Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Henger seg under oppstart


Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Jeg har nettop kjøpt meg en ny pc fra netshop:

 

Hovedkort: Gigabyte GA-M55Plus-S3G nForce430

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED

Ram: 4x TwinMos 512MB 533MHz (4200) DDR2

GPU: Club3D Geforce 7900 GT 256MB PCIe 256MB GDDR3

Harddisk: Seagate 250GB S-ATA II NCQ 7200RPM 3GB/S

PSU: Vikings MPT-400. 400W

 

Etter at jeg innstallerte windows xp pro gikk det fint under oppstart osv et par ganger. så plutselig henger/fryser pc'n under oppstart da den kommer til "Windows XP load". jeg skjønner ingenting om grunnen til dette. pc'n funker helt fint når den er ferdig med oppstart, men med en gang jeg skrur den av så skjer det altfor ofte at den rett og slett henger/fryser under oppstart slik at windows ikke starter.. Jeg er dritt lei av å måtte formatere pc'n utallelig mange ganger. siden jeg fikk pc'n 26.09.06 har jeg formatert og installert windows xp over 5 ganger. jeg prøvde beta versjonen av windows vista, men etter "windows load" så fikk jeg svart skjerm. jeg har ingen problemer med windows xp på den andre pc'n som er 6 år gammel. akkurat nå sitter jeg på den pc'n jeg snakker om, og han frøys under oppstart denne gangen også. det hjalp ikke med restart osv, måtte rett og slett åpne kabinette og sette ledningen til hardisken ut og inn.. så gikk det greit. men heller dette ikke hjelper alle de andre gangene pc'n henger seg under oppstart.

 

vær så snill hjelp meg, for det er ganske trist når man har nettop kjøpt seg ny pc for over 10000 kroner og har høge forventninger, også kommer dette problemet.. :(

Endret av Clarice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å start Pcen uten mus og tastatur.

7003214[/snapback]

 

 

jeg prøvde å starte pc'n idag uten mus og tastatur sånn som du sa, men forsatt gikk det ikke.. prøvde flere ganger på akkurat dette. men så ventet jeg ca 40 minutter og tok på pc'n, da fikk den ikke problemer under oppstart. det er veldig merkelig dette, for noen ganger må jeg rett og slett formatere..men jeg har tenkt å returnere den til netshop da jeg har garanti på den.. Og siden denne feilen ikke er min, trenger jeg ikke betale for å returnere pc'n og at de ska se på ann og evt. fikse den.. jeg håper ivertfall på det =)

 

 

Retur og Reklamasjon

 

Dersom du oppdager et problem eller en skade på forsendelse, innpakningen eller innholdet som kan ha fremkommet under transport til deg, må dette meldes oss snarest. Er det en utvendig feil, ta kontakt med Posten. Før feil meldes til Netshop, bør kunden undersøke om feilen skyldes forhold på kundens side. Kunden mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke gir Netshop melding innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Lovverket henviser til at du gjør ting "innen rimelig tid" og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng som mindre enn 10 virkedager fra du har fått mottaksmeldingen eller hentet produktet.

For en del produkter får du raskest hjelp ved å kontakte importøren/produsenten direkte. I enkelte tilfeller vil Netshop forbeholde seg retten til å videreformidle returbehandlingen.

Endret av Clarice
Lenke til kommentar
finn jumper på hovedkortet og CLEAR CMOS..hjelper ikke det så kjør et memtestprogram...Hvilken PSU har du på dette da..?

7003305[/snapback]

 

jeg ska prøve på dette neste gang pc'n henger seg under oppstart.. vel, det blir ikke lenge til:\ hva er et memtestprogram, og hva mener du med PSU? tenker du på CPU?

Lenke til kommentar
Hei og velkommen til forumet!

 

For meg virker det som feil med harddisk eller minnet. Så forsøk med en annen harddisk, og forsøk med en eller to minnebrikker, og forsøk ulike spor.

 

Hilsen,

efikkan.

