Gå til innhold

KOMMENTAR: Ikke kjøp deg smarttelefon


Anbefalte innlegg

Hva om man må kjøpe en smarttelefon fordi den har én funksjon vanlige mobiltelefoner ikke har? Mange setter pris på synkroniseringen med smarttelefoner, og da har ikke vanlige (dumtelefoner) noe å tilby. Det er mye mer praktisk å ha med en mobiltelefon enn en PC eller notoatblokk for å skrive ned avtaler o.l. Som tidligere nevnt, så kan faren min bare ringe og sende meldinger med sin P990i, men han kan synkronisere den. Det var grunnen til at han kjøpte den. Har selvfølgelig prøvd vanlige mobiltelefoner også, men de var totalt uakseptable fordi synkroniseringen er en stor spøk på dem. Du kan bruke tredjepartsprogrammer, men det kan overholde ikke måle seg med smarttelefoner.

 

Multitasking tok jeg som en selvfølge at var på de fleste telefoner i dag. En så simpel funksjon bør da de fleste operativsystem ha? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg det er altfor som har hatt gleden av en Smarttelefon (eller PDA/PPC for den slags skyld).

 

Men det krever at man faktisk vil bruke den. Ellers blir det som å investere 20.000 kr i en PC man bruker til å sende e-post.

 

 

Jeg trives utmerket med MTeoR og TyTN, og anbefaler gjerne andre å prøve dem. :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at jeg har en smartphone i dag er fordi jeg fikk den gratis. Må nok si meg enig i det som sto i artikkelen, der er masse dilldall som den gjennomsnittelige mobilbrukeren aldrig kommer til å bruke, i tillegg til at det er svært vanskelig å finne fram til instillinger man ønsker å gjøre hvis man ikke har manual (i allefall med Windows Mobile).

 

Men hvis du virkelig kan bruke en smartphone så er jo mulighetene enorme i forhold til en ordinær telefon.

 

Multitasking tok jeg som en selvfølge at var på de fleste telefoner i dag. En så simpel funksjon bør da de fleste operativsystem ha? ;)

7095929[/snapback]

 

Det er ikke nødvendigvis operativsystemet som setter begrensningen for multitasking. Det er også maskinvaren til telefon, prosessorkraft og minne som er avgjørende om du kan multitaske eller ikke.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

En god artikkel som ga utrykk for at en smarttelefon ikke er et must for at den skal være kul og ha de rette funksjonen, noe jeg er enig i.

 

Vet ikke om det allerede er nevnt, men uten å ha sjekket mener jeg flere av Nokias Symbian-telefoner ikke er mye dyrere, kanskje tvert imot, enn f.eks. SE K800i. Her gir artikkelen kanskje et feil intrykk.

 

Dette blir kanskje flisespikkeri, men skal vel ikke stå "KOMMENTAR: " før kommentaren?

 

Edit: leif

Endret av Eivinde
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange som bytter telefon fordi de faktisk trenger det. Mobiltelefon er mote, og man bruker da ikke klær o.l. etter at de er gått av mote heller? Hvem trenger egentlig en flat-TV? Eller Må man bytte bil hele tiden?

 

Man bytter fordi man har lyst på en ny "gadget" og leketøy, og noen har sikkert bruk for funksjonaliteten også (som at noen faktisk trenger en 4-hjulstrekker) :-)

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikke at folk stempler smartmobiler som trege.

 

Har brukt mange telefoner men har ikke opplevd som er nevneverdig raskere enn min Qtek 8310. Menysystemet er også vel så lett om ikke enklere enn samtlige SE og Nokia-telefoner jeg har prøvd.

 

Trur mange av de som henger seg på her nesten ikke har brukt en WM 5 mobil eller har enklere behov enn den disse telefonene tilbyr.

Endret av Amriden
Lenke til kommentar
Vet ikke om det allerede er nevnt, men uten å ha sjekket mener jeg flere av Nokias Symbian-telefoner ikke er mye dyrere, kanskje tvert imot, enn f.eks. SE K800i. Her gir artikkelen kanskje et feil intrykk.

 

Så enig, så enig. :)

 

Frå prisguiden (billigaste pris, utan abonnement/låsing):

Sony Ericsson K800i: 3397

Nokia E60: 2824

Nokia 3250: 2425

Nokia E50 med kamera: 2429

 

Er fullstendig klar over at funksjonsmessig er ikkje nokon av telefonane identiske med K800i (vel, kanskje 3250, er ikkje sikker på alt i detalj), poenget var å vise at smarttelefon ikkje automatisk treng å koste mange lappar meir enn dumtelefonar.

Lenke til kommentar

Jeg har en Sony Er. K500i! Jeg trenger ikke mer til mitt bruk idag som student. Telefonen har jeg hatt i 2 år og den virker fortsatt som en drøm...

