Gå til innhold

Andre som sliter med å få IT jobb i Bergen her


Anbefalte innlegg

Bare lurer på om det er andre som sliter med å få IT jobb i Bergens distriktet. Har registrert meg i nesten alle bemanningsbyråer det er i byen, og har vært på en del intervjuer, men har ikke fått noen jobb enda. Er det noe jeg gjør galt eller ??

Bare lurer siden jeg nå har gått ledig siden mai, bare uavbrutt av et oppdrag på 3 mnd i sommer hos Gilde. Punche jobb, og ikke akkurat så givende arbeid det da. Oppdrag som jeg fikk av Proffice. Var også på at 2 dagers oppdrag hos Veidekke, også punching, som jeg også tok, men har ikke fått noe fast. På finn.no er jo alle jobbene bare utlyst av bemm. byrå, så jeg begynner å bli litt lei og har også mistet litt motivasjonen i håp om å finne en IT jobb i Bergen.

 

Noen andre med erfaring, evt tips ville jeg blitt glad for.

 

hilsen en som vireklig sliter....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg :(

 

Var nyutdannet dataingeniør i sommer, juni en gang. Hadde fått meg vikarstilling i Oslo, og jobbet der i 2 måneder, hos Opera. Etter denne perioden var ferdig, reiste jeg tilbake i håp om å finne meg en jobb her hjemme. Jeg søker på nesten alt som er av IT-stillinger her, og etter 5 intervjuer har jeg fått 4 nei og venter på 1 svar. Samtlige sier at andre ble valgt fremfor meg pga erfaring... Men hvordan skal jeg noensinne kunne få erfaring? Er jo umulig å komme seg inn i dette systemet!

 

Jeg har også vært innom masse bemanningsbyråer; Upsource, Ajilon, Xtra med flere. Alle disse er jo fullstendig ubrukelige. Ingen av dem har skaffet meg et intervju, på 2 måneder! Det er jo faktisk jobben deres, men jeg lurer litt på hva de egentlig driver med...

 

Uansett, hvis noen av dere har noe tips, tar jeg gjerne imot de. Jeg er snart tom for penger, jeg kjeder vettet av meg og bare går og venter. Det er forferdelig frustrerende!

Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme. Har gått arbeidsledig i over ett år nå siden jeg ble ferdig utdannet. Jeg flyttet hjem til Harstad og søkte jobber i hele landet derfra men fikk ikke noe jobbtilbud, så jeg flyttet ned til Gjøvik for å gjøre meg lettere tilgjengelig for bedrifter i Oslo. Jeg har skrevet over 300 søknader siden i fjor sommer og bare vært på ca 25 intervjuer.

 

Det er hardt når man ikke har erfaring. Virker som bedrifter ikke tør å satse på nyutdannede, men en plass må man jo begynne. Hvis jeg ikke får jobb snart må jeg enten starte egen bedrift eller ta en omskolering.

Lenke til kommentar

Vis initiativ! Mas på bemanningsbyråene! Ikke gi deg før de skaffer deg intervju. Finpuss CV.

 

Hvordan få arbeidsefaring? Ta jobber som ikke nødvendigvis er de mest utfordrende jobbene i starten (typisk supportjobber). Hvorfor? Du slipper hull i CV'en, opparbeider deg arbeidserfaring (om ikke nødvendigvis i ditt spesialfelt), og kan eventuelt jobbe deg videre i systemet om du er heldig.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du/dere har prövd dette, men et godt tips er å sende inn generelle söknader til firmaer som jobber med det du er interessert i selv om de ikke har noen utlyste stillinger.

 

Fordelen med dette er at du ofte slipper å konkurrere med alle andre som svarer på utlyste stillinger. De har kanskje ikke behov akkurat der og da, men kanskje kommer de tilbake til deg litt senere når de behöver folk. Fin måte for bedrifter også å spare utgifter til annonsering, og masse timer til å lese söknader og planlegge/gjennomföre intervjuer.

 

I tillegg er det ofte sånn at mange jobber fylles via kjente og kontakter, og stillingene aldri lyses ut. Enkelte personer jeg har snakket med mener opptil 70-80% av alle jobber(utenfor det offentlige) fylles på denne måten. Så forsök å skaffe kontakter via kjente som allerede er i jobb.

 

Så igjen oppfordrer jeg til å sende en generell söknad til alt av firmaer som kan väre interessert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg sliter med det samme. Har gått arbeidsledig i over ett år nå siden jeg ble ferdig utdannet. Jeg flyttet hjem til Harstad og søkte jobber i hele landet derfra men fikk ikke noe jobbtilbud, så jeg flyttet ned til Gjøvik for å gjøre meg lettere tilgjengelig for bedrifter i Oslo. Jeg har skrevet over 300 søknader siden i fjor sommer og bare vært på ca 25 intervjuer.

 

Det er hardt når man ikke har erfaring. Virker som bedrifter ikke tør å satse på nyutdannede, men en plass må man jo begynne. Hvis jeg ikke får jobb snart må jeg enten starte egen bedrift eller ta en omskolering.

7100356[/snapback]

 

Hvilke type stillinger søker du ? drift, utvikling, support? o.s.v.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal jeg noensinne kunne få erfaring? Er jo umulig å komme seg inn i dette systemet!
Er det snakk om programmering er et tips å komme i gang å utvikle noe som man kan vise til. Hvis du plutselig kan vise til at du har jobbet på 1-x prosjekter kan det jo ikke telle annet enn positivt hvis det er bra programvare. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...