Gå til innhold

Medisinstudiet i Norge: Opptaksgrenser


marsl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer egentlig på hva som gjør studiet så jævlig populært.

Det er egentlig en dritt jobb, med evig lang utdannelse.

Kanskje folk er litt konservative og tenker status?

 

Undersøkelser har vist at veldig veldig mange leger etter endt utdannelse vurderer karriereskifte fordi de er så redd for å gjøre en feil.

Personlig vil jeg takke alle som blir leger, så høyt krav også.

:no:

Lenke til kommentar
Lurer egentlig på hva som gjør studiet så jævlig populært.

Det er egentlig en dritt jobb, med evig lang utdannelse.

Kanskje folk er litt konservative og tenker status?

7195127[/snapback]

Det er mange fordeler med å være lege. Jeg vil bli lege fordi jeg vil gjøre noe nyttig i jobben min. Jeg sier ikke at å sitte i kassen på Rema 1000 ikke er nyttig, men har lyst å gjøre noe som krever noe av meg og mitt talent. Tenkte på musikeryrket en stund, men la det raskt fra meg. Lege-yrket er svært stabilt og det gjør ikke noe at det er forholdsvis godt lønnet.

 

Det at det er en drittjobb må man si etter man faktisk er det. Jeg har vært i kontakt med mange nyutdannete leger og de angrer ikke. Det blir hva man gjøre det til.

 

Morten :)

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Lurer egentlig på hva som gjør studiet så jævlig populært.

Det er egentlig en dritt jobb, med evig lang utdannelse.

Kanskje folk er litt konservative og tenker status?

 

Undersøkelser har vist at veldig veldig mange leger etter endt utdannelse vurderer karriereskifte fordi de er så redd for å gjøre en feil.

Personlig vil jeg takke alle som blir leger, så høyt krav også.

:no:

7195127[/snapback]

 

Kjempebra lønn, garantert jobb og endeløse muligheter innen etterutdanning/forskning/spesialisering, status, mulighet til å hjelpe andre på en veldig direkte måte, spennende og utfordrende. Ja, og mye annet.

 

Men ja, det er ikke for alle, som du sier har du mye ansvar. Noe noen synes er topp, men får andre til å skjelve i knærne.

Lenke til kommentar

For min del finnes det kortere utdannelser med høyere lønn så frister mer.

Ikke minst mye mindre krav.

 

Men hvis lege er drømmen, så er det vel bare en ting å gjøre... :cool:

 

Lønn til en allmennlege er vel på ca. 500.000-1000.000?

Noe de fleste .ing yrker også kan gi. Spes med siv.ing.

Tror lege er mer enn livsstil fremfor et yrke, veldig spesiellt yrke.

Endret av chills
Lenke til kommentar
For min del finnes det kortere utdannelser med høyere lønn så frister mer.

Ikke minst mye mindre krav.

 

Men hvis lege er drømmen, så er det vel bare en ting å gjøre... :cool:

 

Tror lege er mer enn livsstil fremfor et yrke, veldig spesiellt yrke.

7195181[/snapback]

 

Mer penger og kortere utdannelse frister også meg mer. Jeg tror også at lege kan være mer en livsstil. Tror noen og faktisk rett og slett har det i seg, at de på en måte bare har vist hele skolegangen at det er lege de vil bli. Kjenner flere slike.

 

Men med det sagt, jeg har 100% respekt for legestudenter og leger. Når det gjelder leger, spesielt de som virkelig brenner for jobben sin. Men det gjør jeg også da. ;)

Lenke til kommentar

Alle burde bare huske en ting, ingen ting kommer gratis. Satt og tenkte selv på om jeg ville bli med på denne BI bølgen som er nå, men jeg har aldri sett meg selv på en som bare følger andre. Jeg vil ha utfordring, jeg vil hjelpe andre. Derfor blir det medisn på meg, tjekkia neste år :D

 

En annen viktig ting som er greit å ta med seg, er ikke vits å stresse så mye under utdanningen når det gjelder å bli ferdig. Etter vgs, har jeg hatt to år fri nå. Tenkt litt, vært i forcen, funnet ut hva jeg virkelig vil. Ser jo mange som har tatt vgs på 2 år, er 17 år gammle og klar for medisn. Er ikke vits å stesse med noe du skal gjøre resten av livet.

