Gå til innhold

Noe bedre enn DivX?


Anbefalte innlegg

For å oppsummere: Hvis jeg da vil lage en SVCD film, kan jeg da bare brukte DUP-DVD?

Hvis jeg skal lage en DivX film, bør bitraten da være på 1500kb/s?

Da skal jeg prøve på nytt så snart jeg får en DVD film.

Men med disse oppløsningene, så blir det ikke kornete på en 28" TV?

Jeg trenger ikke å splitte opp filmene siden jeg lagrer alle sammen på PCn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på MPEG-2 i SVCD og DVD er at DVD har mye høyere oppløsning og bitrate. SVCD har alltid 480x576 oppløsning for PAL og 480x480 for NTSC. DVD har som kjent 720x576 og opptil 10000 Mbps bitrate, mens SVCD kun tillater ca 2500 Mbps.

 

Det som gjør at folk ofte synes SVCD er bedre enn DivX er rett og slett at de spiller den i DVD spilleren sin. DVD spillere har diverse playback filtere som gjør at filmen ser meget bra ut. DivX må vi spille av fra en software basert codec gjennom PC'n og det blir ikke like bra.

 

Men det er vel lite tvil om at MPEG-4 (DivX, XviD) har bedre kvalitet ved samme størrelse. Dessuten kan du legge inn AC3 lyden på DivX (som jeg nesten alltid gjør), noe du ikke kan med SVCD.

 

Personlig bruker jeg begge formatene.

 

[ Denne Melding var redigert av: decibel på 2002-11-05 21:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 20:52, skrev Bacon_Boy:

Hvis jeg skal lage en DivX film, bør bitraten da være på 1500kb/s?.


Jo høyere bitrate du har, jo mindre må maskinen slite med å komprimere -> Jo mindre maskinen sliter, desto færre ødelagte frames som dropper under avspilling -> Jo færre frames som blir ødelagt, desto bedre lyd/bilde synkronisering (det finnes jo seff. flere faktorer enn dette også)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 21:06, skrev decibel:

DVD har som kjent 720x576 og opptil 10000 Mbps bitrate, mens SVCD kun tillater ca 2500 Mbps.


 

Nei. Maks bitrate for dvd er 10 Mbps. Og NTSC har lavere oppløsning enn PAL på dvd også.

 

Quote:


Det som gjør at folk ofte synes SVCD er bedre enn DivX er rett og slett at de spiller den i DVD spilleren sin. DVD spillere har diverse playback filtere som gjør at filmen ser meget bra ut. DivX må vi spille av fra en software basert codec gjennom PC'n og det blir ikke like bra.


 

Det kan fort endre seg med KiSS sin nye spiller som kommer medio november (visstnok). Første standalone med MPEG-4 i hw.

Lenke til kommentar

Quote:

DVD har som kjent 720x576 og opptil 10000 Mbps bitrate, mens SVCD kun tillater ca 2500 Mbps.


 

En liten rettelse. Hvis snakker vel kbit/s ikke Mbit/s, 10000Mbit/s vil jo tross alt si 10 Gbit... litt mye... vil nok gi den store hjemmekino opplevelsen :grin:

 

Må jo føye til at de dårlige opplevelsene jeg har hatt med MPEG-4 har stort sett vært med den gamle Athlon (K7) 750MHz'en med TNT2... Nå som jeg sitter på XP2000+ og Ti4200 går det litt greiere. Får vel si at jeg sverger til begge formater! Begge har sine fordeler og ulemper...

 

Stemmer det at DivX tar i bruk SSE?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 21:06, skrev decibel:


Men det er vel lite tvil om at MPEG-4 (DivX, XviD) har bedre kvalitet ved samme størrelse. Dessuten kan du legge inn AC3 lyden på DivX (som jeg nesten alltid gjør), noe du ikke kan med SVCD.


Personlig bruker jeg begge formatene.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: decibel på 2002-11-05 21:09 ]</font>


 

Korleis får du AC3 lyd på divx? DET er en ting eg HATER med divX! den Shitty lyden!

Må eg komprimere heile filmen på nytt? har ikkje peil. på sånn, berre ser filmane :smile:

Lenke til kommentar

eksempel:

 

Lord Of The Rings - Fellowship Of The Ring:

 

DVD Screener (DVDRip) SVCD = 4 80min cd'er.. bra kvalitet, begrensa til standard stereo 224kbps lyd.

 

DVD Rip DivX 5.0.2 Pro med Global Motion Compensation og Bi-Directional Encoding enabla = 2 80min cd'er - da med 384kbps AC3 (DD 5.1) lyd som ikke er re-encoda.

 

bildekvaliteten mellom de to er så og si identiske.. forutom at jeg synes DivX-versjonen har et skarpere og klarere bilde (positivt).

 

og AC3.. må ha det.. bare må ha det.. hva er vitsen med og sitte med et stort hjemmekino-anlegg (DD 5.1/DTS) og se på SVCD i stereo da?!?! =)

 

som noen sa tidligere.. skal du begynne med DivX - skaff deg Gordian Knot - http://gknot.doom9.org - last først ned 0.21 versjonen, så last ned 0.26 upgrade'n, så 0.26.1 patch'en, og installer dem i samme rekkefølge.. lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...