Gå til innhold

Cell med 12 HD signaler på skjermen samtidig (PS3)


Knebel

Anbefalte innlegg

Hmm. Etter å nihørt på hva han egentlig sier; :hmm:

 

Det han sier er at det er 4 stk cell dev kits, hver med 3 digitale tv tunere som er satt opp i et nettverk med en 'home server' hvor 12 HD signal ble brakt sammen og vist i real time.

 

Da gikk vel muligens en del av magien ut av det hele. Men uansett denne 'home serveren' spiller da vitterlig av disse 12 HD signalene, selv om det streames fra 4 forskjellige dev kits. Skulle ikke det fremdeles kreve mye prosesseringskraft?

 

Det er vel selve decodingen av filmen som krever størst prosessorkraft. Selve streamingen er ikke så krevende.

1080p er vel rundt 25Mbps(skyt meg om jeg tar feil... Men jeg mener å ha lest det en plass.), altså 25*12=300Mbps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for et par interessante innlegg til sist her. :)

 

Jeg har ikke MS medicenter, så kanskje jeg misforstår dette med streaming. Flott om dere korrigerer meg om jeg er på bærtur. :whistle:

 

Jeg et oppsett med en server hvor jeg har alle filmene liggende. Dette er en gammel 2,4Mhz Dell greie med et RAID kort og en skokk med harddisker i.

Denne serveren kjører XP og er koblet opp wireless i nettverk med min gamle Xbox med XBMC. Jeg kobler opp både laptop og PSP mot denne serveren.

Det ligger ikke noe software annet enn XP som sagt og jeg mounter folderene på serveren rundt om kring på de andre enhetene.

Når jeg da spiller av en film på XBMC eller laptop'en spiller jeg av fra en folder på serveren.

 

Serveren bruker vel da kun prosesseringskraft og ressurser på å flytte IP packets til og fra nettverket, gjør den ikke?

Det er XBMC eller laptopens prosessor som dekoder filmen, er det ikke?

 

Vil ikke det være tilfellet her også?

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Takk for et par interessante innlegg til sist her.  :)

 

Jeg har ikke MS medicenter, så kanskje jeg misforstår dette med streaming. Flott om dere korrigerer meg om jeg er på bærtur. :whistle:

 

Jeg et oppsett med en server hvor jeg har alle filmene liggende. Dette er en gammel 2,4Mhz Dell greie med et RAID kort og en skokk med harddisker i.

Denne serveren kjører XP og er koblet opp wireless i nettverk med min gamle Xbox med XBMC. Jeg kobler opp både laptop og PSP mot denne serveren.

Det ligger ikke noe software annet enn XP som sagt og jeg mounter folderene på serveren rundt om kring på de andre enhetene.

Når jeg da spiller av en film på XBMC eller laptop'en spiller jeg av fra en folder på serveren.

 

Serveren bruker vel da kun prosesseringskraft og ressurser på å flytte IP packets til og fra nettverket, gjør den ikke?

Det er XBMC eller laptopens prosessor som dekoder filmen, er det ikke?

 

Vil ikke det være tilfellet her også?

7063614[/snapback]

 

Nei. Det ville være ganske meningsløst, ville det ikke? :p

Hvorfor skulle de bruke 4 CELL maskiner for å bare være filservere? De sier heller ingen ting om at serveren som bringer alt i sammen bruker CELL. Her dekodes nok filmene på CELL maskinene, og outputen streames til "home-serveren".

 

Det som hender hos deg er rett ja. :)

Lenke til kommentar
Du mener altså at de nedskalerer HD signalene for så å vise de på denne 'home serveren'?

7069237[/snapback]

De nedskaleres ikke. ?? :ermm:

 

Så filmen igjen nå, hvor det stod at hver av de fire devkitsene hadde en digital tuner, og det er vel dette med dekoding som er en tuners oppgave.

7069281[/snapback]

 

Tror vi snakker forbi hverandre her.. :)

En tunerdel/kort dedekoder ikke noe annet enn evt. kryptering sånn som Viasat og CanalDigital. Videostreamen er fremdeles i mpeg2 format (det vanligste). Streamen dekodes så tilslutt ved hjelp av prosessoren i tuner eller datamaskin.

 

HD signalene tas ned og streames videre fra disse Cell devkitsene. Men dersom man beholder samme HD kvalitet uten å nedskalere må det fremdeles være enormt ressurskrevende for den maskinen som skal spille av alle 12 signal?

Det er da vel ikke sånn at man kan la en nettverksmaskin gjøre jobben for den maskina som tilslutt spiller av?

Lenke til kommentar
Du mener altså at de nedskalerer HD signalene for så å vise de på denne 'home serveren'?

7069237[/snapback]

De nedskaleres ikke. ?? :ermm:

 

Så filmen igjen nå, hvor det stod at hver av de fire devkitsene hadde en digital tuner, og det er vel dette med dekoding som er en tuners oppgave.

