Gå til innhold

Butikksjef - utdannelse, lønn o.l.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går på vk1 salg og service på vgs og skal ta fagbrev som butikkfaglært etter dette året.

 

Har lyst til å bli butikksjef etter hvert, men har endel ting jeg trenger svar på som jeg håper noen kan svare meg på:

 

Hvilken utdannelse bør jeg ta? Trenger jeg mer utdannelse etter vgs?

 

Hvilke arbeidsoppgaver har butikksjefer?

 

Hvilken lønn pleier de å ha?

 

Takk på forhånd for gode svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egentlig trenger du ikke noe utdannelse for å være butikksjef, men en økonomisk utdannelse samt leder studie kan være bra å ha, men er ingen krav.

 

Hvem som helst kan være butikksjef om de har rette innstillingen til det og har litt innsikt i driving av en bedrift.

6983081[/snapback]

 

ok :)

 

på gk salg og service lærte vi endel om å lage budsjetter og litt om å føre regnskap

neste uke skal vi lære mer om regnskap, etterhvert skal vi lære enda mer om regnskap

 

Vi lærte også endel om administrasjon og om det å starte og drive en bedrift

 

har nok endel å lære om butikkdrift, men regner med å lære det meste jeg trenger i læretida

Endret av Lazy_Boy
Lenke til kommentar

jeg ble spurt om jeg ville bli assisterende butikksjef der jeg jobbet, men hadde bestemt meg for å flytte og studere. (dagligvarebutikk)

sjefen min der, har ikke noen utdannelse utover videregående (allmenne fag). i matvarebransjen handler alt om å jobbe seg oppover i systemet.

lønna mi hadde ligget i overkant av 300k i året, om jeg hadde godtatt tilbudet. (men vet ikke hvor mye sjefen tjener). og så kunne jeg sikkert søkt meg videre for å bli sjef på en annen butikk etter noen få år.

når det er sagt, så må man ofre mye når man er butikksjef. det blir ikke mange fridagene i løpet av året.

men det er jo selvfølgelig litt avhengig av hvilken type butikk du jobber i.

Lenke til kommentar
Om du er ansatt som butikksjef så er ofte 10-50% av lønna resultatorientert.  Driver du egen butikk og har franchiseavtale med en kjede så har du ingen fast lønn, da bestemmer du selv hvor mye lønn du vil ta ut av det evt. overskuddet til butikken.

6998822[/snapback]

 

men med franchise så må man vel betale noe til kjeden man driver franchise hos?

et visst antall prosent av overskuddet

bedre å drive helt for seg selv da

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg anbefaler varehandel på BI. De har ikke varehandel ved alle BI skolene, men kun i Bergen og Oslo. Der får du markedsføring og den "viktigste" økonomiske inputen du trenger. Gjennomsnittslønnen ligger på over 300 000 1. året fullført beachelor. Noe som er høyt til å være i begynnelsen av "jobb-livet" ditt

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet noen år i Kiwi ved siden av skole. Fikk selv tilbud om ass.butikksjef som 18-åring og har en venn som ble det da han var 19. I Kiwi-ene her i området handler det ene og alene om å jobbe seg oppover. Blir du ansett som god nok av sjefen din kan du få ass.butikksjef-rolle og utdanne deg gjennom Lederskolen (husker ikke navnet helt) til Kiwi. Det er et kurs som går over 6-12 mnd i noen helger i måneden og der lærer du å bli butikksjef i Kiwi.

 

Så i bunn og grunn trenger du ikke noen utdannelse i det hele tatt.

 

 

Så over til lønnen. Min sjef har tjent mellom 800.000-1.200.000 de tre siste årene (ikke franchise), men mye er selvfølgelig avhengig av resultatene butikken leverer og hvor mye av bonuser sjefen gir til andre ansatte og tar selv. På butikken der min kamerat er ass.butikksjef tjente sjefen hans i 2008 1.400.000 (franchise), men det skal sies at denne butikken går virkelig bra.

 

Nå er ikke det ikke meningen med dette innlegget at du skal forvente millionlønn ved å bli butikksjef, men at alt kommer an på hvordan butikken går (og selvsagt i hvilken kjede du er butikksjef).

 

Så stå på og gjør ditt beste!

Endret av Vidalon
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler varehandel på BI. De har ikke varehandel ved alle BI skolene, men kun i Bergen og Oslo. Der får du markedsføring og den "viktigste" økonomiske inputen du trenger. Gjennomsnittslønnen ligger på over 300 000 1. året fullført beachelor. Noe som er høyt til å være i begynnelsen av "jobb-livet" ditt

Tar man en vanlig bachelor i økonomi i stedet ligger vel gjennomsnittlig startlønn nærmere 400 000 enn 300 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...