Gå til innhold

Hvordan slår jeg sammen to utildelte partisjoner?


Anbefalte innlegg

Emnetittelen sier vel det meste, men ihvertfall.

 

Jeg har en 250gb harddisk og har delt den inni 3 partisjoner.

Men oppdager at man kan ikke ha flere enn 3 partisjoner i tillegg til C.

Så da sitter jeg igjen men masse GB til overs. Så jeg slettet den ene partisjonen for å lage en ny partisjon for å bruke opp de siste GB'ene, men da får jeg 2 utildelte partisjoner. Kan jeg slå de sammen til 1?

Har hørt om Partition Magic, kan jeg bruke det programmet til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende jeg blandet uttrykk, men det jeg mente med aktive var at MBR (master boot record) kun kan liste opp 4 primære partisjoner om gangen. Du kan godt ha flere, men da må du endre MBR hver gang du skal ha tilgang til en av de andre, noe som er veldig tungvindt.

 

Edit: Hva mener du med "2 utildelte partisjoner"? Er det noe data på dem?

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Litt uklart med dine partisjoner men …. Så det beste er skrive hvordan det er på disken din.

 

 

Hvis utidelt plass på disken din er til høyre fra en partisjon på disken din , du kan bruke … extend.. commando fra Diskpart, for å utvide. Du trenger ikke noe annet program enn det du har allerede i Windows verktøy.

Hvis du bruker extend med syntax kan du utvide i antall MB.

....extend size=100 ...vil utvide kun 100 MB.

 

Du kan ikke bruke commando på en system partisjon., en som inneholder page fila di, og på Windows partisjon (boot)

Men vil du bruker PM, det er vel OK det.

 

Ellers henviser til det med partisjoner på en disk.

Du kan ha max 4 primære partisjoner på en disk.

Du kan ha Kun en extended partisjon per disk

Men du kan ha 3 primære og en extended hvor du kan opprette så mange logiske volumer du orker.

Du kan ha kun en Aktiv partisjon per Disk.

 

Og utildelt betyr at det er ikke noe der. Ingen partisjon , ledig plass

Lenke til kommentar

Det enkleste (og tryggeste) er å ha en plass å lagre tingene dine mens du slår sammen partisjonene (altså slette og opprette en eller to nye). Så kan du kopiere alt tilbake etterpå. Jeg ville ikke tatt sjansen på at programmer som Partition Magic skal ordne opp, men det er kanskje bare jeg som har fordommer ...

Lenke til kommentar

sjå her ja, det var ikke så ille.

 

Lese alt som jeg skriver før du bestemmer deg .

Og holder mellomrom når du skriver for eksempel…select volume 2 og ikke ..select volume2.

Partition og ikke partisjon.

 

Alternativ Nr1

 

Du kan utvide den logisk stasjon D:\ (Musikk).

For å apnå det gjøre du som følgende:

 

-Gå ut av disk behandlingen.

klikk …kjør..og skrive ..cmd..i felten og klikk Ok.

-Skrive ..Diskpart… og tast Enter

-Skrive ..list volume.. og tast Enter.

Nå ser du alle volume med nr på disken din. Se hvilken nr har den logiske stasjon.

(hos deg det står sikkert ..Volume 2 D Musikk og litt mer)

-Skrive…select volume 2… og tast Enter.

-Skrive …extend…og tast Enter.

Nå vil Din Musikk være 58,59GB+39,06GB.

 

Alternativ nr2

 

Du er i disk behandlingen. Høyre klikk på partisjon G:\ Film. (her er det ingenting på, så vidt jeg kan se), og velg ….slett partisjon….

Nå kan du gå igjen i …Cmd

-Skrive… Diskpart .. og tast Enter.

-Skrive…(nå velger du litt annet, for å lære),…list disk…og tast Enter.

-Skrive …select disk 0 og tast Enter. (hvis du hadde flerre disker, måte du velge riktig nr, sant?)

-Skrive….list partisjon…og tast Enter

-Skrive …select partition 4 og tast Enter. (du ser at det er litt rart her med partitioner, ikke sant ? Musikk blir nevnt 2 ganger nå. En partisjon som. utvidet .og en som ..Logisk.., men de er den samme.) Allikevel nummerisk vil det stemme.

-Skrive …extend…og tast Enter.

 

Nå er din Spill F\ partition blitt større med 66,87GB.

 

Alt data skal være i orden.

Om du ønsker kan du , når du skriver …extend…å skrive …extend size=1000 for eksempel.

Det betyr at partition vil bli utvidet med kun 1000MB som er ca 1GB.

 

Merknader: Hvis noen av de partisjoner du skal utvide inneholder, pagefile , eller noe andre aktive filer, vil den nekte å utføre kommando.

Det er det som er fint med ..extend.. at det blir ikke utført hvis det ikke går.

No Force.

Hvis du prøver deg, for eksempel på C:\, vil du ikke få lov til det.

 

Nå jeg vet ikke om det var utilsiket at du fikke det slik eller ikke, men man får litt av en annen bilde når det gjelder partisjonering og disponering av diskplass.

At du har en utvidet partition midt i disken, gjør det absolut ingeting.

 

Når det gjelder atrax sin skepsis om PM, er jer veldig enig i, men tar selfølgelig forbehold, at alle programmer har sine ulemper og fordeler. Hvis brukeren er ikke klar over det, og spesielt har ikke lært å bruke, kan resultatene bli, ikke så velkommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...