7069281[/snapback]

 

Tror vi snakker forbi hverandre her.. :)

En tunerdel/kort dedekoder ikke noe annet enn evt. kryptering sånn som Viasat og CanalDigital. Videostreamen er fremdeles i mpeg2 format (det vanligste). Streamen dekodes så tilslutt ved hjelp av prosessoren i tuner eller datamaskin.

 

HD signalene tas ned og streames videre fra disse Cell devkitsene. Men dersom man beholder samme HD kvalitet uten å nedskalere må det fremdeles være enormt ressurskrevende for den maskinen som skal spille av alle 12 signal?

Det er da vel ikke sånn at man kan la en nettverksmaskin gjøre jobben for den maskina som tilslutt spiller av?

7069382[/snapback]

 

Hehe. Den er grei.

 

Tja... Det er bare snakk om 300Mbps. Det er jo ikke så forferdlig mye.

Men, dersom de ikke lar CELL dev-kitsa ta seg av dekodingen, ser jeg virkelig ikke poenget med denne demostrasjonen.

Uansett, så tror jeg Cell skal klare å dekode mer enn 12HD filmer samtidig. Den er jo laget for akkuratt dette.

Lenke til kommentar
Du mener altså at de nedskalerer HD signalene for så å vise de på denne 'home serveren'?

7069237[/snapback]

De nedskaleres ikke. ?? :ermm:

 

Så filmen igjen nå, hvor det stod at hver av de fire devkitsene hadde en digital tuner, og det er vel dette med dekoding som er en tuners oppgave.

7069281[/snapback]

 

Tror vi snakker forbi hverandre her.. :)

En tunerdel/kort dedekoder ikke noe annet enn evt. kryptering sånn som Viasat og CanalDigital. Videostreamen er fremdeles i mpeg2 format (det vanligste). Streamen dekodes så tilslutt ved hjelp av prosessoren i tuner eller datamaskin.

 

HD signalene tas ned og streames videre fra disse Cell devkitsene. Men dersom man beholder samme HD kvalitet uten å nedskalere må det fremdeles være enormt ressurskrevende for den maskinen som skal spille av alle 12 signal?

Det er da vel ikke sånn at man kan la en nettverksmaskin gjøre jobben for den maskina som tilslutt spiller av?

7069382[/snapback]

 

Hehe. Den er grei.

 

Tja... Det er bare snakk om 300Mbps. Det er jo ikke så forferdlig mye.

Men, dersom de ikke lar CELL dev-kitsa ta seg av dekodingen, ser jeg virkelig ikke poenget med denne demostrasjonen.

Uansett, så tror jeg Cell skal klare å dekode mer enn 12HD filmer samtidig. Den er jo laget for akkuratt dette.

7069419[/snapback]

 

Grunnen til at Toshiba viste denne realtime dekoding på CETEC, er nok pga. at de håper å overbevise videoprodusenter at Cell er ett egnet produkt til det, (stikkord her er opptak).

 

Cell er tydeligvis verd noe av hypen, både IBM, Toshiba, og Sony har jo slengt vannvittig med penger på denne chipen, og forskerene på Berkely var jo i hundre etter å ha testet en prototype, og ville bygge nye supercomputere basert på Cell-design, med små modifikasjoner. Det må jo bety noe også.. :-/

Lenke til kommentar
Det er mykje som går i realtime når det gjeld Playstation3.

Eg syns Mr Harrison seier det ordet så mange ganger i intervju at det verkar som om han eig rettighetane på ordet.

7079276[/snapback]

 

Nå var det ikke Mr Harrison eller hvor mange tullete utsagn folka til Sony denne diskusjonen dreier seg om. Synes det har vært godt og vel debattert, og trenger ikke dras inn i denne tråden også.

 

Se forøvrig linken i siggen min ;) -Ja, det er mandag her også.. :D

Lenke til kommentar

Fhj, eg beklagar :) Eg fjerna innlegget mitt.

 

Har vært ei god betring i forumet her no. Eg skal IKKJE øydelegge dette.

God tråd. Ganske intressant igrunn. Men eg trur nokon misforstod litt - og trudde det var EIN cell prosessor som gjorde alt.

Det er ein GOD prosessor, ingen tvil om det. Men det er ikkje nokon mirakel-maskin.

 

Såvidt eg forstår utav videoen, er det 4 maskinar med 1x cell prosessor. Og i kver maskin, er det 3 stk dekoderar, som tar inn ein kanal kvar. Som blir dekoda i den lokale maskina - og så blir streama til 'home serveren'.

 

Dette her har litt begrensa bruksområder. Men eg ser at det kunne vært nytta på f.eks hotell, eller offshore riggar, der det ofte er eit TV på kvert rom, og kundane eller dei buande får ein levande meny der dei får sjå kva som er på kvar kanal, i reel-tid. :)

 

Edit: det eg meinar er at eg tvilar på at hvermannsen tar dette inn i stua si. Men når eg vinn 30 millionar på hest, skal eg ha det. Ingen tvil om det. :)

Endret av dark by design
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...