Gå til innhold

Hva er rimelig tid på service


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har hatt en mobil på service i to uker nå, og fremdeles ikke fått den tilbake.  Hva er rimelig tid? Når kan jeg kreve å få hevet kjøpet, eventuelt kreve en ny telefon?

7036919[/snapback]

 

 

Lurer på det samme selv, Har en qtek inne på service, og fikk først enn gammel gammel tlf som slos eg av i enigen, blacket ut med sms motak etc. At den slo seg av gjorde at jeg tapte ca 4000 pga tap av overtid, (de på jobb fikk ikke tak i meg) Det er nå gått 3.5 Uker... Og de på expert er særdeles lite sammarbeidsvillige.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har hatt en mobil på service i to uker nå, og fremdeles ikke fått den tilbake.  Hva er rimelig tid? Når kan jeg kreve å få hevet kjøpet, eventuelt kreve en ny telefon?

7036919[/snapback]

 

 

Lurer på det samme selv, Har en qtek inne på service, og fikk først enn gammel gammel tlf som slos eg av i enigen, blacket ut med sms motak etc. At den slo seg av gjorde at jeg tapte ca 4000 pga tap av overtid, (de på jobb fikk ikke tak i meg) Det er nå gått 3.5 Uker... Og de på expert er særdeles lite sammarbeidsvillige.

7037748[/snapback]

Vanskelig å si hva som er innen rimelig tid, men to uker er nok ikke å regne som urimelig.

 

 

Det at du "taper" penger er i seg selv uvesentlig. Verken forhandeler eller produsent kan stilles til ansvar for at du taper penger hvis du er en forbruker. Er du en profesionell bruker gjelder ikke forbrukerkjøpsloven i det hele tatt og strengt tatt kan leveradøren nekte deg både garanti og service.

Lenke til kommentar
Det er ingen rettspraksis på dette temaet, så inntil en sint forbruker går til sak mot en forhandler må du nok bare godta at verkstedene bruker lang tid. "Normal" tid er i dag 2 til 6 uker hos de fleste verkstedene. Tiden varierer med telefonmodell og hva som er feil på telefonen.

 

-snubbel

7038241[/snapback]

 

To uker er nå gjerne akseptabelt, men seks uker blir nå litt i drøyeste laget! I følge sjefen for en elektro butikk her i bergen var to uker maks..

PS. er det ikke noe som heter støvlett saken? Hun tapte vel da...

Lenke til kommentar

Det at du "taper" penger er i seg selv uvesentlig. Verken forhandeler eller produsent kan stilles til ansvar for at du taper penger hvis du er en forbruker. Er du en profesionell bruker gjelder ikke forbrukerkjøpsloven i det hele tatt og strengt tatt kan leveradøren nekte deg både garanti og service.

7037919[/snapback]

 

 

Det er jo forståelig i seg selv, men jeg har jo krav på en byttetlf hvis reprasjon skal ta mer en en uke, Og når de da leverer en innbytte tlf som er i så dårlig forfattning at den slår seg av med mottak og under skrivning av SMS, og Slår seg av med jevne mellomrom med og uten bruk. Det at den slo seg av gjorde at jeg gikk glipp av tilbud om overttid pga de ikke fikk tak i meg. (Har vel lov å bli en anelse grinete da.)

 

og da når den genrelle servicen og innstillingen de har vist så langt er elendig. Fått beskjed 3 ganger at jeg skal bli oppright dagen derpå\ iløpet av dagen og det da ikke har skjedd noen av gangene.

Lenke til kommentar

Dra til butikken før klokken 16:00 på en hverdag.

 

1. Be om en annen lånetelefon. Den du har fått fungerer ikke, og er ikke godt nok.

 

2. Snakk med serviceansvarlig eller butikksjef/daglig leder. Be om at personen finner ut hva som skjer med telefonen din mens du venter. Han kan ringe serviceverkstedet, eller i noen tilfeller sjekke dette på web. To uker er ikke unormalt for en mobilservice, men det begynner å nærme seg en grense for hva som er akseptabelt. Det minste butikken kan gjøre for deg er å finne ut hva som skjer med telefonen.

