Gå til innhold

Fjerne XP og installere Win2000

brolle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel bærbar HP som har WinXP.

Tenkte å bruke denne til spillmaskin for de minste og de spillene som de bruker er kompatible med Win98 el Win2000.

Tenkte å bare formattere disken og legge inn nytt operativsystem men det var ikke bare enkelt.Får beskjed om at det er et nyere system allerede installert så jeg kommer ikke videre.Har prøvd å boote fra cd men uten hell.

Nå fins det jo utrolig mange dyktige folk her så nå trenger jeg gode tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"boote fra CD uten hell".

Orker du å forklare dette litt bedre?

Hvilke spill er det som fungerer i W2k og ikke XP egentlig? De to operativsystemene er nesten identiske og støtter omtrent det samme. 98 derimot er milevis unna de to.

Skrevet

Det skal selfølgelig være win98 som spillene er kompatible med.

Dette er spill for barn i alderen 3-5 år så avanserte er de ikke.Maskinen står bare der så jeg tenkte å se om jeg kunne få det til.

Skrevet

Den vanlige praksisen for å installere W98 er å boote fra CD til DOS (valg 5?) skrive "fdisk", slette eventuelle NTFS-partisjoner og opprette en FAT32-partisjon. Så avslutter du fdisk og skriver "format c:" dersom det var partisjonen du opprettet. Etter at formateringen er ferdig booter du på nytt fra CD og velger å starte installasjonen.

..Men.. W98 er såpass ustabilt og er en så stor sikkerhetsrissiko at du ikke kan koble den til et nettverk, så jeg syntes du heller skal legge inn Microsoft VirtualPC som er gratis og legge inn W98 på en virtuell maskin. Du vil da trolig slippe å lete etter drivere og du kan lagre maskinens state rett etter oppstart slik at når W98 krasjer er du tilbake der du var på et par sekunder. Du vil da også kjøre WXP (eller W2k som er litt lettere å drive) i bakgrunnen så sikkerheten er også brukbar.

http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...