Gå til innhold

Fem spørsmål om am2-systemet


Anbefalte innlegg

Jeg har et msi kt4 ultra, som jeg bare har hatt problemer med i flere år.

(radeon 9700 pro funka ikke med dette hk'et, og heller ikke asus n7600 GS...)

Nå skal snart systemet skiftes ut.

 

Jeg trenger et am2 hk, cpu, kjøler, skjermkort og ram.

 

1.

Er det best å satse på ati skjermkort til dette systemet nå, og ikke nvidia, med tanke på fremtidige driveroppdateringer og kompabilitet?

 

2.

Må man kjøpe et spesialsett med ram for å utnytte de doble minnekanalene best?

Eller kan jeg kjøpe en rambrikke nå, og så en annen ved en senere oppgradering?

 

3.

Må man ha to pci x16 for å kjøre SLI? Og hvor stor var økningen i ytelse? Må skjermkortene være like?

SLI eller ikke? Hva med dette:

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2...181&modelmenu=1

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=46014

 

4.

Jeg har lyst på en dobbeltkjerne-cpu, som samtidig kan kjøre noen spill, som cs (ikke for treg). Det er vel sånn at spill ikke støtter dette så godt ennå.

Noen anbefalinger som ikke er altfor dyr?

 

5.

Systemet må vare i noen år. Er det gammeldags med nforce 4, i forhold til nforce 5(70/90)?

 

Jeg har prøvd å følge med på alt dette nye, men jeg vil ikke gjøre en like stor tabbe som sist (kt4), så jeg håper at noen med peiling kan gi meg noen gode tips...

 

Er det noe jeg har oversett, som er viktig å få med seg i forb. med kjøp?

 

PS: Jeg skal aldri mer ha noe som inneholder noe fra VIA eller MSI, men hva er det beste alternativet for hk? Asus, Abit, eller Gigabyte? (Eller noe annet)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

1.

Det bør ikke ha noe å si.

 

2.

Du må ha identiske brikker - de bør derfor være kjøpt sammen. Ikke to enkle brikker, men en pakke MED to brikker.

 

3.

SLI krever to like nVidia skjermkort.

 

4.

Dobbelkjerne gir deg fordeler selv om programmene du bruker ikke støtter dette. Windows støtter dette, og derfor kan Windows bruke en kjerne, og programmet den andre kjernen.

 

5.

Du spør om holdbarhet - jeg vil heller anbefale Core2Duo oppsettene.

Hovedkort til 1000kr, CPU til 1500kr, ram til 2000kr og du sitter med en pc du kan ha en stund fremover.

 

 

PS: Gigabyte lager gode hovedkort.

Jeg tittet også på Abit, men de har hatt litt småtull med AB9 Pro kortet sitt, og jeg heller derfor vekk herfra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Andre kan også svare, dersom de har noe mer utfyllende.

 

2.

Du må ha identiske brikker - de bør derfor være kjøpt sammen. Ikke to enkle brikker, men en pakke MED to brikker.

 

-Hvis man kjøper en brikke nå, og en brikke med akkurat samme navn og merke om 1 år, kan den da være ulik likevel? (Det er vel en fordel med to brikker uansett nå med dette "nye" opplegget med to minnekanaler...).

 

3.

SLI krever to like nVidia skjermkort.

 

hva med ATI's crossfire? Kan man ha to ulike kort da? Fordeler ulemper med dette?

 

 

 

5.

Du spør om holdbarhet - jeg vil heller anbefale Core2Duo oppsettene.

Hovedkort til 1000kr, CPU til 1500kr, ram til 2000kr og du sitter med en pc du kan ha en stund fremover.

 

Hvorfor er de mer holdbare enn amd's dualcore?

 

 

PS: Gigabyte lager gode hovedkort.

Jeg tittet også på Abit, men de har hatt litt småtull med AB9 Pro kortet sitt, og jeg heller derfor vekk herfra.

7019525[/snapback]

 

Hva med Asus?

Lenke til kommentar
-Hvis man kjøper en brikke nå, og en brikke med akkurat samme navn og merke om 1 år, kan den da være ulik likevel? (Det er vel en fordel med to brikker uansett nå med dette "nye" opplegget med to minnekanaler...).

