Gå til innhold

Flash fyller år


Anbefalte innlegg

Forøvrig er det en skam at Adobe ikke har lansért nyeste versjon for Linux, spesiellt nå som det blir stadig mer populært.

7039500[/snapback]

Så du er bittelitt avhengig av Flash du også. :D

7039817[/snapback]

 

Klart du blir avhengig av flash når so å si alle sidene rundt om i verden bruker det.

Min meining er at Flash er noe propiært dritt og dem som drifter det bryr seg fint lite om at det skal være tilgjengelig for alle. Virker som det er bare Windows som har leverett når du ser på adobe sin styreform, og dette viser også kor dårleg og innesstengte løsninger propiært software gir.

 

Flash er absolutt ingenting og feire

Det er ein måte å holde alternative sytemer ute og styrke x86 windows only :thumbdown:

 

 

 

Eg kan for eksempel ikkje se alle reklamene på Hw. Noen vil kanskje seie dette er positivt da, men eg hadde helst ønsket og kunne se det :cry:

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det han over sa >_<

 

flash er bare enda en uting vi ville vært bedre av med uten.

det mangler en vilje til å bygge vidre på det eksisterende til å dekke nye behov. flash er bare et resultat av dette, som så mye annet.

noen så sitt stikk til å tjene noen kroner på å lage noe "alle måtte kjøpe" for ikke å havne etter.

 

blæh

 

bare pes med skiten.

Lenke til kommentar

Voldsomt som folk skulle klage på Flash her da? :)

 

Personlig synes jeg Flash er genialt - så lenge det brukes riktig i alle fall. Jeg hater også plagsomme reklamebannere og den slags (sånt hater jeg forøvrig uavhengig av om de er laget i Flash eller ikke), men synes Flash egner seg helt ypperlig til f.eks. enkle nettspill, avspilling av video og i enkelte tilfeller i forbindelse med "fancy" nettsteder (offisielle nettsteder i forbindelse med film- og spillanseringer f.eks).

 

Dette synes jeg blant annet fordi Flash Player er såpass utbredt på folks PC-er (de fleste har allerede en oppdatert utgave av Flash Player på PC-en, og det er sinnsykt lett å installere nyere utgaver ved behov), pluss at det fra utviklernes ståsted er meget enkelt å utvikle den typen løsninger i nettopp Flash (kostnadseffektivt med andre ord).

 

Det finnes selvsagt ulemper med Flash også, men etter min mening er Flash fortsatt det beste alternativet i mange sammenhenger.

 

edit: omformulerte litt

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Og forøvrig er Flash til lysbilde-fremvisning en av de mest grufulle tingene du kan bruke det til. Agurk i osteland.

Hva er det du sier?! Agurk er jo kjempegodt på ost! :p

 

Heldigvis kan du lett skure utfordringen med å optimalisere bildene iforhold til output. Store filer tar nødvendigvis tid å hente ned, men igjen dette er logisk. Nei, hvis du er ute etter CPU-hungrige applikasjoner, kan du ta å se på J2EE applets i eksempelvis IE eller Firefox, der har du ting som er helt bort-, -kostet og -kastet cpu-tid.

 

Så, litt mer kunnskap er ikke å forakte for de som tror de er "bedrevitere".

Apropos bedrevitere og sånn: Jeg tror du skal lete lenge etter en J2EE (Java 2 Enterprise Edition)-implementasjon i en nettleser. Tror nok heller du mener J2SE JRE (Java 2 Standard Edition Runtime Environment) som ofte er plattformen Java Applets kjører på.

 

Når det gjelder Flash er det helt greit til ting du nevner, som video, der det per i dag ikke finnes noe bedre alternativ. Når H.264-dekodere er blitt like vanlig på hjemme-PC-er som Flash i dag er, vil MPEG-4 være et mye bedre alternativ.

 

Ellers er det som flere andre her sier at Flash stort sett bare er en pest og en plage. Dette er imidlertid ikke Flash sin skyld (alene), men det er lett å gi teknologien skylden når det tross alt er den som muliggjør all denne feilbenyttelsen man ser på nettet i dag.

Lenke til kommentar
Hehe, stakkars mennesker.  :) Hvis dere ikke har evnen til å se at Flash har beriket internett med noe utover reklamebannere, så syns jeg litt synd på dere...  :D

7045559[/snapback]

Kom opp med noen bra sider med flash da. Jeg ser at flash kan være brukbart, men jeg syns sider laget med flash ofte er tungvinne og ikke spesielt lettleste. CTRL-hjulscroll funker feks ikke hvis du ønsker deg større eller mindre tekst.

Et eksempel på en side i flash : www.motogp.com.

En ikke mer enn OK side etter min mening, men det er vel ingenting av dette som ikke kunne vært gjort på andre måter. Største fordelen er muligens for de som produserer innholdet?

Lenke til kommentar
Kom opp med noen bra sider med flash da. Jeg ser at flash kan være brukbart, men jeg syns sider laget med flash ofte er tungvinne og ikke spesielt lettleste. CTRL-hjulscroll funker feks ikke hvis du ønsker deg større eller mindre tekst.

Et eksempel på en side i flash : www.motogp.com.

