Gå til innhold

Impedansstørrelse i headset til bruk på Mp3-spelar


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kjøpte akkurat same headsettet, og eg prøvde da på mp3-en. Da funkar, da er ikkje noko spesielt høg lyd, men eg treng ikkje høgare lyd, fordi trommene kjem ikkje inn til øyrene. Da fungerer altso, men eg lurer på dette: Blir mp3-en ødelagt visst eg brukar dette headsettet med full lyd?

Lenke til kommentar
Eg kjøpte akkurat same headsettet, og eg prøvde da på mp3-en. Da funkar, da er ikkje noko spesielt høg lyd, men eg treng ikkje høgare lyd, fordi trommene kjem ikkje inn til øyrene. Da fungerer altso, men eg lurer på dette: Blir mp3-en ødelagt visst eg brukar dette headsettet med full lyd?

7025819[/snapback]

 

Regner med mp3-en er et kjelenavn for mp3-spilleren din ;)

 

Spilleren går nok ikke i stykker om du spiller med fullt volum, men batteriet tappes ganske raskt. Problemet med å bruke en tungdreven hodetelefon på en svak kilde, som f.eks en mp3-spiller er at du ikke for utnyttet hodetelefonens fulle potensiale. Hodetelefoner med inperdans på 250 til 300 ohm trives best med en dedikert forsterker.

Lenke til kommentar
Eg kjøpte akkurat same headsettet, og eg prøvde da på mp3-en. Da funkar, da er ikkje noko spesielt høg lyd, men eg treng ikkje høgare lyd, fordi trommene kjem ikkje inn til øyrene. Da fungerer altso, men eg lurer på dette: Blir mp3-en ødelagt visst eg brukar dette headsettet med full lyd?

7025819[/snapback]

 

Regner med mp3-en er et kjelenavn for mp3-spilleren din ;)

 

Spilleren går nok ikke i stykker om du spiller med fullt volum, men batteriet tappes ganske raskt. Problemet med å bruke en tungdreven hodetelefon på en svak kilde, som f.eks en mp3-spiller er at du ikke for utnyttet hodetelefonens fulle potensiale. Hodetelefoner med inperdans på 250 til 300 ohm trives best med en dedikert forsterker.

7026510[/snapback]

Så mp3-spelaren skjer da ikkje noko med, er det det du meiner? Eg er veldig redd for den, gjer ikkje noko om batteriet blir flatt fort. Men blir ikkje batteriet ødelagt gradvis? Får dårligare og dårligare levetid?

Lenke til kommentar
Eg kjøpte akkurat same headsettet, og eg prøvde da på mp3-en. Da funkar, da er ikkje noko spesielt høg lyd, men eg treng ikkje høgare lyd, fordi trommene kjem ikkje inn til øyrene. Da fungerer altso, men eg lurer på dette: Blir mp3-en ødelagt visst eg brukar dette headsettet med full lyd?

7025819[/snapback]

 

Regner med mp3-en er et kjelenavn for mp3-spilleren din ;)

 

Spilleren går nok ikke i stykker om du spiller med fullt volum, men batteriet tappes ganske raskt. Problemet med å bruke en tungdreven hodetelefon på en svak kilde, som f.eks en mp3-spiller er at du ikke for utnyttet hodetelefonens fulle potensiale. Hodetelefoner med inperdans på 250 til 300 ohm trives best med en dedikert forsterker.

7026510[/snapback]

Så mp3-spelaren skjer da ikkje noko med, er det det du meiner? Eg er veldig redd for den, gjer ikkje noko om batteriet blir flatt fort. Men blir ikkje batteriet ødelagt gradvis? Får dårligare og dårligare levetid?

7028794[/snapback]

 

 

Det skal en god del til før man brenner kontakter og ledninger... men det er ingen umulighet. Som sambandsmann i militæret så jeg en del svidde koblinger på grunn av at antenner ikke hadde stått ordentlig i kontaktene sine. Nå er vel kontaktene for øretelefoner konstruert for å tåle mer enn max belastning som er mulig å sende fordi det ikke er noe særlig poeng med kraftige signaler. De skal jo bare via en kort ledning til øretelefoner, og ikke ut i luften via antenne... Høyere impedans på høytalere/øreklokker betyr bare at det trekkes mere strøm (ampere) ut fra batteriet for å drive dem, og at effekten (i watt og lydstyrke) kan bli bedre. Batteriet vil da naturligvis tømmes raskere, men jeg er litt usikker på om det vil ha noe særlig å si i forhold til batteriets levetid... det kommer helt an på hva slags type batteri det er, og de fleste moderne oppladbare batterier takler å bli "delladet" og herja litt med... Men selve MP3-spilleren skal vel kunne takle det finfint

Lenke til kommentar

Hmmm... i elektronikken lærte vi at jo MINDRE motstand, jo mere strøm. Derfor hvis du har høyttalere på 4 ohm, vil de trekke mere strøm enn høyttalere på 8 ohm, forutsatt at spenningen (volt-en) som leveres er den samme. Derfor vil ikke batterilevetiden på spilleren din bli mindre, men i teorien lengre.

 

Har du 250 ohms hodetelefoner på en liten batteridreven MP3-spiller, vil det spille svakere, siden det går mindre strøm igjennom hodetelefonene og dermed mindre effekt (= watt). Du vil og få mindre bass enn det egentlig skal være, siden det er de dype frekvensene som krever mest strøm.

 

Min personlige erfaring er det samme. Store hodetelefoner med høy ohm har lavere lyd og mindre bass enn små, når det spilles på en bateridreven spiller. store hodetelefoner bør helst drives av en større forsterker enn den som er i MP3-spilleren din.

Lenke til kommentar

Men visst jeg nå bruker headsettet på min Creative Zen Vision 30 Gb (for andre gang :) ), går det fint? Fordi, når eg spelar, treng eg ikkje meir lyd enn da er, fordi headsettet utlukkar ein god del desibel. Eg har allereie prøvd da, vart jo låg lyd, men som sagt nok! :thumbup:

 

Neste spørsmål:Visst, berre VISST mp3-en blir skada no når eg brukar headsettet, får eg da på garantien?

 

 

(fra bokmål til nynorsk.... :) )

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...