Gå til innhold

1,5 Terabyte fra Maxtor


Anbefalte innlegg

Når det gjelder RAID5, vil data bli gjenopprettet fortløpende om det er mindre feil på én disk?

 

Personlig ville jeg nok kjøpt de diskene som gir mest for pengene, altså 250 - 320GB i dag. Jeg har lyst til å ha en filserver etter hvert.

 

Men en ekstern disk på 1,5TB vil jeg ikke bruke penger på, selv om det er Seagate-disker(?) i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder RAID5, vil data bli gjenopprettet fortløpende om det er mindre feil på én disk?

Windows vil tipse deg om at "hmm, et eller annet er galt et sted", da må du selv sjekke loggene for å se hva som har skjedd, siden det er kritisk med en diskfeil blir RAIDet markert som ødelagt/skadet, og du må selv velge settet og klikke "reaktiver".

 

Under rekonstruksjonen vil du ha tilgang til settet, men forståelig nok med litt begrenset hastighet.

 

 

Spr0cket: Vil nesten påstå at det er greit at alternaltiver som dette kommer frem, for dyre disker er ikke alltid det beste. :)

Lenke til kommentar

jeg kjører en 2-3 år gammel CM Stacker filserver med SX6000 PATA raid kontroller og 6*200 i Raid5@sx6000 + 2*80 i Raid1@hk(sys).

 

Den har i tillegg 2stk 480W tagan PSU med 2*80mm dønn stillegående vifter. Kjører alle disker i 4-in-3 støydempende cager med egne 120mm vifter som kjøres på 7v. Den har også en cd brenenr og et passivt kjølet skjermkort. Eneste som lager nevneverdig luftstøy er CPU kjøleren.

 

Dette oppsettet er ypperlig for meg og har vært min trofaste filserver, +div internettoppgaver i flere år nå. Forløpig bruker jeg kun 1 PSU, men jeg har 4 sataporter på hovedkortet og jeg har vurderte å koble inn 4*500 SATA150 disker og kjøre raid5 i OS. For denne maskinen har 2GB PC3200 og 2.4Ghz s478 NW-C som nok vil dra dette unna uten noe problemer.

 

Så vil jeg bruke den gamle 1TB arrayen til mer verdifull data og 1.5TB arrayen til bruk og kast ting.

 

Kjører på windows2003 R1 Web Edition(kjøpt brukt lisens) som bla. har begrensing på 2GB minne.

 

Planen er etterhvert å bytte PATA diskene helt ut, men det er først når 1TB disker koster rundt 1100,-. De er seagate disker med 5 års garanti ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...