 

3. Gi klart inntrykk av at du ikke er fornøyd med den service som har blitt gitt deg tidligere, men vær også klar på at du vil ha en snarlig løsning i denne saken. Si ting som at du stoler på at vedkommende klarer å løse opp i dette og gjenopprette det gode bildet du hadde av forhandleren fra kjøpet. Ikke si ting som at du skal smelle saken din i bordet for "TV2 hjelper deg" eller forbrukerrådet.

 

4. Sett en tidsfrist for forhandleren. Gi vedkommende du har fått snakke med i butikken f.eks 5 dager på å løse saken. Si at dersom det ikke skjer krever du å få hevet kjøpet, jamfør Forbrukerkjøpsloven § 30.

 

5. Vær blid mot vedkommende du snakker med i butikken. Spesielt dersom han løser saken din innen angitte tidsfrist. Hvis jeg har stått på og krangla med verksted/leverandører i fire dager, og løst en sak for en kunde er det siste jeg trenger å høre hvor dårlig jeg/vi er. Vedkommende som da har løst saken for deg er nok veldig klar over hvilket rot dette har vært. Sier du takk og er takknemlig for at personen har stått på for deg gjør du noens arbeidsdag mye lettere.

 

Når det er sagt virker det som om du har fått ganske slett oppfølging fra din forhandler. Det er synd at den skal være slik iblandt, men stå på kravene dine og følg punktene så løser nok dette seg på ett vis.

Lenke til kommentar

@Gorkn:

Mye rett i det du sier.Spesiellt med det å oppføre seg som folk. Men utover det er jeg ikke enig med deg. Jeg ville aldri akseptere at en person som var stor i kjeften og truende fikk komme foran kunder som er tolmodige og venter på sin tur. Så sant normal prosedyre er fulgt ville du ikke kommet langt med noen trusler eller "tidsfrister".

 

@Martyrium:

Selvfølgelig har du krav på en telefon som virker og selvfølgelig har du rett til å bli irritert år lånetelefonen du får til disposisjon ikke er noe bedre en telefonen du leverte på rep. Man må jo kunne forvente et minimum av service... Ta kontakt med forhandler og forlang at de finner en bedre lånetelefon til deg.

Lenke til kommentar
gorkn: Er ikke slikt det fungerer...

 

Greit nok at han kan få en annen lånetelefon, men 5 dager over?

Heve kjøpet etter 2 uker og 5 dager på verksted... skal like å se den blir akseptert.

 

Hvor i forbrukerkjøpsloven står det at man kan hevekjøpet etter så kort tid? :hmm:

7045379[/snapback]

 

som en digresjoN, hvor står det at 3 uker, 4 uker osv er grei tid da?

Lenke til kommentar
gorkn: Er ikke slikt det fungerer...

 

Greit nok at han kan få en annen lånetelefon, men 5 dager over?

Heve kjøpet etter 2 uker og 5 dager på verksted... skal like å se den blir akseptert.

 

Hvor i forbrukerkjøpsloven står det at man kan hevekjøpet etter så kort tid? :hmm:

7045379[/snapback]

Det står ingen spesifisert tid i forbrukerkjøpsloven. Det står "innen rimelig tid".

Det har nå gått to uker og to dager siden telefonen ble levert inn på service. Setter han da en 5-dagers frist er vi oppe i 3 uker.

 

Min personlige mening er at 4 uker er det maksimale for en service.

Lenke til kommentar
@Gorkn:

Mye rett i det du sier.Spesiellt med det å oppføre seg som folk. Men utover det er jeg ikke enig med deg. Jeg ville aldri akseptere at en person som var stor i kjeften og truende fikk komme foran kunder som er tolmodige og venter på sin tur. Så sant normal prosedyre er fulgt ville du ikke kommet langt med noen trusler eller "tidsfrister".

