Gå til innhold

Partisjonere harddisk med innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en ekstern harddisk hvor jeg har en del bilder, musikk osv. Av en eller annen grunn klarte jeg å glemme å formatere den til NTFS, så nå er den FAT32. :blush: På PCen har jeg en del backup av mine DVD, skulle gjerne ha flyttet dem over til den eksterne siden det begynner å bli sparsomt med plass, men filene er jo for store til FAT32. :cry: Lurer derfor på om det er mulig å partisjonere den eksterne uten å slette alt som er på den, og så formatere en partisjon til NTFS? :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det går bra for deg om hele partisjonen du har nå gjøres om til NTFS så gir Windows XP sin innebygde hjelp svaret. Etter et søk på "convert to NTFS" fikk jeg opp:

To convert a volume to NTFS from the command prompt

Open the Command Prompt window.

In the command prompt window, type

convert drive_letter: /fs:ntfs

For example, typing convert D: /fs:ntfs would format drive D: with the ntfs format.

Notes

To open a command prompt, click Start, point to All Programs, point to Accessories, and then click Command Prompt.

You can convert FAT or FAT32 volumes to NTFS with this command.

All data på disken skal bevares hvis man kjører den kommandoen, men kanskje noen andre kan bekrefte akkurat det først, slik at vi er helt sikre :)

Skrevet (endret)
Hei, har en ekstern harddisk hvor jeg har en del bilder, musikk osv. Av en eller annen grunn klarte jeg å glemme å formatere den til NTFS, så nå er den FAT32.  :blush: På PCen har jeg en del backup av mine DVD, skulle gjerne ha flyttet dem over til den eksterne siden det begynner å bli sparsomt med plass, men filene er jo for store til FAT32.  :cry:  Lurer derfor på om det er mulig å partisjonere den eksterne uten å slette alt som er på den, og så formatere en partisjon til NTFS?  :hmm:

7005007[/snapback]

Letteste er å konvertere den

convert [volume] /fs:ntfs [/v] [/cvtarea:FileName] [/nosecurity] [/x] 

eksempel: (konvertere g: til NTFS fra FATXX)
convert g: /fs:ntfs /v

hvor fs = filesystem og v er verbose (vise all output)

Edit:

Der var det en rakker før meg ;)

Ja jeg har brukt den kommandoen ved to annledninger, ingen problem.

Edit2: Og jeg gjorde det på systemdisken begge ganger, så det funker fint også om noen andre måtte lure på det :)

Endret av Eirikgg
Skrevet
Skulle konvertere disken nå, men noe gikk galt...

Hjelp, hva må jeg gjøre nå?

post-87059-1160044128_thumb.jpg

7005312[/snapback]

Hmmm, ville prøvd å skru av systemgjenopprettning på H: og så tatt "chkdsk /F" som bildet ditt sier. Etter det ville jeg ha prøvd igjen med konvertering.

(høyreklikk) Min datamaskin --> Egenskaper --> Systemgjenopprettning --> Velg H: --> Instillinger --> Huk av for "Slå av systemgjenopprettning på denne stasjonen".

Kan vær at jeg har tolket feil ut ifra bilde du la ut nå, men jeg ville ha prøvd dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...