7001896[/snapback]

 

hmm, jeg har prøvd det med å bare starte pc'n med 1024 mb ram isteden for 2048, men heller dette hjalp ikke. hardisken virkel helt fint, så det hadde vært merkelig om det var noe feil med den., Jeg snakket med Netshop idag, og de sa at jeg kunne levere kabinette.. så skulle de se på det. helt greit, men veldig surt at dette kan ta over 2 uker.. så egentlig tviler jeg på om det er det jeg vil, om jeg ska levere den tilbake.. satser på at problemene kan bli løst gjennom denne sida :)

Lenke til kommentar

jeg har lasted ned det memtest86 programmet, men jeg skjønner meg ikke på det.. en ting jeg hater ved en pc er å finne svar på ting gjennom Cdmos/ command.exe programmet.. jeg ska prøve å forstå hvordan det programmet virker, da det er bruksanvisning for det.. PSU'n min er på 400 watt. jeg ska sjekke dette når den henger seg igjen.

Endret av Clarice
Lenke til kommentar
bygget du maskina selv eller fikk du den ferdig .?

innstalerte du WinXP med SP.2..?

jeg "kaldsvetter"" litt når jeg ser en slik PSU men hvis den yter det den skal så kansje den holder..kjenner ikke den typen der..kansje andre som vet..

7017021[/snapback]

 

nei, jeg fikk den som ferdig installert med skjerm. jeg har installert Win xp sp. 2 ja. men med tanke på PSU, de må jo ha installert den fordi den passer til pc'm. altså på 400w. Jeg kommer inn på "Sikkerhetsmodus" uten problem, men når jeg starter vanlig, så henger den seg under Windows Xp Loadbar. jeg har merket at jeg må vente ca 10 minutter før den starter, uten at den henger seg, når jeg tar på pc'n..

Lenke til kommentar

:nei: Du tror altså at et Viking Miditower Sort m/400W PSU til 495,- kroner

har strømforsyning som klarer det du har satt opp uten problemer/ustabilitet .

Når du bruker 10 000,- på en PC er dette feilproiritering deluxe.

En brukbar strømforsyning i seg selv koster fra 7-800 kroner og oppover.

 

Eneste kabinett medfølgende PSUer som kan være noe å ha er Antec + kanskje Thermaltake . Meste annet er kun jalla og pappwatt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

har noen funnet endelig svar på min problemstilling? :( jeg hadde sluttet å bry meg da jeg fant ut at når pc'n henger seg, så skrudde jeg den av, så venta i 10 minutter, også skrudde på pc'n. da hang den ikke under "Windows loadbar" der den "ormen" går fra venstre til høyre, med andre ord at den "ormen" i windows loadbar sluttet å bevege seg fra venstre til høyre.. nå skriver jeg denne posten i "sikkerhetsmodus med nettverk" på akkurat den pc'n jeg snakker om nå. det går ikke ann å starte helt vanlig, den "vente i 10 minutter så starte pc'n på ny" metoden virker visst ikke lenger. nå fryser den seg hele veien.:(:( håper virkelig at noen har endelig svar på dette irriterende problemet mitt :cry:

Endret av Clarice
Lenke til kommentar
Du tror altså at et Viking Miditower Sort m/400W PSU til 495,- kroner

har strømforsyning som klarer det du har satt opp uten problemer/ustabilitet .

Når du bruker 10 000,- på en PC er dette feilproiritering deluxe.

En brukbar strømforsyning i seg selv koster fra 7-800 kroner og oppover.

 

Eneste kabinett medfølgende PSUer som kan være noe å ha er Antec + kanskje Thermaltake . Meste annet er kun jalla og pappwatt.

 

Trur kanskje det er svaret.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du tror altså at et Viking Miditower Sort m/400W PSU til 495,- kroner

har strømforsyning som klarer det du har satt opp uten problemer/ustabilitet .

Når du bruker 10 000,- på en PC er dette feilproiritering deluxe.

En brukbar strømforsyning i seg selv koster fra 7-800 kroner og oppover.

 

Eneste kabinett medfølgende PSUer som kan være noe å ha er Antec + kanskje Thermaltake . Meste annet er kun jalla og pappwatt.

 

Trur kanskje det er svaret.

7310501[/snapback]

 

Det tror jeg også. Har hatt problemer i 2 mndr. med PC fra Netshop med samme strømforsyning (Vikings MPT-400). Krasjer gang på gang, mister forbindelse til tastatur og mus etc. Netshop har feilsøkt, men ikke funnet ut av det. Nylig måtte jeg slå av PC'n med hovedbryteren bak på kabinettet, og på igjen. Da gikk sikringen for den kursen PC'n er tilsluttet. Det er vel beviset at den PSU'en har feil.

Min sønn har samme problemer med sin PC levert av Mamoz med nøyaktig samme PSU. Vi forlanger utskifting til en bedre type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...