Gå til innhold

Hodetelefoner og hodetelefonforsterker


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å investere i gode hodetelefoner, siden jeg med småbarn i huset sjelden vil få glede av å bunnskrape pengebingen for å investere i et bra stereoanlegg.

 

Fant ut at jeg har litt lite peiling på slikt, men har kikka litt på Sennheiser HD 595 og HD 650. Noen som kan si om lydkvaliteten på HD 650 forsvarer nesten dobbel pris i forhold til HD 650? Eller om det kanskje finnes bedre alternativer enn sennheiser i denne prisklassen (vil helst ikke bruke så mye over 2000,- på hodetelefonene)?

 

Når det kommer til hodetelefonforsterker så visste jeg ikke at slikt fantes engang, men har skjønt at jeg må investere i en sånn også for å få fullt utbytte av virkelig gode hodetelefoner. Noen som har noen anbefalinger her? Finner ikke så mye på nettet, ikke norske butikker/sider ihvertfall...

 

Vil brukes til å høre all slags musikk, men er mest kresen på klassisk. Vil bli koblet til CD-spiller, PC (Soundblaster Audigy 2 ZS), digitalpiano og kanskje innimellom mp3-spiller.

 

Dersom bærbare forsterkere kan gi (tilnærmet) like god lyd som vanlige modeller kan jeg også være interessert i tips om slike.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv PortaCorda mkIII USB + HD650 og er veldig fornøyd med det oppsettet. Passer meg veldig bra at jeg kan bruke forsterkeren som lydkort hvis jeg trenger (brukte den funksjonen i ca. 1 år før jeg kjøpte meg et X-Fi). Også er det greit å kunne stappe inn et batteri hvis man trenger å ha den med ut på tur, selv om jeg selv ikke bruker den til det da.

 

Har desverre ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag opp mot andre forsterkere, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe. PortaCorda er i allfall verdt en titt. Den driver HD650 helt fint på USB power, og hvis det skulle bli for lite så kan man koble til en kraftigere strømforsyning på over 20 V hvis man vil (USB dobles til 10 V i forsterkeren).

 

Har heller ikke lest noe som får meg til å tro at den står noe tilbake for de ikke-portable forsterkerene i samme prisklasse, men som sagt så har jeg ingen egen erfaring på det området.

 

Også verdt å nevne er Crossfeed funksjonen, som har blitt et must for meg. Jeg opplever lyden som mye mer naturlig med crossfeed, og det er definitivt noe du burde sjekke om du trenger. Hvis du ikke har prøvd det før så finnes det plugins til f.eks. winamp som kjører det i software. Vil anbefale at du prøver med en låt som har mye forskjellige lyder i høyre/venstre kanal for å se om du liker det. Noen elsker det som meg, mens andre ikke bruker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...