Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dette er Hvorfor vi ikke kjøper lettsykkel!


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Skrevet
HVA!?

 

Kødder du nå? Så jeg må ta kurset for lettmc selv om jeg har billappen?

 

Er det ikke det samme? altså lettmc og bil? prinsippet er det samme...

7508939[/snapback]

 

 

Du leste riktig. Man får ikke lappen til lettmotorsykkel når man tar billappen.

Du må nok ta kurset for seg selv ja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, bil og mc er IKKE det samme :p På mc-teorien lærer du om ting som er viktig for en motorsykkelist å tenke på. f.eks, hvordan plassere seg i veien for å være mest mulig synlig, hvorfor man skal unngå å kjøre på kumlokk og maling. Osv.

 

Du har nok pent nødt til å ta teorikurset for mc :=

Skrevet (endret)

Ikke enda, men har hatt trafikalt grunnkurs og MC-teori, skal snart ta teoriprøven og ta noen fler timer og kjøre opp til sommeren :) Rakk ikke i år :(

 

Edit: Prater om lett-mc lappen.

Endret av Snobjorn
Skrevet

Ok, må man være 18 år for å ta tung mc? og hvis jeg tar tungmc, da kan jeg kjøre lettmc og moped, ikke sant? Hvor mye koster det for å ta tungmc lappen?

Skrevet (endret)
Ok, må man være 18 år  for å ta tung mc? og hvis jeg tar tungmc, da kan jeg kjøre lettmc og moped, ikke sant? Hvor mye koster det for å ta tungmc lappen?

7509225[/snapback]

 

 

Du kan ta tung lappen når du er 21, hvis du ikke har hatt 2 års erfaring med mellomtungklasse og det er 17 elns. Husker ikke.

 

 

Snobjorn: Flott! Men du, kan jeg begynne nå og ta selve kjøringen til våren? Men teoriprøven kan du jo bare ta nå? (det fikk jeg vite av trafikkskolen min)

Endret av Mag_
Skrevet

Hørt om "Rediger"-knappen? Og ja TZR har råest design av samtlige 125 og 50-kubikkere. GPR har råest specs med mulighet for 100cc-trimsylinder, radialmonterte bremsekalippere, midtsentrert eksosrør.

Skrevet
GPR har råest specs med mulighet for 100cc-trimsylinder, radialmonterte bremsekalippere, midtsentrert eksosrør.

7509530[/snapback]

 

 

Hvorfor 100ccm, når 125ccm?

 

Hvis du tenker å kjøre med 100ccm trimsylinder på moppkortet så er du bare idiot i hodet.

Skrevet (endret)
Ok, må man være 18 år  for å ta tung mc? og hvis jeg tar tungmc, da kan jeg kjøre lettmc og moped, ikke sant? Hvor mye koster det for å ta tungmc lappen?

7509225[/snapback]

 

 

Du kan ta tung lappen når du er 21, hvis du ikke har hatt 2 års erfaring med mellomtungklasse og det er 17 elns. Husker ikke.

 

 

Snobjorn: Flott! Men du, kan jeg begynne nå og ta selve kjøringen til våren? Men teoriprøven kan du jo bare ta nå? (det fikk jeg vite av trafikkskolen min)

7509255[/snapback]

 

 

Jeg skriver rett av læreboken for klasse 1A:

 

 

Lett motorsykkel (underklasse A1):

Aldersgrense 16 år, rett til å kjøre motorsykkel inntil 125cc /11kW etter obligatorisk/teoretisk opplaring og bestått førerprøve.

 

Mellomtung Motorsykkel (begrenset kategori A)

Aldersgrense 18 å, rett til å føre motorsykkel med inntil 25kW og forhold vekt/effect på inntil 0,1616kW7kg etter praktisk/teoretisk opplæring og bestått førerprøve.

 

Here comes the juicy part :)

 

Tung motorsykkel(ubegrenset kategori A)

Ved 2 års innehav av begrenset kategori A, automatisk rett til å kjøre ubegrenset kategori A, uten opplæring og prøve, eller: Aldersgrense 21 år, rett til å kjøre tung motorsykkel etter praktisk/teoretisk opplæring og bestått førerprøve.

 

:)

 

 

Her er alt som er obligatorsisk hvis man skal ta førerkort i kalsse A eller A1: Vegvesenet

 

Det som menes med den obligatorsiske veiledningstimen står inni frivillig opplæring er at, når man tar kjøretimer så veileder de deg samtidig, det vil derfor si at man har nødt til å ta minst 1 kjøretime med skolen.

Endret av Snobjorn
Skrevet (endret)

Hadde ikke råd til å ta 125-lappen jeg heller, men hadde heller ikke behov for den fant jeg ut til slutt. Siden jeg tross alt skulle kjøre bil 2 år etter og da antagelig ville bruke bilen mest mulig liksom.. Klarte meg mer en godt nok med en grei 50cc, har hatt mange fine turer med den :) . Men nå har jeg nok penger og har fått interessen for mc tilbake og vil ta det neste steget. Tar nå mellom tung mc :).

 

Skjønner de som vil ta 125cc når de er 15, å som også har råd til det. Men jeg selv klarte meg godt uten den :)

Endret av d3vil
Skrevet (endret)
Drømmelettsykkelen:

 

 

tblpruebasimagenesteticqq6.jpg

 

 

:love:

 

 

Den koster faen meg 55K ny. Og er nesten ingen brukte som selges av den.

7509455[/snapback]

 

 

ME WANTS! Ser det er en aprilia, men hva er forskjellene i forhold til en RS?

Endret av Marti
Skrevet
Drømmelettsykkelen:

 

 

tblpruebasimagenesteticqq6.jpg

 

 

:love:

 

 

Den koster faen meg 55K ny. Og er nesten ingen brukte som selges av den.

7509455[/snapback]

 

 

ME WANTS! Ser det er en aprilia, men hva er forskjellene i forhold til en RS?

7529823[/snapback]

 

 

Her er problemet at det er Aprillia RS, så det er forsåvidt ingen forskjell fra en "RS" :p

Skrevet
Hørt om "Rediger"-knappen? Og ja TZR har råest design av samtlige 125 og 50-kubikkere. GPR har råest specs med mulighet for 100cc-trimsylinder, radialmonterte bremsekalippere, midtsentrert eksosrør.

7509530[/snapback]

 

 

Det innlegget der var vel kjempe mye info om bare skrot ?

 

Hvilken Derbi / GPR er det du mener ? 50CC eller 125CC, ingen av de får man 100CC sylinder til, trim eller ei.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...