Gå til innhold

Pentax K10 førproduksjonsmodell på Electroworld


Anbefalte innlegg

Jeg hadde den store gleden av å få leke meg ganske så fritt med en førproduksjonsmodell av nye Pentax K10 med 16-45/4, og hadde en lengre prat med en entusiastisk kar fra Pentax, som mer enn villig demonstrerte finesser. En meget interessant og lærerik samtale, bla. om den nye 22-bits a/d-konverteren. Jeg har dessverre ikke anledning til å skrive noe lengre essay, siden jeg sitter på jobb, men anbefaler alle å ta seg en tur! Pentax-standen er ikke akkurat den travleste (eller største), men den er veldig spennende!

 

Nikons stand er en boltreplass av rang, og de utfører gratis rens av Nikon dslr lørdag og søndag. Olympus er også på plass med en stor stand, hvor jeg fikk prøve E400 (utrolig liten, men lå likevel bedre i hånden enn feks, 350D/400D) og Panasonic er på plass med L1, som var artig å leke seg med! Stor moro, selv om man ikke skal handle. Det er strøm i alt, og betjeningen var veldig på tilbudssiden ifht. å demonstrere og drodle om produktene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde den store gleden av å få leke meg ganske så fritt med en førproduksjonsmodell av nye Pentax K10 med 16-45/4, og hadde en lengre prat med en  entusiastisk kar fra Pentax(...)Jeg har dessverre ikke anledning til å skrive noe lengre essay, siden jeg sitter på jobb...

 

Er ikke meninga å høres ut som en seksåring noen timer før julaften, men jeg venter veldig på et "essay" når det gjelder K10D :)

Lenke til kommentar
Er ikke meninga å høres ut som en seksåring noen timer før julaften, men jeg venter veldig på et "essay" når det gjelder K10D :)

7061662[/snapback]

 

Men jeg er 'virkelig' en 'seksåring som vil høre et "essay" om K10D'... :love:

Har brukt et ME-Super i 25 år nå.... og har bare ventet på et 'digitalt motstykke', for Super'n var (og er... :love: ) jo helt super... :D

Endret av pus
Lenke til kommentar
Jeg hadde den store gleden av å få leke meg ganske så fritt med en førproduksjonsmodell av nye Pentax K10 med 16-45/4, og hadde en lengre prat med en  entusiastisk kar fra Pentax, som mer enn villig demonstrerte finesser. En meget interessant og lærerik samtale, bla. om den nye 22-bits a/d-konverteren. Jeg har dessverre ikke anledning til å skrive noe lengre essay, siden jeg sitter på jobb, men anbefaler alle å ta seg en tur! Pentax-standen er ikke akkurat den travleste (eller største), men den er veldig spennende!

7061231[/snapback]

 

Akkurat nå hater jeg deg. Men jeg hater deg enda litt mindre om du kan skrive litt mer om dette. :)

Lenke til kommentar

Heh. :) Det begynner jo å bli en stund siden nå, og 1. desember kommer jo kameraet, så da dukker det nok raskt opp anmeldelser. Han jeg snakket med har jeg forøvrig i ettertid funnet ut at er adm.dir for Pentax-importøren i Norge. Her er et par momenter. Har dessverre ikke tid til å skrive så mye:

 

Det jeg likte best var en ny måte å sette custom WB på (ta et bilde, og du får en slags "colour picker" hvor du kan velge hvilket punkt du vil definere som hvitt, som så blir custom-WB), og mulighet for "kontrollert" auto-ISO i M-modus (du kan velge at kameraet justerer ISO innfor et gitt område, f-eks 200-800). Det var tydelig at de var usikre på hva 22-bits a/d kom til å levere i første omgang - han jeg snakket med var veldig i tvil om hvor mange "effektive bits" de kom til å klare å nyttiggjøre seg av. Trolig 14-16 etter hva jeg forsto (som uansett er betydelig bedre enn de 12 vi er vant til). Primært skal det gi bedre graderinger i skyggene - noe jeg syns var gjenspeilet i eksempelbildene vi har sett. Den fulle nytten av 22-bits a/d kommer først til å bli realisert med senere kameragenerasjoner.

 

Utløseren var pussig; AF og lysmåling ble aktivert når jeg la fingeren på utløseren - altså ikke noe "halvt trykk". Veldig rart de første par bildene, men man venner seg raskt til det. Dette var det imidlertid langt fra sikkert at kom til å være på produksjonsmodellen.

 

Grepet er bra, men ikke perfekt (litt som D70). Søkeren er fin og lys - samme som i DS. Jeg likte ikke følelsen i knappene, men det tror jeg utelukkende er fordi det er førproduksjonsmodell. Plastikkfølelsen i huset var definitivt tilstede - omtrent som D80. Hr. Pentax var veldig opptatt av å understreke at det var førproduksjon, og at en del ting derfor kom til å endre seg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...