 

Jeg vil gjerne ha en windows bassert telefon den dagen jeg skal bytte... Gjerne en uten kameradilldall!

 

Jeg har ikke sett et bilde av bra kvalitet tatt med mobilkamera og kommer nok aldri til å se det heller uten at det er en svær klump som ikke lenger ligner på en mobiltelefon!

 

Hvorfor?

 

Bildekvalitet har sin begrensning i optikken. De vil aldri klare å integrere god nok optikk i en liten mobiltelefon til å matche et "skikkelig" kamera!

 

Men hvorfor vil jeg ha windows mobil?

 

Tettere integrert med pc, flere muligheter, programmer osv.. Jeg holder til i it-næringen slik at jeg vil ha god bruk for den gjennom jobb!

 

Mitt råd er følgende:

Har du en gammel telefon som virker, så bruk denne om du ikke føler du har bruk for en smarttelefon i ditt daglige virke.

 

Styr unna salgstriks som et crapy 3,2mpixel kamera og mp3 spiller. Disse små oppgraderingene er nøye planlagt for at hvermann skal åpne lommeboka...

Innovasjonstakten er blitt så høy at produsentene kommer med stadig flere buggete og dårlige produkter som gjør kundene til prosumenter og prøvekaniner.

 

Om de fleste av oss kunne bli mer beviste på å "bruke opp" de gamle telefonene så hadde vi fått salgsstatestikken og innovasjonstakten noe ned.

 

Finnes det andre grunner til høy innovasjonstakt?

 

Ja, det gjør det! De store kjente merkene MÅ ha en høy innovsjonstakt for å kunne ligge det lille skrittet forran billigprodusentene. Billigprodusentene er de addaptive som kopierer løsninger fra de store gutta. Men om de store gutta slakker av på farten så vil de addaptive bedriftene komme alt for nærme teknologisk slik at fortrinnet vil forsvinne. Dermed kan jeg og hvermann kjøpe supre produkter til brøkdeler av prisen...

 

Her er det sterke krefter i sving :-)

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Dentro: Som student har du kjempemye bruk for en smartmobil. Du kan koble deg opp mot et trådløst nettverk på skolen og laste ned alt du trenger og være på internett, du kan ta notater ved å skrive i et tekstbehandlingsprogram eller du kan ta et lydopptak av en forelesning eller liknende. Lydopptak kan du ta med en vanlig mobiltelefon også, men med K500i har du ikke plass til mye lyd...

 

Det var bare noen eksempler på hva man kan bruke en smartmobil til. Det er masse mer også, som svært mange faktisk har bruk for ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha en windows bassert telefon den dagen jeg skal bytte... Gjerne en uten kameradilldall!

 

Styr unna salgstriks som et crapy 3,2mpixel kamera og mp3 spiller. Disse små oppgraderingene er nøye planlagt for at hvermann skal åpne lommeboka...

Innovasjonstakten er blitt så høy at produsentene kommer med stadig flere buggete og dårlige produkter som gjør kundene til prosumenter og prøvekaniner.

 

Om de fleste av oss kunne bli mer beviste på å "bruke opp" de gamle telefonene så hadde vi fått salgsstatestikken og innovasjonstakten noe ned.

 

7105591[/snapback]

 

Selvfølgelig kan ikke et mobilkamera matche et speilrefleks-kamera, men hverdagslige digitale kameraer har fått sterk konkurranse.

3,2 megapiksler med grei nok optikk fra Carl Zeiss gir slettes ikke dårlige bilder med tanke på hvor liten linsen er. Og mp3-spillerne er absolutt ikke crappy i de nyeste telefonene. Mange tilbyr også trådløs overføring av stereolyd via BT2.

 

Jeg er enig i at det er mange dårlige smartphones på markedet, og den høye innovasjonstakten er nok grunnen til det. Men det er vel det minste problemet for forbrukerens side? Les tester av telefonen, prøv i 30 dager via Elkjøp eller velg en telefon du vet passer til ditt bruk.

 

Utviklingen er herlig spennende, og jeg følger med hver eneste dag :thumbup:

Endret av fredriri
Lenke til kommentar

Akkurat det med kamera er litt interessant. Ikke skjønner jeg hvorfor produsentene absolutt skal legge inn kamera i såkalte proffmobiler. I mange miljøer innenfor målgruppen (i alle fall de miljøer jeg kjenner til) er det mange steder forbudt med kamera. Kjedelig å måtte legge igjen telefonen i resepsjonen når man er på kundebesøk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Eg skal kjope min forste smartmobil no. Mine hovedgrunner til dette er blant anna:

-Sist eg var pa reise kom telefonrekninga pa 1200 kroner i lopet av 3 dagar... Eg var pa kontinentet, og matte ordne nokre greier i jobb. Tradlost nett har eg heime, hos svigerforeldre i utlandet, og ofte der eg er pa reise. Eg har IP-telefon heime, og onsker a kunne bruke dette pa mobilen og.