7045424[/snapback]

Stor i kjeften? Trusler? Komme foran andre kunder?

Hva snakker du om? Jeg skriver ihvertfall ikke om noen av de tingene.

 

Jeg nevner en tidsfrist. Min mening er at det beste en kunde kan gjøre i en slik sak er å gi serviceansvarlig en tidsfrist å jobbe mot. Selvfølgelig må det være en rimelig tidsfrist, men man viser ihvertfall at man er villig til å la serviceansvarlig rydde opp.

Lenke til kommentar

Utrolig hva folk tror de som jobber i butikken kan påvirke verkstedet...

Hvis dere hadde jobbet der selv og sendt mobiler på service i sommer så hadde dere merket at 3 uker er helt normalt, og det hjelper fint lite å "pushe" på...

 

Husk at det nå er verkstedet som har en grense fra Nokia eller Sony Ericsson som kan f.eks. være opptil 2 uker delevent + noen dager for å utføre oppgaven fra den kom inn der. (tar bare ca. tall, husker ikke nøyaktig). Da er man oppi 3-4 uker når 2-3 dager går bort i frakt + helg så går det 2 dager til på frakta.

 

Såklart står forhandleren ansvarlig for kunden, men kunden har på ingen måte rett å sette en grense på 3 uker og forlange telefon.

Skulle gjerne gjort det selv når jeg var uten den bærbare i 1 måned jeg.

 

Jeg tror det beste for alle hadde blitt en ny lov med mer spesifikk info eller en rettsak om det. Så mye greiere å forholde seg til et tall enn et ord. ;)

Lenke til kommentar
Utrolig hva folk tror de som jobber i butikken kan påvirke verkstedet...

Hvis dere hadde jobbet der selv og sendt mobiler på service i sommer så hadde dere merket at 3 uker er helt normalt, og det hjelper fint lite å "pushe" på...

 

Husk at det nå er verkstedet som har en grense fra Nokia eller Sony Ericsson som kan f.eks. være opptil 2 uker delevent + noen dager for å utføre oppgaven fra den kom inn der. (tar bare ca. tall, husker ikke nøyaktig). Da er man oppi 3-4 uker når 2-3 dager går bort i frakt + helg så går det 2 dager til på frakta.

 

Såklart står forhandleren ansvarlig for kunden, men kunden har på ingen måte rett å sette en grense på 3 uker og forlange telefon.

Skulle gjerne gjort det selv når jeg var uten den bærbare i 1 måned jeg.

 

Jeg tror det beste for alle hadde blitt en ny lov med mer spesifikk info eller en rettsak om det. Så mye greiere å forholde seg til et tall enn et ord. ;)

7050647[/snapback]

 

åå jo du. Kunde kan sette krav om 3uker og si det er for mye, om han vinner gjennom er en annen sak.

 

*mumle noe om at jeg har nå søkt jobb hos to mobilbutikker, undres hvordan det går* :innocent:

Lenke til kommentar
*mumle noe om at jeg har nå søkt jobb hos to mobilbutikker, undres hvordan det går* :innocent:

7050675[/snapback]

 

*LE*

 

Hvis du får jobb i mobilbutikk og blir der en stund, tar det nok ikke lang tid før du endrer syn på hva som er "akseptabelt".

 

PS: Send gjerne en PM med info om hvor du har søkt... :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar
*mumle noe om at jeg har nå søkt jobb hos to mobilbutikker, undres hvordan det går* :innocent:

7050675[/snapback]

 

*LE*

 

Hvis du får jobb i mobilbutikk og blir der en stund, tar det nok ikke lang tid før du endrer syn på hva som er "akseptabelt".

 

PS: Send gjerne en PM med info om hvor du har søkt... :-)

 

-snubbel

7051129[/snapback]

 

tja, kan diskuteres :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...