En ikke mer enn OK side etter min mening, men det er vel ingenting av dette som ikke kunne vært gjort på andre måter. Største fordelen er muligens for de som produserer innholdet?

7045778[/snapback]

 

Den dagen Flash egner seg til portalsider ala motogp, da egner det seg til alt... :) Slike sider er vel sikkert det lengste man kommer fra det Flash i utgangspunktet var laget for, og ja, jeg er helt enig i at det bare er tull å lage en slik side i flash.

 

Men sider som Absolut Ruby Red og Jotun Ladys Nye Fargetrender er derimot eksempler på sider som jeg mener utfyller en funksjon på nettet, og som ikke kunne være realisert i dag i andre verktøy enn Flash.

Lenke til kommentar
Kom opp med noen bra sider med flash da. Jeg ser at flash kan være brukbart, men jeg syns sider laget med flash ofte er tungvinne og ikke spesielt lettleste. CTRL-hjulscroll funker feks ikke hvis du ønsker deg større eller mindre tekst.

Et eksempel på en side i flash : www.motogp.com.

En ikke mer enn OK side etter min mening, men det er vel ingenting av dette som ikke kunne vært gjort på andre måter. Største fordelen er muligens for de som produserer innholdet?

7045778[/snapback]

 

Den dagen Flash egner seg til portalsider ala motogp, da egner det seg til alt... :) Slike sider er vel sikkert det lengste man kommer fra det Flash i utgangspunktet var laget for, og ja, jeg er helt enig i at det bare er tull å lage en slik side i flash.

 

Men sider som Absolut Ruby Red og Jotun Ladys Nye Fargetrender er derimot eksempler på sider som jeg mener utfyller en funksjon på nettet, og som ikke kunne være realisert i dag i andre verktøy enn Flash.

7045849[/snapback]

Ja, den Jotun siden var ikke dum. Mer sånt, og mindre uvettig bruk av flash der det ikke behøves.

Lenke til kommentar

De fleste som ikke liker Flash her skyter helt feil dessverre. Å klage på Flash fordi det brukes uvettig er som å klage på TV-en fordi det er så mange dårlige reklamer der. Det er helt greit å ikke like dårlige reklamer men det er tross alt ikke TV-en sin skyld at de er så dårlige.

 

Flash er helt genialt i mange sammenhenger og totalt ubrukelig i andre. De fleste ankepunktene folk har her (bortsett fra irriterende reklamer) skyldes jo også dårlig programmering, ikke begrensninger i Flash i seg selv.

Lenke til kommentar
De fleste som ikke liker Flash her skyter helt feil dessverre. Å klage på Flash fordi det brukes uvettig er som å klage på TV-en fordi det er så mange dårlige reklamer der. Det er helt greit å ikke like dårlige reklamer men det er tross alt ikke TV-en sin skyld at de er så dårlige.

 

Flash er helt genialt i mange sammenhenger og totalt ubrukelig i andre. De fleste ankepunktene folk har her (bortsett fra irriterende reklamer) skyldes jo også dårlig programmering, ikke begrensninger i Flash i seg selv.

7049677[/snapback]

Det skyldes vel også mangelen i en del nettlesere, hvor de kunne gjort det slik at brukeren kan lagre sider som skal få lov å vise flash, og at resten av flashinnhold ikke blir gitt tillatelse til å kjøre. Endret av G
Lenke til kommentar
De fleste som ikke liker Flash her skyter helt feil dessverre.

 

[...]

 

Flash er helt genialt i mange sammenhenger og totalt ubrukelig i andre. [...]

7049677[/snapback]

 

Problemet med Flash er at Adobe (og tidligere Macromedia) ikke har lagt inn noen muligheter for brukerinnstillinger i sin programvare. Med det mener jeg hvordan Flash skal vises og brukes hos den enkelte.

 

For eksempel burde man kunnet velge om man ville ha lyd eller ikke på Flash, evt. hvilket lydnivå Flash skulle avspilles på. En annen nyttig innstilling hadde vært om man kunne velge når og hvordan Flash skulle startes/avspilles, for eksempel "Last alltid ned Flash ved innlasting av ny side", "Start animasjon kun ved museklikk (vis ellers stillbilde)", "Ikke start Flash på følgende nettsider (liste over nettsteder)". "Avansert" -> "Ikke start Flash dersom det er mer enn x antall Flash-filer på nettsiden", "Ikke last ned Flash dersom filen er over x KB stor", "Ikke last ned Flash dersom størrelsen (høyde x bredde) er større enn x og/eller mindre enn x".

 

Dersom leverandøren (Adobe) hadde lagt inn slike muligheter for brukerinnstillinger, kunne uheldig bruk av Flash hørt til historien. Jeg har derimot på følelsen at irriterende bruk av Flash er noe av hensikten, herunder å få oppmerksomhet til reklame. Flash nettsteder er dessuten nesten helt ubrukelig for synshemmede.

Lenke til kommentar

Vel, mange gode poenger her men jeg synes personlig du skyter på feil mål. Mange av disse begrensningene kan legges inn av den som programmerer, de øvrige må begrenses i nettleseren.

 

Flash har full støtte for alle tilgjengelighetsfunksjoner slik de er definert av w3c. Igjen er det dårlig programmering som er årsaken hvis et nettsted er ubrukelig for synshemmede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...