-Email er veldig greit a kunne hente/sende fra "korhensomhelst".

-Stor skjerm er en fordel nar en skal lese og skrive email etc.

Den store ulempen eg ser er batterilevetid. Litt "vedlikehold" av operativsystem er greit nok, dette gjer eg likevel pa PC'en.

Er det nokon som veit kvafor smarttelefonar som har spesielt god eller darleg batterikapasitet?

 

Erlend

Lenke til kommentar
Akkurat det med kamera er litt interessant. Ikke skjønner jeg hvorfor produsentene absolutt skal legge inn kamera i såkalte proffmobiler.

7108994[/snapback]

 

Personlig jobber jeg i et teknisk miljø (java-programmering) og det bruker vi ofte mobilen til dokumentasjon. Vi bruker mye UML diagram osv. som tegnes på tavle. Disse av fotograferer vi med mobilen. Praktisk og effektivt.

 

Var også i en liten MC ulykke i sommer. Genialt å ha mobilen tilgjengelig med kamera. Det kan ogsp være andre ting man uforberedt ønsker å dokumentere, og da er mobil med kamera/video ganske grei å ha. Det er jo ikke alltid man har med seg fotoapparat, men mobilen er som regel alltid med.

 

Så jeg mener alle mobiler egentlilg burde hatt innbygget kamera. Det tar jo heller ikke mye plass.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg synes denne artikkelen ble litt teit. Jeg forstår hensikten med den, å forklare at mange kanskje ikke har behov for slike telefoner, men hvor skal man da få tak i ALLE elementene man vil ha tak i en mobil fra? De færreste "vanlige" telefonene har både bra mediaspiller, stor skjerm, bra kamera med blits, EDGE og 3G osv. i ett. SE, f.eks., legger seg på å ha bare noen av elementene (kamera eller musikkmobil) og hvor skal man gå da for å finne den alt-i-ett-telefonen man vil ha?

 

Da er det bare "jobbtelefoner" som kan stille opp. Jeg MÅ ikke lese epost på telefonen, men GPS er kjekt, pluss at jeg reiser mye, og da er en stor skjerm med muligheter til å se video, samt MP3-spiller, og å kunne koble opp laptop via telefonen, ganske kjekt.

 

Dessuten tror jeg det er like mange som gjennom jobben har smarttelefoner, som egentlig ikke har så mye bruk for dem. Du kan lese epost mens du sitter på konferanse, sure, men jeg kan ha like mye bruk for å kunne svare på epost på bussen. Det betyr ikke at jeg ikke "trenger" en smarttelefon noe mer enn de som bruker den i jobbsammenheng.

 

Edit: Vet at artikkelen er gammel, men den er jo langt ifra utdatert.

Endret av Anxe
Lenke til kommentar

Greit nok at det er en gammel artikkel, men jeg vil hevde at den kanskje er enda mer aktuell i dag enn da den ble skrevet.

 

Noe som forundrer meg voldsomt er at det desidert mest spurte spørsmålet angående Series 60 3rd edition telefoner er "Hvorfor er det ikke/hvordan kan jeg få smileys på telefonen?". Om dette er spørsmålet man stiller seg når man sitter med en avansert smarttelefon mellom hendene våger jeg å påstå at man sannsynligvis har valgt feil telefon.

 

Det eneste jeg "klødde meg litt i hodet" over da jeg fikk min siste smarttelefon var "hvilke innstillinger må jeg bruke for å koble opp SIP klienten til min egen Asterisk server slik at det fungerer både innenfor og utenfor LANet?"

 

Jeg vil påstå at om man setter seg ned og leser alle spørsmålene og "problemene" folk har med smarttelefoner her på forumet er det ganske åpenbart at svært mange har valgt feil telefon, ikke har de behov for en smarttelefon og (uten å ville tråkke noen på tærne) mange har faktisk ikke nok innsikt til å kunne bruke en smarttelefon.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Greit nok at det er en gammel artikkel, men jeg vil hevde at den kanskje er enda mer aktuell i dag enn da den ble skrevet.

Jeg er, sjokkerende nok, helt uenig. :)

 

Smarttelefoner har aldri vært mer brukervennlige enn i der i dag, og det å gå såpass hardt ut og faktisk IKKE ANBEFALE smarttelefoner i hver eneste test er hverken særlig positivt eller gjennomtenkt.

 

Jeg tør påstå at de samme som har problemer med å "slå på smilies" på en S60 eller WM-telefon er de samme som ikke skjønner hvor anropsloggen er på en S40-telefon. At telefonen kjører et smart OS er ikke problemet; 99% brukerfeil som de sa da jeg jobbet på kundeservice for mange år siden :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...