

 

 

Men det er vel ikke lenge til 4 kjerner stepper inn? og enda mer enn det jo:/

tipper om 10 år så sitter vel en standard nerd med 4\5 sifret kjerner på cpu elle no :tease:

 

menmen hadde dagens spill hatt mer fokus på gameplay og levetid og underholdning istedetfor grafikk så kunne jeg farsken vurdert å slenge i en del av stipendet mitt på pcn;)

Lenke til kommentar
Men en ting jeg hater med å kjøpe noe ''nytt'' så er det gammelt neste månede:P

 

det gjelder forsåvidt alt av teknologi da:P men det er jo teknologiensk sirkel da:)

 

feks telefon blir fort gammel, grafikk\cpu blir litt saktere gamle osv listen er lang:/

 

 

Men det er vel ikke lenge til 4 kjerner stepper inn? og enda mer enn det jo:/

tipper om 10 år så sitter vel en standard nerd med 4\5 sifret kjerner på cpu elle no :tease:

 

menmen hadde dagens spill hatt mer fokus på gameplay og levetid og underholdning istedetfor grafikk så kunne jeg farsken vurdert å slenge i en del av stipendet mitt på pcn;)

7119326[/snapback]

 

Hehe tror nok det er standard med mer en 4 kjernes om 10 år. Bare se på hva som var standart for 10 år siden du..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...