Gå til innhold

Skjerm i 16:9 format?


Elmud

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg en ny skjerm, men vil ha en i 16:9 format.

Dette på grunn av at jeg kloner skjermbildet så projektoren viser akkurat det samme.

Siden jeg kloner skjermbildet så må jeg ha samme oppløsningen på skjermen som på projektoren, altså 16:9.

Har en 19" 4:3 CRT skjerm i dag.

 

Sett litt på prisguiden og finner bare skjermer som har 16:10 format. Er det vanskelig å få tak i en skjerm med 16:9 format (som minst er 19")?

Finnes det eventuelt en annen løsning for meg som er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16:10 er det vanlige formatet for PC-skjermer. Bare av nysgjerrighet, hvorfor trenger du samme bildet på skjermen og projektoren? Begge deler trenger jo å bli matet med native oppløsning for optimalt resultat.

7025514[/snapback]

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Med CRT skjermen som jeg har i dag kjører jeg 1280x720 som er oppløsningen projektoren skal ha for å få best bilde.

På 4:3 skjermen så har jeg da svarte striper oppe og nede.

Så det beste hadde vel vært en 16:9 skjerm med 1280x720 i oppløsningen.

 

Vil egentlig klone bildet fremdeles, for det er ganke praktisk når jeg får samme bildet på projektoren som jeg får på skjermen.

 

Hvis du har noe bedre forslag så kom gjerne med det, for jeg tror ikke det er så lett å finne en 19" (eller større) skjerm med 16:9 format...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor nøye du er med dette, men her kjører jeg 4:3 1600x1200 LCD skjermer og en 16:9 1280x720 LCD projektor. De gangene jeg har kjørt klone, blir bildet på LCD skjermen kjørendes på 1280x720 som vanlig (men blir da strekt i høyden).

 

Er det veldig viktig at dataskjermen viser et korrekt bilde? Så viktig at du betaler 2000+kr? :)

 

EDIT: Hvis svaret er ja, hva med et lite LCD TV med den riktige oppløsningen?

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor nøye du er med dette, men her kjører jeg 4:3 1600x1200 LCD skjermer og en 16:9 1280x720 LCD projektor. De gangene jeg har kjørt klone, blir bildet på LCD skjermen kjørendes på 1280x720 som vanlig (men blir da strekt i høyden).

 

Er det veldig viktig at dataskjermen viser et korrekt bilde? Så viktig at du betaler 2000+kr? :)

 

EDIT: Hvis svaret er ja, hva med et lite LCD TV med den riktige oppløsningen?

7030398[/snapback]

Vil ikke bruke mer penger på den, men jeg synes det er litt viktig når jeg har det på den måten som jeg har det nå. Dette fordi jeg har alltid kloningen på, så jeg slipper å måtte aktivere det hver gang jeg skal bruke projektoren. Ser mye på film/tv serier og spiller lite.

Lenke til kommentar

Har ogsaa litt problemer med aa skjoenne hvorfor det er viktig med riktige proposjoner paa dataskjermen naar man har prosjektoeren paa :-) men hva med aa se paa LCD TV'er istedenfor PC monitor? TV'er kommer kanskje lettere i 1280x720/768 opploesning enn PC skjermer.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...