Gå til innhold

Går det greit med 4x1 GiB DDR på et A64 system?


dravisher

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg mener å huske at det var mange problemer med AMD Athlon 64 prosessorer og 4 minnebrikker. Jeg planlegger nå å oppgradere til 4 GB, og systemet mitt ser nå slik ut:

 

A64 X2 4200+

2x1 GiB Patriot DDR RAM

Asus A8N32-SLI Deluxe hovedkort

 

Planen er å kjøpe ett til sett med Patriot RAM, hvis noen får de inn på lager snart. Er det sannsynlig at jeg får problemer med dette? 4 dobbelsidige RAM-brikker skapte vel problemer for A64 sin minnekontroller, men siden systemet mitt har siste versjon av A64 og et av de seneste hovedkortene så håper jeg jo at problemene har blitt fikset.

 

Så, kan jeg regne med at alt vil fungere finfint med lave timings og dual-channel hvis jeg kjøper meg 2 til minnebrikker, eller er jeg SOL?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok sette command rate til 2T, og kanskje øke noen andre timings litt. Men rent maskin-teknisk bør dette gå helt ok så lenge du kjøper samme minne.

 

Vær obs på at hvis du bruker 32-bits Win XP, kan du få problemer med å nyttegjøre alt. Jeg er ikke sikker på om dette kan løses helt, men du finner ihvertfall noen tips i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=641765&hl=

Lenke til kommentar
Mener å ha lest et sted at hastigheten automatisk blir satt til pc2700 (333mhz) ved brukt av alle 4 slottene. Hvertfall på en del kort (mitt inkludert, som skal være det "beste" til s939).

7084807[/snapback]

det er jo bare å skru opp hastigheten manuelt igjen det. :)

7085226[/snapback]

Det er det ingen automatikk i. Avhengig av CPU, og tildels hovedkortet, kan det fungere å sette divideren tilbake til DDR400 selv om hovedkortet automatisk reduserer hastigheten til 333. Men ingen CPU-revisjoner for socket 754/939 har offisiell støtte for DDR400 med fire dobbeltsidige brikker, og det finnes ingen garanti for det du sier. Men med Venice, San Diego, X2 eller Opteron vil det normalt fungere.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...