7019564[/snapback]

Nei desverre. Du må ha 2 identiske brikker for at dual-tingen skal enables.
hva med ATI's crossfire? Kan man ha to ulike kort da? Fordeler ulemper med dette?

7019564[/snapback]

Det er samme teknologi bare at da velger man ATI sin tilsvarende løsning med det å sette 2 identiske skjermkort sammen.

 

Når det gjelder at noadmin sitt valg at du heller bør ta Intel fordi at de er mere utholden så...vel...jeg vil si at er du fornøyd med ene leverandøren så hold deg til det.

Lenke til kommentar
Hvorfor er de mer holdbare enn amd's dualcore?

 

Kommer vel an på hva du legger i "holdbar", poenget er vel at Core 2 Duo yter bedre enn AMDs dualcore. Dvs den vil teoretisk kunne holde følge med nye spill/applikasjoner noe lengre enn en AMD for øyeblikket. Spørsmålet er her om du vil merke noe i praksis til dette og svaret er sannsynligvis nei... Dog ville jeg også satset på Intel.

Lenke til kommentar
5.

Du spør om holdbarhet - jeg vil heller anbefale Core2Duo oppsettene.

Hovedkort til 1000kr, CPU til 1500kr, ram til 2000kr og du sitter med en pc du kan ha en stund fremover.

 

Spørs litt på prisklassen, skulle bygge en 6k-PC her (uten skjermkort) til en vennine, hadde veldig lyst til å bygge et Core2 Duo system, men jeg måtte desverre innse at i denne prisklassen egner AMD seg best. Når det er sagt er ikke forskjellene så enorme i hverken den ene aller andre retningen (IMHO) om man ikke snakker om high-end.

 

AtW

Lenke til kommentar
5.

Du spør om holdbarhet - jeg vil heller anbefale Core2Duo oppsettene.

Hovedkort til 1000kr, CPU til 1500kr, ram til 2000kr og du sitter med en pc du kan ha en stund fremover.

 

Spørs litt på prisklassen, skulle bygge en 6k-PC her (uten skjermkort) til en vennine, hadde veldig lyst til å bygge et Core2 Duo system, men jeg måtte desverre innse at i denne prisklassen egner AMD seg best. Når det er sagt er ikke forskjellene så enorme i hverken den ene aller andre retningen (IMHO) om man ikke snakker om high-end.

 

AtW

7019659[/snapback]

 

Ok, takk for svar folkens. Siden jeg er fattig student, og at det blandt litt billigere modeller er omtrent likt blandt amd og intel, så holder jeg meg til amd.

Likte svaret til efikkan her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=643669

Hvordan er ytelsesøkningen ved crossfire? 50%? Lurer på om jeg skal kjøpe et billig skjermkort nå, og heller oppgradere senere. Hvilket ATI skjermkort er det som tilsvarer nvidia 7600GS?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Spørs litt på prisklassen, skulle bygge en 6k-PC her (uten skjermkort) til en vennine, hadde veldig lyst til å bygge et Core2 Duo system, men jeg måtte desverre innse at i denne prisklassen egner AMD seg best. Når det er sagt er ikke forskjellene så enorme i hverken den ene aller andre retningen (IMHO) om man ikke snakker om high-end.

 

AtW

7019659[/snapback]

 

Ligger nok på budsjettet ca 6k selv, men venter på hk med nye Radeon Xpress.

som skrevet:

Vilkårlig HK til 1000kr

E6300 CPU til 1500kr

2GB RAM til 2000kr

250 Samsung HD til 650kr

Vilkårlig Kabinett til 500kr

Trådløst tastatur/mus til 300kr

Frakt til 300kr

Summarium - 6250kr.

 

I tillegg kan man velge rimeligere hovedkort, da det er flere 945 chipset som støtter Core2.

 

Hvorvidt venninnen din trenger dette - er en helt annen sak. Men når alternativet er det nye og spennende..

 

Dessuten vil Core2 oppgraderes til Core4 i løpet av vinteren. Om jeg ikke tar feil så er det holdbart med bare en biosoppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...