 

Ha det gøy, lev livet litt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Av ren nysgjerrighet: Er det noen her som studerer medisin? Og i så tilfelle, hva synes dere om det? :-)

7317927[/snapback]

 

Jeg studerer medisin ved NTNU.

Begynte i år, så jeg kan ikke uttale meg om så altfor mye, men det jeg ihvertfall vet er at jeg stortrives hittil :)

Har hatt en del pasientkontakt allerede, interessante forelesninger/øvinger/klinikker - studiet kan så absolutt anbefales.

Lenke til kommentar

Ehrgeiz: Takk for svar. Er det sant at det kreves umenneskelige kunnskaper i matte og fysikk for å studere medisin? Jeg tror ikke jeg skal bli lege, men det er allikevel interessant å få litt informasjon rundt dette. Jeg har alltid vært interessert i biologi dog, men jeg er nok mye, mye svakere når det kommer til matte og fysikk. Ja, for å ikke nevne kjemi.

Lenke til kommentar
Ehrgeiz: Takk for svar. Er det sant at det kreves umenneskelige kunnskaper i matte og fysikk for å studere medisin? Jeg tror ikke jeg skal bli lege, men det er allikevel interessant å få litt informasjon rundt dette. Jeg har alltid vært interessert i biologi dog, men jeg er nok mye, mye svakere når det kommer til matte og fysikk. Ja, for å ikke nevne kjemi.

7322576[/snapback]

 

Den eneste kunnskapen som det kan være greit å ha som kommer under de fagene der er forståelse for statistikk, men ikke noe mer. Skjønner ikke helt hvorfor den myen om matte/fysikk har oppstått :)

Er rimelig mye biokjemi i studiet da, særlig i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Jeg skal søke ja, men da på primær.

Skal ta 2BI nå i høst og 3BI til våren, og med de realfagspoengene jeg får da og en 6 i 2BI og 4-5 i 3BI ender jeg opp med 62,5-63 poeng. Hvilket er omtrent der grensene var i år.

Jeg er forberedt på å ikke komme inn og så måtte ta 120 studiepoeng og gå over på ordinær, men jeg håper virkelig at grensene går litt ned eller holder seg der de er.

Lenke til kommentar
Jeg skal søke ja, men da på primær.

Skal ta 2BI nå i høst og 3BI til våren, og med de realfagspoengene jeg får da og en 6 i 2BI og 4-5 i 3BI ender jeg opp med 62,5-63 poeng. Hvilket er omtrent der grensene var i år.

Jeg er forberedt på å ikke komme inn og så måtte ta 120 studiepoeng og gå over på ordinær, men jeg håper virkelig at grensene går litt ned eller holder seg der de er.

7362775[/snapback]

 

Ligger nokså bra an du da. Skulle du ikke komme inn neste år på primær er du så og si sikret med 120 studiepoeng.

Lenke til kommentar
Dere snakker om disse 120 ekstra studiepoengene dere kan oppnå. Hvordan kan man oppnå dette?

 

 

Jeg har planer om å ta FY2, BI2, 2MX, KJ2.

Er 3MX pålagt hvis man skal inn på legestudiet?

7378148[/snapback]

 

Fri emner på universitetet gir som regel 10 eller 15 studiepoeng. Det er vanlig å ta 60 studiepoeng per år, altså 30 per semester, men man kan selvsagt ta mer dersom man har lyst og føler man kan komme igjennom det. Du kan f.eks hoppe på de fleste årsstudium (før kalt grunnfag).

 

3MX er ikke pålagt, nei, men for de aller fleste som konkurrerer i den ordninære søkergruppa, vil jo de realfagspoengene du får med 3MX være uunnværlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...