Gå til innhold

Blits til Nikon D50


Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert SB 600 til min Nikon D50, men er åpen for 800. Prisen er en ting, men er 800 mye større og tyngre? Finnes det andre gode alternativer til disse to?

 

Og for en middels fotograf som ikke vet å bruke en blits på noen avansert måte - trenger jeg en egentlig 800 til julekveldfotografering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vurdert SB 600 til min Nikon D50, men er åpen for 800. Prisen er en ting, men er 800 mye større og tyngre? Finnes det andre gode alternativer til disse to?

 

Og for en middels fotograf som ikke vet å bruke en blits på noen avansert måte - trenger jeg en egentlig 800 til julekveldfotografering?

7047880[/snapback]

Du trenger neppe 800 til julekveldfotografering. :)

 

Det finnes et par alternativer: Sigma EF500 DG Super NA iTTL har mange fornøyde brukere her på forumet - deriblant meg. Det er nesten en SB800 til prisen av en SB600.

 

Metz har også en blitz eller to til Nikon iTTL. Disse kjenner jeg ikke noe til, men Metz er en svært velrenomert gammel blitzprodusent, så det er ingen grunn til å betvile kvaliteten. (se www. metz.com)

Lenke til kommentar

Dette var en interresant tråd.

 

Nå som vi nærmer oss mørkere tider, så blir ønsket om en skikkelig blitz stadig økende. Så langt har jeg egentlig bare vurdert Nikon og Sigma sine alternativer, men synes Metz sitt alternativ så spennende ut. Er det noen som vet noe mer om denne produsenten, eller denne blitzen? Metz Mecablitz 54 AF-1 digital?

 

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar

Hmm.. tja, det er endel ting som man kan lese av spesifikasjonene som du nevner, feks ledertall som angir styrken (Er hvor langt unna blitsen klarer å belyse et objekt under ISO100 (antall feet?)). Canon sin 430 har feks ledertall 43 (den innebygde blitsen på 350D har 12 mener jeg å huske), dvs at den er i underkant av tre ganger så lyssterk. Andre ting er om feks man kan bruke slave med denne eller ikke. Videre er feks ETTL viktig da den gjør at kamera (objektiv faktisk) klarer å kommuniserer med blitsen så eksponeringen blir riktig. Fysisk er det veldig viktig at blitsen kan dreies både vertikalt og horisontalt.

 

Også ting som ofte ikke blir nevnt, LADETID!! Noen blitser bruker latterlig langt tid på å lade seg etter "utløsning" :-). Fargebalansen på blitslyset er også forskjellig fra en produsent til en annen. Mekaniske kvaliteten.

Lenke til kommentar

Ledetall 43 betyr at den har en rekkevidde på 43 meter med et objektiv på f/1.0. Den er 43/12 = 3.6^2 = 13 ganger så lyssterk som den innebygde blitzen.

 

Men det er bare halve historien. Ledetallet for den innebygde blitzen er spesifisert ved 17 mm og 430EX ved 105 mm. På 17 mm så tror jeg ledetallet til 430EX synker til rundt 25 og er plutselig bare 4 ganger så lyssterk.

 

Når det gjelder ladetid så er det også ganske komplisert. Ladetiden som er oppgitt er som oftest ladetiden for en helt utladet blitz. Det vil si at en blitz med lang ladetid kan ha stor kapasitet, som igjen betyr at man kan ta mange bilder uten pause før blitzen må lade.

 

Dermed så er ladetiden som er oppgitt relativt ubrukelig for å vurdere hastigheten. Siden lang ladetid kan bety at blitzen har stor kapasitet og er veldig rask, eller at den bare er treg å lade.

 

For å vurdere hastigheten så må man vite hvor mange bilder blitzen kan ta i serie ved et gitt ledetall ved en gitt brennvidde og hvor lang tid det vil ta å lade etter serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...